När köper Du elbil?

 
Alrik Söderlind från svenska AMS har startat en egen kanal på Youtube som är rätt spännande att följa. Han släppte ett längre reportage häromdagen från en rundresa i Kina som ger en inblick i hur elbilar funkar där. Tyvärr rätt dåligt ljud:

 
Bara i Europa försäljningen går ner och skulle inte kalla -3% i Europa 2024 för något ras heller.

Elbilar kommer ta över fullständigt och teknologin utvecklas snabbt just nu. Tvivlar på att några nya fossilbilar överhuvudtaget säljs år 2035.


”Rho Motion, the leading electric vehicle (EV) research house, today revealed that following the fourth successive global monthly record of passenger car and light-duty EV sales, 17.1 million units were sold in 2024. December 2024 resulted in over 1.9 million EV units sold, a growth of 5% on the previous month’s record, and all major regions grew monthly and yearly in December 2024. Overall, global EV sales grew by 25% in 2024 compared to 2023.

The European market ended the year down -3% compared to 2023, as the EU & EEA market enters a testing year in 2025 due to emission standards coming into effect. The US and Canada market grew by 9% in 2024, helped by the vehicle tax credits that incoming President Trump has announced he plans to cut. In China, EV sales have grown by 40% in 2024 compared to 2023, with another monthly record for EV sales reached in December 2024 with over 1.3 million units sold.

Snapshot electric vehicle sales in 2024 vs 2023

  • Global: 17.1 million, +25%
  • China: 11 million, +40%
  • EU & EFTA & UK: 3.0 million, -3%
  • USA & Canada: 1.8 million, +9%
  • Rest of World: 1.3 million, +27%
Rho Motion Data Manager, Charles Lester, commented: “After the record-breaking year in 2023 for EV sales we entered 2024 with some optimism about the market despite headwinds. While overall the global market has boomed, growing by a quarter over the year, the regional disparities have also grown. Europe’s market has shrunk 3% and China’s grown by 40%.”
Traditionella bränslebilar kommer att straffas bort och därför tar elbilar över, inte för att alla vill ha en elbil.
 
Traditionella bränslebilar kommer att straffas bort och därför tar elbilar över, inte för att alla vill ha en elbil.

Håller med till viss del, samtidigt har bilbranschen alltid varit omgärdad av diverse subventioner. Den viktigaste anledningen tror jag ändå är att fossilbilindustrin mer eller mindre stått still i utveckling de senaste 50+ åren och elbilsutvecklingen och framförallt batteriutvecklingen nu sker i rasande takt.

Tyvärr blir det nog inga batterier i Göteborg heller. Det tåget ser ut att ha lämnat stationen redan.

 
Håller med till viss del, samtidigt har bilbranschen alltid varit omgärdad av diverse subventioner. Den viktigaste anledningen tror jag ändå är att fossilbilindustrin mer eller mindre stått still i utveckling de senaste 50+ åren och elbilsutvecklingen och framförallt batteriutvecklingen nu sker i rasande takt.

Tyvärr blir det nog inga batterier i Göteborg heller. Det tåget ser ut att ha lämnat stationen redan.

Undrar om elbilar blir en så mycket bättre lösning för miljön i slutändan. Finns galet med miljöförstöring att ta tag i men väldigt lite görs.
 
De första Tesla Model 3 är nu inne för sin första kontrollbesiktning och svenska bilbesiktningar rapporterar om att dom i onormalt hög grad underkänns

Danska bilprovningen säger samma, ca 25% av dom underkänns redan när dom är 3 år gamla

Kvalitén på Tesla är inte den bästa. Känt sedan länge, i alla fall för oss inom branschen
 
Säg det till Grufmans Bil ! :)
Han är något jävig men tjänar ju goa pengar på Tesla. Bilar med lägre kvalité brukar kräva täta verkstadsbesök och bra inkomst för verkstaden :)
På 90-talet jobbade jag som mek på Ford. Vi var 14 mekar och hade alltid full beläggning. Ford var på den tiden en väldigt bra verkstadsbil. Försäljningen av nya Fordar gick dessvärre inte lika bra och åt upp hela verkstadens vinst.
 
Han är något jävig men tjänar ju goa pengar på Tesla. Bilar med lägre kvalité brukar kräva täta verkstadsbesök och bra inkomst för verkstaden :)
På 90-talet jobbade jag som mek på Ford. Vi var 14 mekar och hade alltid full beläggning. Ford var på den tiden en väldigt bra verkstadsbil. Försäljningen av nya Fordar gick dessvärre inte lika bra och åt upp hela verkstadens vinst.

Nu får du Boa på dig
 
Han är något jävig men tjänar ju goa pengar på Tesla. Bilar med lägre kvalité brukar kräva täta verkstadsbesök och bra inkomst för verkstaden :)
På 90-talet jobbade jag som mek på Ford. Vi var 14 mekar och hade alltid full beläggning. Ford var på den tiden en väldigt bra verkstadsbil. Försäljningen av nya Fordar gick dessvärre inte lika bra och åt upp hela verkstadens vinst.

Hade en kompis i Belgien som jobbade som kvalitetschef på Volvo-fabriken i Gent. När Ford köpte Volvo och V50/S40-serien började tillverkas där med stor mängd delar gemensamt med Ford Focus fick han nog och sa upp sig för han klarade inte av att vara chef för kvalitet som inte längre fanns sa han.
 
 
 
Tillbaka
Topp