Ni som reser mycket i arbetet

Räkna iskallt med att er relation kommer att ta stryk om du är borta mycket, risken att den skiter sig helt är betydligt större än om du är hemma mycket.

Nja... jag håller med dig... delvis... detta är dubbelt.

Massor av husvagnssemestrar eller segelbåtsresor slutar med skilsmässa. När man fått för mycket tid tillsammans.

Så allt beror ju på hur man fungerar tillsammans. Många sjömän får ockdstrul när de går iland.

Vilka förutsättningar man gått in i förhållandet med påverkar såklart. Har man under fler månader/år levt på olika kontinenter är nog inte några veckors frånvaro för arbete avgörande.

Så jag håller med dig till hälften....

Jag gjorde så i mitt tidigare liv, märkliga va att det var jag som tröttnade och lämnade, åkte hellre en vecka till Raven Golf Club Phoenix än hem till dåvarande.
Så här med facit i hand inget jag är stolt över, missade mycket tid med dottern.

Idag är det tvärtom, hinner inte lämna hemmet förens jag längtar hem till fru å barn:);)

Jag gjorde så i mitt tidigare liv, märkliga va att det var jag som tröttnade och lämnade, åkte hellre en vecka till Raven Golf Club Phoenix än hem till dåvarande.
Så här med facit i hand inget jag är stolt över, missade mycket tid med dottern.

Idag är det tvärtom, hinner inte lämna hemmet förens jag längtar hem till fru å barn:);)
Det var bara lite skoj:p @Micke.T
Jag vet faktiskt inte vad jag skulle ha gjort:eek:
Trots att jag älskar pengar:cool:

Hon måste varit hemsk ditt ex... för ingen åker frivilligt till Arizona! ;)

Enda anledningen jag har att besöka Arizona är att kunna boka av ytterligare en delstat.

Nja... jag håller med dig... delvis... detta är dubbelt.

Massor av husvagnssemestrar eller segelbåtsresor slutar med skilsmässa. När man fått för mycket tid tillsammans.

Så allt beror ju på hur man fungerar tillsammans. Många sjömän får ockdstrul när de går iland.

Vilka förutsättningar man gått in i förhållandet med påverkar såklart. Har man under fler månader/år levt på olika kontinenter är nog inte några veckors frånvaro för arbete avgörande.

Så jag håller med dig till hälften....
Ja för mycket är inte heller bra, lagom e bäst
Sen beror det givetvis på hur man funkar ihop men kärlek tenderar ofta att rosta om man ses för sällan och risken att andra dyker upp och vill ta över är större.

Hade en polare där som bodde och jobbade för Volvos räkning;)
På den tiden vart man inte svår övertalad när det gällde golf:)

Usch. Beblandar du dig med folk som jobbar utomlands!?!? ;)

Hade gärna kunna tänka mig utstationering, så länge det är några år.
Att starta upp ett ”liv” 3ggr per år är lite väl drygt.

Har kusinbarn som är uppväxta i New York, Los Angeles, San Francisco, Paris, Sydafrika, Sverige och säkert en och annan plats till.
Det har för så vitt varit längre perioder på ställena.
Fördelen ör att dom kan en massa språk, extremt bra utbildningar.
Nu var pengar aldrig en fråga hos den familjen, så valet att flytta runt var helt ett beslut dom tog för att dom ville.

För min del har dock bekvämheten med att bo i Sverige stor betydelse. Tanten vill även hon bo i Sverige, då det egentligen är ett rätt okomplicerat liv, då man väl bor i Sverige.

Nåja, ölen uppdrucken och kaffe står på tur.

image.jpg

Hon måste varit hemsk ditt ex... för ingen åker frivilligt till Arizona! ;)

Enda anledningen jag har att besöka Arizona är att kunna boka av ytterligare en delstat.
Arizona är hemvist för Grand Canyon, det är den enda anledningen till mitt besök där. :)

Åter till ämnet - Vår relation mår bra av att jag är borta som jag är men vi är båda överens om att vi ser fram emot dagen om knappt tre år när jag går i pension. Jag har redan "krattat i gången" där hemma med diverse sysselsättningar utöver hem och familj, bl a då engagemanget i kyrkan. Och får frugan igång en Thai Take-away igen så blir man fullt sysselsatt där.

Så det skall bli väldigt skönt den dag när jag inte behöver köra / åka båt för vårt uppehälle. Det här jobbet sliter på kroppen, framför allt dom oregelbundna arbetstiderna.

Arizona är hemvist för Grand Canyon, det är den enda anledningen till mitt besök där. :)

Åter till ämnet - Vår relation mår bra av att jag är borta som jag är men vi är båda överens om att vi ser fram emot dagen om knappt tre år när jag går i pension. Jag har redan "krattat i gången" där hemma med diverse sysselsättningar utöver hem och familj, bl a då engagemanget i kyrkan. Och får frugan igång en Thai Take-away igen så blir man fullt sysselsatt där.

Så det skall bli väldigt skönt den dag när jag inte behöver köra / åka båt för vårt uppehälle. Det här jobbet sliter på kroppen, framför allt dom oregelbundna arbetstiderna.

Innan kunde man väl som svensk sjöman i svenskt rederi gå med ersättning från 61 år?
Ja det gäller inte dig som jobbar danskt men hur ligger det till idag med detta, vet du det?

/ SatanG

Innan kunde man väl som svensk sjöman i svenskt rederi gå med ersättning från 61 år?
Ja det gäller inte dig som jobbar danskt men hur ligger det till idag med detta, vet du det?

/ SatanG
Jo jag tror faktiskt att man fortfarande kan göra det, kanske beroende på hur många år man har jobbat. Jag har en kompis som gick redan när han var 60 i brist på jobb - torrlast är mer eller mindre kört i Sverige idag. Men det beror naturligtvis också på vilka privata pensionsinbetalningar man har, han har alltid varit singel och ganska snål sä där finns säkert en hel del undanstoppat i madrassen.

Angående att ny programvara skulle kunna upptäcka om en ny medlem är ny eller en gammal. Skulle den funktionen finnas skulle den bryta mot data integritets förordningar inom EU. Dessa går inte friskriver sig mot.

Detta ska vara helt beroende på var servern har sin hemmaadress.

Ja ni har väl korta hamntider och korta sjöresor så blir väl en del oregelbundet och går väl i ett för er?
Här blir det mer regelbundna tider.
Mer utvilad ombord än hemma ;)

Vi kör ju bara Crude Oil så COW av några tankar vid varje lossning.
Vi är 4 styrmän och en kapten.
3:rd officer, 2nd officer behöver DP kurs, det ordnar ju rederiet.
C/O-SDPO, C/O och Kapen behöver DP certifikat.
C/O-SDPO skiljer sig rank beroende på rederi eller när han fick ranken kan vara 2nd off-SDPO, C/O-JR, C/O-SDPO.
FSO tungt 5555 dom är väl bara ballast opperatörer ;)

Kanske det, jag såg kraven på en platsannons för en c/o på en FSO och då lät det som det var tankspolningar dygnet runt. Men visst, det borde ju inte vara särskilt ofta mer än årliga besiktningar, trasiga pumpar eller liknande underhåll.

/ SatanG

Tillbaka
Topp