Ni som reser mycket i arbetet

Som sagt. Världen har mindre betydelse än tiden.
Skillnaden på att vara anställd och att leda?
Nja, det är skillnad på att vara anställd och att äga. Ser vi på Eldar Sætre så är han anställd och per din definition inte en ledare.
Dra fram dina svenska multinationella företag som är större än Equinor.
Per idag så innehar jag inte en ledarroll och föredrar att inte ha en ledarroll. Däremot så har jag haft det tidigare och har det under vissa projekt.

Fru, flickvän och barn anser även jag vara egna individer och det tror jag de flesta gör.
Det är förstås beroende på barnens ålder hur det fungerar. Är barnet i skolan så blir det knepigare. Är barnet för litet, så är säkert mamman hemma med barnet.
Om mamman är hemma med barnet, så kan hon vara hemma med barnet i Dubai eller Hongkong.

Då frun gör sina egna pengar som faktiskt övergår min inkomst, så tror jag att hon är ganska självständig.

Till information så kan jag förklara att mina jobbresor är välplanerade och kan planläggas. det Är inte direkt några panikreaktion där ungar och dam slits med.
Skulle det vara ett jobb för några dagar, så stannar familjen hellre hemma. Skulle dom ha lust att följa med så får dom gärna det.

Fokusera inte på avstånden. Fokusera hellre på tiden.

Nyfiken är jag.......

Kan du dela av dig med lite tips hur hon tjänar/gör pengar som övergår din inkomst med UT i Sverige?
Annars borde ju Thailand vara en bättre plats att bo i.

Nyfiken är jag.......

Kan du dela av dig med lite tips hur hon tjänar/gör pengar som övergår din inkomst med UT i Sverige?
Annars borde ju Thailand vara en bättre plats att bo i.

Hon tjänar inte sina pengar i Sverige och har heller inte UT.
Gamla investeringar, så långt kan jag sträcka mig med att avslöja.
Hon brukar skicka mellan 20k-50k Sek till levnadskostnader, fast det beror ju på om vi är i Sverige eller inte.

Han skrev ju resa runt i världen. Du kanske inte varit utanför Norden så Köpenhamn är världen för dig.

Tror vi kan avvara dina inlägg.

Jag tycker man varit runt lite här och där i världen och där ligger väl även Köpenhamn :)
Ser ut som jag måste besöka världen (Köpenhamn) i Oktober, inget jag ser fram emot men det är bara att dra ner byxorna och ta en för laget sas :)

/ SatanG

Det jag menade med att hon kan sköta sitt liv är att hon har vänner här nu för tiden, snart klar med SFI och börjat se sig om efter jobb. Hon har dubbla examen från Thailand och vill jobba inom det. Ska hon åka runt med mig hit och dit några veckor i stöten så kommer hon inte att jobba utan istället vara beroende av mig. Då går hon från att vara en egen människa med ett eget liv till att mest åka med, springa runt på hotellrum och be mig om pengar.

Det motverkar också min plan om att gå i pension vid 45 och låta henne jobba resterande 20 år medan jag spelar datorspel och kollar Frölundamatcher... :(

Det jag menade med att hon kan sköta sitt liv är att hon har vänner här nu för tiden, snart klar med SFI och börjat se sig om efter jobb. Hon har dubbla examen från Thailand och vill jobba inom det. Ska hon åka runt med mig hit och dit några veckor i stöten så kommer hon inte att jobba utan istället vara beroende av mig. Då går hon från att vara en egen människa med ett eget liv till att mest åka med, springa runt på hotellrum och be mig om pengar.

Det motverkar också min plan om att gå i pension vid 45 och låta henne jobba resterande 20 år medan jag spelar datorspel och kollar Frölundamatcher... :(

Härligt att se när folk hajar vad livet går ut på :-)

/ SatanG

Nej, det låter ju inget vidare.
Allt beror ju på vad hon har att göra på dagarna.
Knepigt att få jobb, så kan hon lika gärna åka med dig.
Har hon jobb så känns det väl inte som ett bra val.

Sedan får man nog tänka på hur lätt det är för dig att komma tillbaka till ditt fasta liv i Sverige. Har du ett jobb som du kan kliva på där hemma, så spelar det inte så stor roll så länge din flickvän inte har något för sig på dagarna, mer än vänner.

Sedan beror det väl även på hur mycket fritid du har när du är på resorna. Är det bara jobb och hotell så blir det nog tråkigt i längden.
Men visst, kanske funkar i ett år eller så.

Du verkar ha bra koll och behöver inga råd. Du tänker helt rätt.

Som sagt. Världen har mindre betydelse än tiden.
Skillnaden på att vara anställd och att leda?
Nja, det är skillnad på att vara anställd och att äga. Ser vi på Eldar Sætre så är han anställd och per din definition inte en ledare.
Dra fram dina svenska multinationella företag som är större än Equinor.
Per idag så innehar jag inte en ledarroll och föredrar att inte ha en ledarroll. Däremot så har jag haft det tidigare och har det under vissa projekt.

Fru, flickvän och barn anser även jag vara egna individer och det tror jag de flesta gör.
Det är förstås beroende på barnens ålder hur det fungerar. Är barnet i skolan så blir det knepigare. Är barnet för litet, så är säkert mamman hemma med barnet.
Om mamman är hemma med barnet, så kan hon vara hemma med barnet i Dubai eller Hongkong.

Då frun gör sina egna pengar som faktiskt övergår min inkomst, så tror jag att hon är ganska självständig.

Till information så kan jag förklara att mina jobbresor är välplanerade och kan planläggas. det Är inte direkt några panikreaktion där ungar och dam slits med.
Skulle det vara ett jobb för några dagar, så stannar familjen hellre hemma. Skulle dom ha lust att följa med så får dom gärna det.

Fokusera inte på avstånden. Fokusera hellre på tiden.

Du verkar lite känslig. Det handlar inte om mig eller tiden. Matt82 bad om råd och förklarade sin situation och du kunde inte förstå. Fokusera på det blir det nog bättre.

Du verkar lite känslig. Det handlar inte om mig eller tiden. Matt82 bad om råd och förklarade sin situation och du kunde inte förstå. Fokusera på det blir det nog bättre.

Jag tror nog att Matt82 har kontroll på sitt liv egentligen. Jag tror han tar sina egna beslut och det är endast han som vet vad hans flickvän gör på dagarna och hur upplägget på det tilltänkta jobbet var.
Det finns som sagt några kriterier som jag anser vara av betydelse.
1. Hur länge man är borta (oavsett var det är så är man borta)
2. Hur länge är man hemma
3. Vad gör flickvännen på dagarna

Vad som funkar för Matt82 kanske inte fungerar för någon annan.
Det var inte direkt någon omröstning om han skulle ta jobbet eller ej och slutresultatet skulle han följa slaviskt.

Det är några här på forumet som verkar klara av längre stunder på jobb. Var dom befinner sig är inte så noga. Grejen är att dom inte är hemma. Om dom befinner sig på ett hotell i Chicago eller lägenhet i Tokyo är ointressant.

Är det en veckas resa per månad så är det något annat.

Som sagt. Vad det lät som i TS inlägg är din personliga tolkningsfråga, då det inte direkt var allt för mycket information.

Kom igen, nu. Trådämnet är faktiskt intressant, och aktuellt för ett flertal här skulle jag tro.
Ta tjafset på PM istället.

Nja, ämnet diskuteras i allra högsta grad, från min sida.
Jag har haft allt från måndag-torsdag, 12-9, 14-21, 14-28, 28-14, 10-4, 5-9, 14-14, 15-13 rotationer.
Som oftast har jag haft lägenhet på jobb, men en del hotell har det blivit.
Solklart föredrar jag lägenhet även om hotell kan ge mig 1300kr extra per dag.
Då tanten var gravid och då dottern var nyfödd så pendlade vi mellan Korea och Thailand för det mesta. Nu var det dock så att mitt jobb gjorde att jag hade en del kompledighet, så jag tog 6månader ledigt med full betalning.
Det är också en sak som kan vara positivt, men det beror på hur jobbet är upplagt.
Fick erbjudande om att ta ett annat projekt i Korea. 3 månader utan hemresa. Lönen var inte riktigt vad jag ville ha, så jag sket i det jobbet.

Per dags datum så har jag nästan 11 veckor att ta ut i ledighet. Då har jag tagit mig en 4v semester redan och hunnit med en onödig tur till Paris.

Det finns många som jobbar borta och det finns en massa olika upplägg på sådant.
Bara Gunnar som är rabiat. Men givetvis ska man låta honom skriva. Han har säkert en del vettigt att komma med då psykosen har lagt sig.

Ska bara tillägga att jag helat inte hade jobbat alls om jag inte behövt.

Senast ändrad:

Ska hon in i en karriär snart så behöver nog hon all den hjälp och allt stöd hon kan få, för att underlätta det hela.
Du har ju en ok inkomst med det du gör nu, så det är väl ingen ekonomisk panik för eran del.
För min del är möjligheten till ledighet viktig.
Jag undrar om jag hade stått ut med att jobba ett helt år för några ynka semesterveckor.

Visst sliter det att vara ifrån familjen. Men det kan slita lika mycket med små barn som gråter måndag till fredag när man går på jobb även om man kommer hem på kvällen.....lagom till läggdags.

Offshore i Norge är rätt bra.
Står man it med att vara borta 2v så har man 4v hemma där man är tillgänglig 24t per dygn

Nja, ämnet diskuteras i allra högsta grad, från min sida.
Jag har haft allt från måndag-torsdag, 12-9, 14-21, 14-28, 28-14, 10-4, 5-9, 14-14, 15-13 rotationer.
Som oftast har jag haft lägenhet på jobb, men en del hotell har det blivit.
Solklart föredrar jag lägenhet även om hotell kan ge mig 1300kr extra per dag.
Då tanten var gravid och då dottern var nyfödd så pendlade vi mellan Korea och Thailand för det mesta. Nu var det dock så att mitt jobb gjorde att jag hade en del kompledighet, så jag tog 6månader ledigt med full betalning.
Det är också en sak som kan vara positivt, men det beror på hur jobbet är upplagt.
Fick erbjudande om att ta ett annat projekt i Korea. 3 månader utan hemresa. Lönen var inte riktigt vad jag ville ha, så jag sket i det jobbet.

Per dags datum så har jag nästan 11 veckor att ta ut i ledighet. Då har jag tagit mig en 4v semester redan och hunnit med en onödig tur till Paris.

Det finns många som jobbar borta och det finns en massa olika upplägg på sådant.
Bara Gunnar som är rabiat. Men givetvis ska man låta honom skriva. Han har säkert en del vettigt att komma med då psykosen har lagt sig.

Ska bara tillägga att jag helat inte hade jobbat alls om jag inte behövt.
Trodde inte det var dig jag citerade.....

Trodde inte det var dig jag citerade.....

Nej, men då det skickas PM så svaras det med PM och till slut dör ju forumet.
Han kan ju inte skicka PM och så svarar jag i tråden.

I övrigt så håller jag egentligen med dig.
Vill han något så kan han gärna skriva i ämnet.
Så långt har jag inte sett han skriva annat än ”stanna hemma”, vilket inte är ett dåligt förslag iofs.
Men vill man jobba hemifrån så bör man nog veta vilka alternativ det finns.

Nej, men då det skickas PM så svaras det med PM och till slut dör ju forumet.
Han kan ju inte skicka PM och så svarar jag i tråden.

I övrigt så håller jag egentligen med dig.
Vill han något så kan han gärna skriva i ämnet.
Så långt har jag inte sett han skriva annat än ”stanna hemma”, vilket inte är ett dåligt förslag iofs.
Men vill man jobba hemifrån så bör man nog veta vilka alternativ det finns.
Tycker du hade bra input i ämnet. Passar det för TS vet man ju aldrig, men information om upplevelser tror jag hjälper för att ge perspektiv. Det är lätt att bara se det positiva i en situation, i det här fallet kanske pengarna. Så var det för mig. Men jag var hemifrån må-fre, och på helgen var jag mest trött. Så i slutänden var det värdelöst i mitt fall.

Men TS får väl se vad som passar dem bäst, nu har de ju iaf fått lite input.

Jag tror nog att Matt82 har kontroll på sitt liv egentligen. Jag tror han tar sina egna beslut och det är endast han som vet vad hans flickvän gör på dagarna och hur upplägget på det tilltänkta jobbet var.
Det finns som sagt några kriterier som jag anser vara av betydelse.
1. Hur länge man är borta (oavsett var det är så är man borta)
2. Hur länge är man hemma
3. Vad gör flickvännen på dagarna

Vad som funkar för Matt82 kanske inte fungerar för någon annan.
Det var inte direkt någon omröstning om han skulle ta jobbet eller ej och slutresultatet skulle han följa slaviskt.

Det är några här på forumet som verkar klara av längre stunder på jobb. Var dom befinner sig är inte så noga. Grejen är att dom inte är hemma. Om dom befinner sig på ett hotell i Chicago eller lägenhet i Tokyo är ointressant.

Är det en veckas resa per månad så är det något annat.

Som sagt. Vad det lät som i TS inlägg är din personliga tolkningsfråga, då det inte direkt var allt för mycket information.

Håller i stort med, vill bara tillägga att för mig känns det lite bättre med upplägget att jobba i thailändska gulfen då det känns som man kan dra hem snabbt till reservatet i utkanten av Bkk om det skulle behövas.
Körde upp till 11 veckors kontrakt i Colombia/Aruba/västindien/US/Argentina och mycket sån skit., tidsskillnaden suger som du säger och det blir lite trögare med kontakten med stor tidsskillnad.
Satt 7 veckor över tiden i us-gulfen medans frugan och grabben då två år fick åka ensamma till Sverige på våran tilltänkta familjesemester. Så även om man är kompis med flygplatser, kör Bose & kemikalier så känns det faktiskt lite bättre att vara nära hemmet än dom där 30-timmarsresorna, för mig. Jag börjar nog bli för gammal för det här, snart 50 bast och det finns ju roligare saker än att vara tankluder, typ farsa :)

Jag tror även många av oss som är borta mycket har ett sting av kompensationsbehov som vi ofta försöker trycka ner genom att köpa lite mer presenter/leksaker/godis. Men så kanske alla känner, balans med allt är bäst hur man nu gör det.

/ SatanG

DSC_0539.JPG

Håller i stort med, vill bara tillägga att för mig känns det lite bättre med upplägget att jobba i thailändska gulfen då det känns som man kan dra hem snabbt till reservatet i utkanten av Bkk om det skulle behövas.
Körde upp till 11 veckors kontrakt i Colombia/Aruba/västindien/US/Argentina och mycket sån skit., tidsskillnaden suger som du säger och det blir lite trögare med kontakten med stor tidsskillnad.
Satt 7 veckor över tiden i us-gulfen medans frugan och grabben då två år fick åka ensamma till Sverige på våran tilltänkta familjesemester. Så även om man är kompis med flygplatser, kör Bose & kemikalier så känns det faktiskt lite bättre att vara nära hemmet än dom där 30-timmarsresorna, för mig. Jag börjar nog bli för gammal för det här, snart 50 bast och det finns ju roligare saker än att vara tankluder, typ farsa :)

Jag tror även många av oss som är borta mycket har ett sting av kompensationsbehov som vi ofta försöker trycka ner genom att köpa lite mer presenter/leksaker/godis. Men så kanske alla känner, balans med allt är bäst hur man nu gör det.

/ SatanG

Ja, det psykologiska med avståndet är en sak. Det faktiska avståndet är en annan sak. Kommer ihåg när jag jobbade i Hammerfest, vilket var ovanligt nära hemmet.
Det tog mig 26t att komma mig hem därifrån.
Hade jag jobbat i New York så hade det varit ”närmare” hem.
Per idag så har jag ca 6t resa hem, men med en massa flygproblem under sommaren så blir det fort uppemot 12t.

Men ja, även det psykologiska påverkar. Känslan att kunna dra hem när man vill är viktig.

Själv får jag se hur länge jag jobbar borta
Var nära en uppsägning i både på torsdag och fredag.

Tillbaka
Topp