Nekad ombordstigning pga inget visum

Krister

Forumveteran
Åker ju som bekant varje månad utan bekymmer.
Idag var det annorlunda med Oman air. Fick inte gå på utan biljett ut ur Thailand.
Lite panik då ja hade bara 4000B på kreditkortet.
Frugans kort funkade inte heller av nån anledning.

De anställda anvisade mig till Book Cambodia Online Ticket, Boat Ticket in Cambodia, Boat Ticket in Siem Reap, Bus Ticket, Car, Taxi

Bussbiljett till Kambodja 29 USD.
Betalt o klart -välkommen ombord! Skakis men glad att det kunde fixas så enkelt
Att en bussbiljett ur landet gör skillnad är ju helt puckat, hur tänkte dom där eg?

Att en bussbiljett ur landet gör skillnad är ju helt puckat, hur tänkte dom där eg?
Oman airs policy för att slippa åka på böter. Om det inte e nåt nytt för i år så e dom typ de enda som e så rädda...

Dax att varva ner lite.. skakar fortfarande lite. Har missat plan 2 gånger tidigare av olika anledningar... aldrig kul

15495673518624613783810932803811.jpg

Oman airs policy för att slippa åka på böter. Om det inte e nåt nytt för i år så e dom typ de enda som e så rädda...

Blir man nekad inresa i Thailand så är det flygbolagets problem att skicka hem dig igen.

Man hör historier då och då om detta. Vanligare förr på ARN med Thai, men inte hört på något år.

Köper du enkelbiljett? Eller har du så långt till utresan att du skulle behövt visum?

Om du är bekant med problemet, boka en flygbiljett ur landet när du inser att du kan få problem. Sedan avbokar du den bara när du kommer ner. Då "förlorar" du bara småpengar, kanske 250thb i avbokningsavgift.

Åker ju som bekant varje månad utan bekymmer.
Idag var det annorlunda med Oman air. Fick inte gå på utan biljett ut ur Thailand.
Lite panik då ja hade bara 4000B på kreditkortet.
Frugans kort funkade inte heller av nån anledning.

De anställda anvisade mig till Book Cambodia Online Ticket, Boat Ticket in Cambodia, Boat Ticket in Siem Reap, Bus Ticket, Car, Taxi

Bussbiljett till Kambodja 29 USD.
Betalt o klart -välkommen ombord! Skakis men glad att det kunde fixas så enkelt
Thaiairways frågade mig sist, jag sa att jag skulle till immigration och fixa extension of stay med 90 dagars rapportering när jag kom fram, så fick komma ombord.
Quatar kan vara problematiska även om man har visum.
Står på Thailändska ambassaden i Sveriges hemsida nu att reser man utan visum skall man kunna visa upp returbiljett annars kan man även bli nekad inträde vid passkontrollen när man ankommer Thailand.

• According to immigration law, you must be able to present an exit ticket within 30 days of your arrival if you travel without a visa (60 days if you wish to extend your stay at immigration office). The immigration officer has the right to deny you entry if you fail to show an exit ticket.
General Information – Royal Thai Embassy Stockholm

Nu känner jag att allt bekymmer det skulle innebära att fixa visum före varje resa så är 900B i en bussbiljett ett lätt val.
Lyfter in 5 minuter. Go' natt TSare
Du är ju gift varför ordnar du inte Non im O spouse/family 1 year multiple entry när du är i Sverige/England, behöver ju inte ordna med visum varje gång, bara 1 gång om året.
Går även att ordna på konsulatet Savannakhet tar 24h att få ett där.

Tycker detta verkar bli vanligare till flera länder. Man lägger in i flygbolagets bokningssystem att returbiljett/utresebiljett krävs. Inte när det inte behövs.
Incheckningspersonal har svårt att hålla koll på alla regler för olika länder och gör som de instruktioner som visas på skärmen.
Råkade ut för samma vid incheckning i Kochi (Indien) till Bangkok. Nu kunde jag visa en utresebiljett, annars hade det blivit stopp eller köpa en ny biljett.
Vid samtliga resor till Phil krävs bevis på utresebiljett trots man inte behöver som gifta när man reser tillsammans.
För slippa bekymmer och bråk vid incheckning köper de flesta en billig biljett till Malaysia för 150kr.
Ett vanligt ämne vid stenborden och på olika FB-grupper.

Tycker detta verkar bli vanligare till flera länder. Man lägger in i flygbolagets bokningssystem att returbiljett/utresebiljett krävs. Inte när det inte behövs.
Incheckningspersonal har svårt att hålla koll på alla regler för olika länder och gör som de instruktioner som visas på skärmen.
Råkade ut för samma vid incheckning i Kochi (Indien) till Bangkok. Nu kunde jag visa en utresebiljett, annars hade det blivit stopp eller köpa en ny biljett.
Vid samtliga resor till Phil krävs bevis på utresebiljett trots man inte behöver som gifta när man reser tillsammans.
För slippa bekymmer och bråk vid incheckning köper de flesta en billig biljett till Malaysia för 150kr.
Ett vanligt ämne vid stenborden och på olika FB-grupper.
Men nu är det ju ett krav enligt Thaiambassadens hemsida till Thailand om man som @Krister reser på 30 days on arrival, så flygbolaget har ju inte gjort fel.

Detta är väl ett relativ nytt tillägg på deras hemsida.
Även jag som jag skrev fick frågan om returbiljett med Thaiairways för 3 veckor sen.
Min första flygtur ner efter nyår, kanske blivit striktare?
Kommer hedanefter be bokningsbolaget boka en dummy return ticket, att visa upp.
Mönstra av med en kollega som bor i Dumangete han gör så varje gång till Phil.

Det stämmer nog men måste utresebiljett vara inom 30 dagar?
Det går ju att förlänga med 30 dagar på IM för 1.900b..
Finnair krånglade på Arlanda för några år sedan men ändrade till att returbiljett skulle vara inom 60 dagar.

Till Phil duger en utresebiljett om ett år, bara den finns att visa upp.

Det stämmer nog men måste utresebiljett vara inom 30 dagar?
Det går ju att förlänga med 30 dagar på IM för 1.900b..
Finnair krånglade på Arlanda för några år sedan men ändrade till att returbiljett skulle vara inom 60 dagar.

Till Phil duger en utresebiljett om ett år, bara den finns att visa upp.
Står på deras hemsida att det är godkännt med biljett med utresa inom 60 dagar om man avser att förlänga.

Thaiairways frågade mig sist, jag sa att jag skulle till immigration och fixa extension of stay med 90 dagars rapportering när jag kom fram, så fick komma ombord.
Quatar kan vara problematiska även om man har visum.
Står på Thailändska ambassaden i Sveriges hemsida nu att reser man utan visum skall man kunna visa upp returbiljett annars kan man även bli nekad inträde vid passkontrollen när man ankommer Thailand.

• According to immigration law, you must be able to present an exit ticket within 30 days of your arrival if you travel without a visa (60 days if you wish to extend your stay at immigration office). The immigration officer has the right to deny you entry if you fail to show an exit ticket.
General Information – Royal Thai Embassy Stockholm
Ja så har det varit jättelänge. Jag har ännu inte blivit frågad om returbiljett vin ankomst. Alla bolag frågar hur länge jag tänkt stanna men ingen har nekad ombordstigning förrän igår.

Blir man nekad inresa i Thailand så är det flygbolagets problem att skicka hem dig igen.

Man hör historier då och då om detta. Vanligare förr på ARN med Thai, men inte hört på något år.

Köper du enkelbiljett? Eller har du så långt till utresan att du skulle behövt visum?

Om du är bekant med problemet, boka en flygbiljett ur landet när du inser att du kan få problem. Sedan avbokar du den bara när du kommer ner. Då "förlorar" du bara småpengar, kanske 250thb i avbokningsavgift.

Brukar alltid stanna max 30 dagar. När dom drar passet vid immigration ser dom att jag aldrig har overstay och 10-12 inresor per år.
Brukar fixa biljett och dra när ja känner det e dax.. och det kan bli UK eller Sverige så brukar ha alla möjligheter öppet. Denna gång vet jag iof exakt att ja ska hem innan den 26e för jag skall ha sonen under sportlovet

Ja så har det varit jättelänge. Jag har ännu inte blivit frågad om returbiljett vin ankomst. Alla bolag frågar hur länge jag tänkt stanna men ingen har nekad ombordstigning förrän igår.
Jo men flygbolaget ser inte det immigration har i sina datorer.
Som @Samet skrev kommer du inte in i landet är det flygbolaget du ankom med som är ansvarig att du kommer därifrån.
Har då Thailand blivit striktare kommer flygbolagen bli det per automatik för att inte åka på den extrakostnaden.

Brukar alltid stanna max 30 dagar. När dom drar passet vid immigration ser dom att jag aldrig har overstay och 10-12 inresor per år.
Brukar fixa biljett och dra när ja känner det e dax.. och det kan bli UK eller Sverige så brukar ha alla möjligheter öppet. Denna gång vet jag iof exakt att ja ska hem innan den 26e för jag skall ha sonen under sportlovet

Finns det inte någon gräns på hur många gånger per år man får komma in i Thailand på ett 30 dagars. Har för mig att @PanPan skrev om det förut.

Finns det inte någon gräns på hur många gånger per år man får komma in i Thailand på ett 30 dagars. Har för mig att @PanPan skrev om det förut.
Nej jag har inte skrivit om det men på ambassadens hemsida i länken faq som jag gav tidigare står det 2 gånger landsväg, står inget om begränsning med flyg.
Jag har åkt hem på 30 dagars varje gång sen Augusti, åker och fixar nytt non imm O i Maj i Savannakhet, för man är ju begränsad på andra sätt här nere med bara 30 dagars.

Nä jag tänkte just det. Jag har aldrig behövt visa returbiljett då jag anlänt till Thailand. Eller kollar dom på annat sätt?
Nä det är nog inte vanligt att dom kollar returbiljett i Thailand.
Men inte riktigt det som är poängen, säger Thailand att det är krav, så säkrar sig flygbolagen så inte dom skall åka på kostnaden om så sker.
Kravet med returbiljett på flyget är helt upp till enskilt flygbolag.
Men börjar det ske kontroller och det har nog flygbolagen bra koll på, så höjer dom sina krav för att säkra sig själva så inte dom åker på extrautgifter om det skulle ske.
Ambassaden till och med skriver att man skall även kolla med flygbolaget innan då dom har egna regler gällande returbiljett.

Tillbaka
Topp