När köper Du elbil?

Men jag håller med @Boa52 Otroligt dåligt skriven ingress som antyder att 25000 jobb inom VW försvinner för att sedan vända det till att det kan påverka Sverige men det är ju så här man skapar rubriker.

Man räknar med att ca 120 000 jobb kommer att försvinna hos VW i Tyskland, en av orsakerna till detta är dels det höga elpriset som orsakats delvis av tyskarnas stängning av sina kärnkraftverk.

Ett par artiklar av många:

Något som ser ut att drabba både elbilar och fossilbilar framöver är nya, betydligt tuffare EU-regler kring bilbesiktning.

”Nya stenhårda EU-regler kommer sannolikt göra besiktningen dyrare för svenska bilägare. Kontrollerna blir betydligt mer krävande. Och experter varnar för att tiden inte räcker till för besiktningsmännen.

Oron stiger i Europa. EU har klubbat igenom ett nytt trafiksäkerhetspaket som skärper reglerna för besiktning rejält. Den nya superkontrollen är på hela 60 punkter, vilket innebär att varje besiktning kommer ta betydligt längre tid. Det gör att det kommer bli märkbart dyrare för fordonsägare.”

Det tillverkar man av vatten.
Det är faktiskt så, att den mesta H2 tillverkas genom att omvandla oljan till vätgas och CO2. En mindre del tillverkas genom elektrolys, men det är mindre ekonomiskt i dagsläget.

Om man enbart använde "överskottsel" till detta så borde det kunna vara ett vettigt sätt att bl a "lagra el" och hålla balansen i kraftnäten.

Även fordonsskatten kan nog stiga rätt dramatiskt framöver. :unsure:

IMG_2824.webp

Något som ser ut att drabba både elbilar och fossilbilar framöver är nya, betydligt tuffare EU-regler kring bilbesiktning.

”Nya stenhårda EU-regler kommer sannolikt göra besiktningen dyrare för svenska bilägare. Kontrollerna blir betydligt mer krävande. Och experter varnar för att tiden inte räcker till för besiktningsmännen.

Oron stiger i Europa. EU har klubbat igenom ett nytt trafiksäkerhetspaket som skärper reglerna för besiktning rejält. Den nya superkontrollen är på hela 60 punkter, vilket innebär att varje besiktning kommer ta betydligt längre tid. Det gör att det kommer bli märkbart dyrare för fordonsägare.”
Jag säger ju att EU är skrattretande! Vi kommer ta död på oss själva. Bara gratulera resten av världen och främst kineserna :clap_tranparent:

Hur som helst hade jag aldrig skaffat en elbil om jag inte hade haft möjlighet att ladda hemma. Det är bekvämast och ungefär halva priset jämfört med laddstationer ute. Hittills har jag lyckats hålla mig till hemmaladdning.
Jag tänkte installera en sådan här, den räcker till laddhybrid, prisvänlig.

I vissa länder så finns det fördelar att få om man kör elbil bland annat fria parkeringar i centrum, köra i vissa filer och liknande.
Sådana lockbeten fanns det för etanolbilar också. Det försvinner så snart mängden elbilar blir någorlunda stor.

Bilismen kommer alltid att vara en kassako och kulorna skall in, oavsett om man så skaffar sig en trampebil.
untitled2.webp

Sådana lockbeten fanns det för etanolbilar också. Det försvinner så snart mängden elbilar blir någorlunda stor.

Bilismen kommer alltid att vara en kassako och kulorna skall in, oavsett om man så skaffar sig en trampebil.
untitled2.webp

För några år sedan så kunde ägare av miljöbilar i Helsingborg "få" ett parkeringstillstånd till stadens parkeringsplatser där man fick parkera gratis under en viss tid. Få betydde 400;-/år.

Billigare bränsle med E20 på väg, men högre förbrukning och garanterat högre servicebehov på denna skitsoppa. EU levererar inte mycket som känns vettigt tycker jag.

Nya uppgifter pekar på att EU kan införa nya bränslet E20 tidigare än väntat. Just nu pågår pilottester i Tyskland. Men det finns ett problem – alla motorer klarar inte den nya bensinen.

För bara ett år sedan såg E20 ut att ligga långt bort. När Carup pratade med Drivkraft Sverige sa organisationen att EU ännu inte ens hade frågan på sitt bord. Då handlade diskussionen främst om framtida möjligheter och tekniska standarder.
– Alla motortillverkare kommer inte att tycka att det här är ett bra bränsle. Precis som när E10 infördes kommer det att behövas listor på vilka fordon som kan använda det, sa Åsa Håkansson på Drivkraft Sverige till Carup tidigare.”

Geely släpper prisbomb i Europa – halva priset mot VW​

Geely släpper loss sin nya prisbomb i Europa. Halva priset mot Volkswagens nya småbil.

Den europeiska elbilsmarknaden förbereder sig för en ny kinesisk storsäljare. I oktober lanserar Geely sin lilla elbil Geely E2 i Italien. Priset blir en chock för europeisk bilindustri. Geelys elbil kommer med ett aggressivt introduktionspris på 19 900 euro, vilket rakt av utmanar konkurrenter som Citroën e-C3 och BYD Dolphin Surf. Priset är mindre hälften av Volkswagens nya elektriska småbil ID. Polo som i Sverige kostar långt över 400 000 kronor, men billigare modeller från VW ska följa.

Tillbaka
Topp