När köper Du elbil?

 
Kina hotade med strafftullar för det den Tyska bilindustrin behöver så...
Ja det blir alltid ett motdrag som blir minst lika dyrt.
Kineserna är också viktiga för lyxvaror, champagne, conjac som kan knäcka europeiska varumärken.

Personligen tror jag att EU och dess medlemsländer stöder sin industri på liknande sätt som kinesiska staten gör fast det låter inte så.
 
Ja det blir alltid ett motdrag som blir minst lika dyrt.
Kineserna är också viktiga för lyxvaror, champagne, conjac som kan knäcka europeiska varumärken.

Personligen tror jag att EU och dess medlemsländer stöder sin industri på liknande sätt som kinesiska staten gör fast det låter inte så.
USA, Kina, EU...alla gör på liknande sätt. Annars går det inte att konkurrera med varandra.
 
Det gäller inte enbart att tillverka och exportera bilar utan det måste ju också finnas någon som sedan köper dessa. Hamnar och områden på rätt många platser i världen står nu fulla av speciellt kinesiska elbilar som få verkar vilja köpa. För mig som är långsiktigt tänkande så vill jag inte köpa en bil där jag redan från börjar inte har någon tro på att det sedan går att hålla liv i under många år framåt. Tillgång till service och reservdelar är något väldigt viktigt och av jag sett även för de större och mer kända kinesiska biltillverkarna som BYD och MG har jag inte blivit imponerad. Vad det gäller mindre kända kinesiska tillverkare så går konkurserna på löpande band redan och hur det är att äga en sådan bil på sikt och för andrahandsvärderna är ju lätt att räkna ut.

Därmed inte sagt att jag tror kinesiska bilar inte kommer att ta betydligt större andel framåt av bilmarknaden och det kan ju stå vilket märke som helst på bilar som är byggda i Kina. Det kommer de säkert att göra fast beroende på vilken marknad. USA har ju infört 100% import tullar på kinesiska elbilar men fri-handelshinder får ofta konsekvenser. Tror dock att det är tämligen klart att Kina kör med metoder som är betydligt mera omfattande än den stöttning som pågår inom t.ex. EU för bilindustrin mm. När jag var i Thailand tidigare i år så var så gott som alla elbilar jag såg kinesiska.

Batterier av nästan alla typer där det är varmt och det är hög luftfuktighet är ingen bra kombination och även om Thailand hade haft ett väl utbyggt laddningsnät mm så skulle jag inte satsat på en elbil med nuvarande tillgängliga batteritekniker….

Fanns ju de som inte trodde vi skulle hitta affärsmodeller för att kunna byta smartphones ca vart 3:e år i snitt heller, men det gick ju helt utmärkt.

Bilindustrin är bara i sin linda av omvälvning och BYDs deal med Uber är nog en bra vägvisare kring vart vi är på väg även i Europa.

Behovet människor har är att förflytta sig bekvämt mellan två punkter. Man behöver inte äga eller ens leasa själva bilen för att kunna göra det med rätt affärsmodell.

 
USA, Kina, EU...alla gör på liknande sätt. Annars går det inte att konkurrera med varandra.
Ja, då blir det låsningar om man inte klarar konkurrensen på normalt sätt.

Den globala handeln är minst sagt i gungning inom flera områden.
Valet i USA kan spetsa till det ytterligare.

Stålindustrin i USA är gammal och omodern mot den i Kina och i ett Indien på frammarsch.

EU känns som en mindre aktör nu.
 
Ja, då blir det låsningar om man inte klarar konkurrensen på normalt sätt.

Den globala handeln är minst sagt i gungning inom flera områden.
Valet i USA kan spetsa till det ytterligare.

Stålindustrin i USA är gammal och omodern mot den i Kina och i ett Indien på frammarsch.

EU känns som en mindre aktör nu.
Ja, EU blev betydligt svagare när Britterna inte ville va med längre. Och Britterna är numera obefintliga. Synd.
 
Det gäller inte enbart att tillverka och exportera bilar utan det måste ju också finnas någon som sedan köper dessa. Hamnar och områden på rätt många platser i världen står nu fulla av speciellt kinesiska elbilar som få verkar vilja köpa. För mig som är långsiktigt tänkande så vill jag inte köpa en bil där jag redan från börjar inte har någon tro på att det sedan går att hålla liv i under många år framåt. Tillgång till service och reservdelar är något väldigt viktigt och av jag sett även för de större och mer kända kinesiska biltillverkarna som BYD och MG har jag inte blivit imponerad. Vad det gäller mindre kända kinesiska tillverkare så går konkurserna på löpande band redan och hur det är att äga en sådan bil på sikt och för andrahandsvärderna är ju lätt att räkna ut.

Därmed inte sagt att jag tror kinesiska bilar inte kommer att ta betydligt större andel framåt av bilmarknaden och det kan ju stå vilket märke som helst på bilar som är byggda i Kina. Det kommer de säkert att göra fast beroende på vilken marknad. USA har ju infört 100% import tullar på kinesiska elbilar men fri-handelshinder får ofta konsekvenser. Tror dock att det är tämligen klart att Kina kör med metoder som är betydligt mera omfattande än den stöttning som pågår inom t.ex. EU för bilindustrin mm. När jag var i Thailand tidigare i år så var så gott som alla elbilar jag såg kinesiska.

Batterier av nästan alla typer där det är varmt och det är hög luftfuktighet är ingen bra kombination och även om Thailand hade haft ett väl utbyggt laddningsnät mm så skulle jag inte satsat på en elbil med nuvarande tillgängliga batteritekniker….
Lite Kinesiska El-bilar:unsure:

 
Det är väl ett tydligt bevis på sossarnas storhetsvansinne när det gäller klimatet.
Normalt tar det 60 sekunder att tanka bilen med 95 oktan utan några EU-tillsatser.
Då det redan var 10% i tanken tog det bara 50 sekunder innan tanken var full.
Hur många i EU tycker att EU skall hindra oss att köpa fordon som bidrar till en grönare Planet?
 
Läste att Volkswagen har stora lager av osålda EV och tvingas minska produktionen kraftigt och ev gå ner på 4 dagars vecka.
Marknaden är svag för elbilar.
Samtidigt säger man upp kollektivavtalet med facken.
Möjligen för att det ska bli enklare att säga upp personal.
 
Sänder rätt tydliga signaler. :rolleyes:


ABB, som är ägare i Northvolt, syftar till att stödja utvecklingen av nya, hållbara litiumbatterifabriker tillverkade av ett annat företag: kinesiska EVE Energy. Det framgår av ett pressmeddelande.”

Fanns visst fler nyheter om Northvolt idag. Verkar ha en bit kvar till att bli en seriös industrisatsning det där. :unsure:


”Northvolt får allt fler betalningsförelägganden när underleverantörer tar hjälp av Kronofogden för att försöka få betalt av det krisande bolaget. Hittills i år är det fakturor till Northvolt på sammanlagt 121 miljoner kronor som har gått till Kronofogden, visar SVT:s granskning. Det är nästan fem gånger mer än förra året.”


”Några Northvoltanställda blev yra och mådde illa efter att en container med giftiga kemikalier av det slag batteritillverkaren börjat köpa från Kina öppnades på en lastkaj häromdagen och damm yrde runt – pulvret låg i ”bigbags”.

Det framgår av en anmälan till Arbetsmiljöverket från tisdagen.”
 
Alltid är det någon annan som ska betala. :unsure:


”Northvolts och Volvo Cars gemensamma bolag Novo Energy vill ha drygt 12 miljarder kronor i statligt stöd för att bygga sin nya batterifabrik i Göteborg. Det rapporterar DN.”
 
Alltid är det någon annan som ska betala. :unsure:

”Northvolts och Volvo Cars gemensamma bolag Novo Energy vill ha drygt 12 miljarder kronor i statligt stöd för att bygga sin nya batterifabrik i Göteborg. Det rapporterar DN.”
Illa när näringslivet vill att skattebetalarna skall stå för deras investeringar. Kanske dags att staten helt tar över det privata näringslivet i kooperativistisk anda . Den gamle socialisten Mussolini skulle nog gillat utvecklingen. :nod:

 
Illa när näringslivet vill att skattebetalarna skall stå för deras investeringar. Kanske dags att staten helt tar över det privata näringslivet i kooperativistisk anda . Den gamle socialisten Mussolini skulle nog gillat utvecklingen. :nod:

En del av investeringarna i statsstöd. T.ex. Tesla levde på statsstöd innan de sålde en miljon bilar per år. Eftersom det sker i övriga världen måste Sverige vara med, om vi ska ha någon industri kvar.
Men just detta projekt kommer nog inte ens att starta ska du se.
 
 
 
Tillbaka
Topp