Ni som reser mycket i arbetet

Om vi ska vara helt ärliga så har jag nog mer erfarenhet att jobba i utlandet än de flesta, då jag bara har jobbat någon friperiod i Sverige.

Du kan gärna dra ett streck från Malmö till Kiruna. Använd sedan det avståndet på en jordglob och slå ut en cirkel.
Du täcker en stor det av Europa med den.

Ni kan säkert avvara mina inlägg. Världen kan gärna avvara dig.
Aldrig lyckats få en anställning j Sverige? Har du småbarn och fru och de reser med?

Fortfarand svårt med skillnad på Sverige, Europa och Världen hör jag.

Fört i tiden, kanske fem år sedan värderades högt om man hade svensk arbetslivserfarenhet. Idag ser vi företagsledare lite annorlunda på detta. Svensk arbetslivserfarenhet är A och O om du ska kunna göra karrier på ett multinationellt företag. Självklart ska man ha gedigen internationell utbildning och en utländsk multi nationell erfarenhet, men svensk erfarenhet för svensk anställning hos oss är viktigt.

Ja, om man är 7månader i Stockholm eller 1 vecka i Mexico. Vad är bättre?

Är man inte hemma så är man inte hemma.

Sällan jag själv är borta några längre stunder. På senare tid har jag jobbat måndag-torsdag. Innan dess så var det varannan vecka hemmakontor.
Som mest har jag varit borta 4v i stöten, men det var i Korea och tanten brukade komma med mig dit.
Allt är ju beroende på hur man kan göra med familj, flickvän, fru eller vad slags situation man har. Kan dom komma med på jobb, så har dom mycket att se. Kan dom inte så får man göra som jag gjorde igår och för så vitt även idag.
Be dom dra åt helvete och säga att man tar semester.
Så nu blir det Thailand i 2,5v, sedan jobb i 2v och Thailand i 3v.

Gunnar kanske har något annat förslag.

Ja det är viktigt att kvinnan är självständig och har egen kariär. Att följa med och vänta på hotell har jag sett inte är lyckat.

Utdäkta men för att jag är ny kan jag ha erfarenheter.

Ja, om man är 7månader i Stockholm eller 1 vecka i Mexico. Vad är bättre?

Är man inte hemma så är man inte hemma.

Sällan jag själv är borta några längre stunder. På senare tid har jag jobbat måndag-torsdag. Innan dess så var det varannan vecka hemmakontor.
Som mest har jag varit borta 4v i stöten, men det var i Korea och tanten brukade komma med mig dit.
Allt är ju beroende på hur man kan göra med familj, flickvän, fru eller vad slags situation man har. Kan dom komma med på jobb, så har dom mycket att se. Kan dom inte så får man göra som jag gjorde igår och för så vitt även idag.
Be dom dra åt helvete och säga att man tar semester.
Så nu blir det Thailand i 2,5v, sedan jobb i 2v och Thailand i 3v.

Gunnar kanske har något annat förslag.
Haha! Det är lite svårt för mig att säga dra åt hel--te till mig själv:D det är ju mitt företag
Men jag förstår vad du menar;)

Person som startade tråden skrev resa runt i världen. För mig är det utanför Norden. För person jag citerade är värdlden Danmark eller Sverige. Inte så intelligent. Tyder på att person vill trycka ner personen som frågade. Såna människor har jag svårt för.

Du verkar var en administratör av sidan. Tack för välkomnandet.
He he, är det Boa52 i ny skepnad??;););):):xmas_smiley:

Jag har på papperet 50% av min arbetstid utanför kontoret. Jag reser någonstans, Uppsala eller Ulan bator (oftast inom Sverige och EU möten inom Europa) och tittar på en maskin av någon sort (oftast entreprenadmaskiner men ibland något helt annat) av någon anledning (olycka, krav på 3:e parts intyg, etc.) Sen ska jag hem och skriva en rapport på det. Arbetet går i cykler, jan, feb, aug, sept är mycket kontor och nov dec maj jun är mycket resande. För mig spelar det ingen större roll om jag måste resa till Skövde eller Stuttgart annat än att traktamentet kan vara mer eller mindre. Tidsskillnaden kan ställa till hjärnan och det kan vara olika längd på flygresan (som jag avskyr). Jag är INTE hemma utan måste sova på nya platser hela tiden och kan inte pyssla med min familj och mina privata projekt. Jag föredrar numer små halvsunkiga hotell framför lyx med marmor, glas, design och badrock på rummet trots att ingen skulle opponera sig om jag valde mer lyx. Min hemmamiljö är rätt spartansk (Jag hyr ett litet 100 år gammalt torp med vedeldning i köksspis som primär värmekälla) och jag trivs därför bättre på halvsunkiga hotell.
Jag har ingen bra åsikt egentligen om det är bra eller dåligt att ha ett resande jobb för jag har hållit på såhär i 20 år (Jag är 44 nu). Innan dess pluggade jag och körde taxi.
Det berörde mig dock mest när ungarna var små och jag inbillar mig att jag hade gjort bättre ifrån mig som farsa om jag var hemma mer då. Jag är duktig på det jag håller på med och det är en smal kunskap så därför är det logiskt att kunderna är rätt spridda. Därför tror jag att det inte är rimligt att jobba med det jag gör utan att fara omkring och jag tycker jobbet i sig är stimulerande så då får jag acceptera sakernas tillstånd. Jag vet inte om mitt förhållande hade varit bättre om jag var hemma mer faktiskt. Min partner gillar att vara själv.

Jag har på papperet 50% av min arbetstid utanför kontoret. Jag reser någonstans, Uppsala eller Ulan bator (oftast inom Sverige och EU möten inom Europa) och tittar på en maskin av någon sort (oftast entreprenadmaskiner men ibland något helt annat) av någon anledning (olycka, krav på 3:e parts intyg, etc.) Sen ska jag hem och skriva en rapport på det. Arbetet går i cykler, jan, feb, aug, sept är mycket kontor och nov dec maj jun är mycket resande. För mig spelar det ingen större roll om jag måste resa till Skövde eller Stuttgart annat än att traktamentet kan vara mer eller mindre. Tidsskillnaden kan ställa till hjärnan och det kan vara olika längd på flygresan (som jag avskyr). Jag är INTE hemma utan måste sova på nya platser hela tiden och kan inte pyssla med min familj och mina privata projekt. Jag föredrar numer små halvsunkiga hotell framför lyx med marmor, glas, design och badrock på rummet trots att ingen skulle opponera sig om jag valde mer lyx. Min hemmamiljö är rätt spartansk (Jag hyr ett litet 100 år gammalt torp med vedeldning i köksspis som primär värmekälla) och jag trivs därför bättre på halvsunkiga hotell.
Jag har ingen bra åsikt egentligen om det är bra eller dåligt att ha ett resande jobb för jag har hållit på såhär i 20 år (Jag är 44 nu). Innan dess pluggade jag och körde taxi.
Det berörde mig dock mest när ungarna var små och jag inbillar mig att jag hade gjort bättre ifrån mig som farsa om jag var hemma mer då. Jag är duktig på det jag håller på med och det är en smal kunskap så därför är det logiskt att kunderna är rätt spridda. Därför tror jag att det inte är rimligt att jobba med det jag gör utan att fara omkring och jag tycker jobbet i sig är stimulerande så då får jag acceptera sakernas tillstånd. Jag vet inte om mitt förhållande hade varit bättre om jag var hemma mer faktiskt. Min partner gillar att vara själv.
HALVSUNKIGA HOTELL!:mad::eek::D:D

Ja det är viktigt att kvinnan är självständig och har egen kariär. Att följa med och vänta på hotell har jag sett inte är lyckat.

Men eftersom du är ny har du givetvis ingen kännedom om medlemmar som har varit medlemmar här i många år. Då kanske kanske lite ödmjukhet vara på sin plats. Skriver man schysst så blir man oftast schysst behandlad. Men välkommen trots det!

Hur tycker ni att det fungerar med sambo/fru/familj? För och nackdelar? Var är viktigt att tänka på?

Anledningen till att jag är nyfiken är att jag är på väg att byta jobb och har ett riktigt bra på gång men då kommer jag att resa runt en hel del i världen. Jag har alltid jobbat på plats, distans eller kortare resor innan så att åka iväg några veckor till ett nytt land titt som tätt är lite främmande för mig. Det lockar oerhört mycket men jag har ingen lust att förstöra ett bra förhållande bara för att jag ska flyga runt och ha skoj (och kanske jobba lite ibland).

Vi har givetvis pratat om det en del hemma då jag har några jobb att välja mellan men måste lämna besked till veckan och man kan aldrig ha för mycket information och tips.

Hej

Själv bidrog jag nog till ett misslyckat förhållande genom att vara utomlands och jobba 3-6 månader om året i många år, så i nästa förhållande och när lillpojken föddes beslutade jag att prioritera honom och familjen, jag trappade först ned och hoppade sen av ett välbetalt jobb jag haft i 38 år, men jag ångrar ingenting, tiden tillsammans med fru och barn går inte att värdera i pengar, jag rekommenderar alla att göra det samma.

Mvh isan lover

Jag tycker det funkar bra att vara bättre längre stunder.
Men hade jag åkt runt i världen jobbat som vanlig 8-17 arbetare 5 dagar i veckan och inte haft lika lång ledighet sen när jag kom hem hade det ju aldrig funkat.
För egen del jobbar jag ju 6 månader, ledig 6 månader och betald 12 månader.
Hade aldrig åkt på jobb och vart borta längre perioder jobbat 11 månader ledig 1 månad, hade ju inte funkat i längden.
Hade nog tyckt om det var flängande på olika hotell att det hade blivit jobbigt till slut, jag har ju 2 fasta punkter jag reser mellan.

Givetvis har vi pratat om detta hemma sedan första dagen jag blev kontaktad. Tack för många bra synpunkter. Dra med henne på resor blir tyvärr svårt då hon inte kan sköta sitt liv om hon ska åka några veckor titt som tätt.

Får bli en funderare tillsammans här hemma under helgen.

Hej

Själv bidrog jag nog till ett misslyckat förhållande genom att vara utomlands och jobba 3-6 månader om året i många år, så i nästa förhållande och när lillpojken föddes beslutade jag att prioritera honom och familjen, jag trappade först ned och hoppade sen av ett välbetalt jobb jag haft i 38 år, men jag ångrar ingenting, tiden tillsammans med fru och barn går inte att värdera i pengar, jag rekommenderar alla att göra det samma.

Mvh isan lover

Mycket likt mina tankar. Vi lever bara ett liv och tiden när barnen är små går fort och sedan är de tonåringar och tiden kommer aldrig tillbaka. Funderar just nu på att hoppa av, det går alltid göra något annat när tiden är inne för det.
Jag tror många av oss är fega och vågar inte chansa, vi vet vad vi har men inte vad vi får. Pengar är inte allt.

/ SatanG

Givetvis har vi pratat om detta hemma sedan första dagen jag blev kontaktad. Tack för många bra synpunkter. Dra med henne på resor blir tyvärr svårt då hon inte kan sköta sitt liv om hon ska åka några veckor titt som tätt.

Får bli en funderare tillsammans här hemma under helgen.

Passa på innan du får familj/barn, sedan blir det tyngre att hoppa in i taxin när kidsen gråter så de kräks.
Nu är minsta snart 3 år och förstår mer men när man inte kan förklara så kommer det ibland riktigt tunga stunder när man lämnar dom.

/ SatanG

Aldrig lyckats få en anställning j Sverige? Har du småbarn och fru och de reser med?

Fört i tiden, kanske fem år sedan värderades högt om man hade svensk arbetslivserfarenhet. Idag ser vi företagsledare lite annorlunda på detta. Svensk arbetslivserfarenhet är A och O om du ska kunna göra karrier på ett multinationellt företag. Självklart ska man ha gedigen internationell utbildning och en utländsk multi nationell erfarenhet, men svensk erfarenhet för svensk anställning hos oss är viktigt.
Nu har jag inte direkt försökt att jobba i Sverige.
Europa hör alltså inte till världen?

Hur går din karriär?Vilket företag är du företagsledare på?
Mest troligt ditt eget. Då får vi hoppas att du har kompetent personal

Allt beror ju på vad hon gör på dagarna i Sverige.
I Korea så är det många som har fruar, flickvänner och hela familjen med sig.

Men det är klart. Är det 1dag i Japan, 1dag i Argentina, 2 dagar i Burundi och 7t i Tyskla.....nej, visst ja, Tyskland ligger ju inte i världen.

Oavsett vilket så är det inte var man befinner sig som är problemet. Det är tiden. 8v i Vittangi är jävligare än 1dag i Australien om man måste vara åtskilda.
Men siffror är nog inte din grej.

Det som är nackdelen med avstånden är tidszonerna. Nåja, Sydafrika har ju samma, men reser man öst och väst så blir det knepigare.

Multinationella företag. Och svenska sådana.
Kan inte mycket om de företagen.
De multinationella företag jag jobbar åt är i en bransch som inte har så mycket inblandning av svenskar. Exxon Mobile, Equinor, BP, Shell, Conoco m.m.
Du kan ju nämna ett svenskt företag som är större än något av dessa.
Dessa företag letar inte direkt efter några svenskar.

Kan ju låta roligt med ett jobb där man reser runt i världen men man tröttnar snart och det är få relationer som klarar det i längden.
Älskar du din tjej mycket så ta ett annat jobb.

Hej

Lite så är det nog tyvärr, att ligga ute och jobba är nog egentligen något för ungkarlar, det gäller att hitta en väldigt förstående och självständig tjej om man ska kunna få ett sånt förhållande att fungera, sen är det nog bara att konstatera att även dom förhållandena skulle förmodligen fungera ännu bättre om man bodde tillsammans på heltid.

Mvh isan lover

Kan ju låta roligt med ett jobb där man reser runt i världen men man tröttnar snart och det är få relationer som klarar det i längden.
Älskar du din tjej mycket så ta ett annat jobb.

Tillbaka
Topp