Norrmannen som snabbt åkte hem.

 
Du har verkligen ingen koll på alkohol Phonta. För att man ska ha en otillåten promillehalt dagen efter så krävs att man varit rejält berusad, druckit ända in på småtimmarna och sen kört hyfsat tidigt dagen efter.
Lite olika på person men man förbränner normalt en 33cl starköl på 2 tim. Börja drick vid 6 på em och sätt i dig 6 öl under kvällen så har du noll promille när du vaknar dagen efter. Dricker man dessutom 2-3 glas vatten innan man lägger sig så känns det knappt nåt att man druckit dan innan.
Ingen av oss vet hur mycket han drack men det är en satans skillnad på fylla och det du kallar efterfylla om man inte e alkis som dricker från morgon till kväll varje dag. För att komma upp i 0.5 promille som är gränsen vid 5 årigt kk i Thailand måste du dricka iaf 2 öl och mäta ganska omg.
6 öl är enligt många här nere bara starten på kvällen , jag kan räkna upp otaliga som drar i sig 10 öl samt lika många shots under en kväll samt sen kör på detta vid två tiden på natten

Kör dom sen klockan 9 på morgonen så har dom klart över tillåtet i blodet ;)
 
Jag drack 4 glas vin igår så frugan kör till Chonburi så kör jag hem ikväll vill inte ta några risker.
Tycker det är så konstigt vissa tycks tycka det är helt ok att köra fulla för dom är utomlands.
Kommer ihåg första gången jag var uppe i byn träffade par faranger varav en Svensk.
Dom frågade om jag skulle ha en öl, nej jag kör.
Jaha du har precis flyttat till Thailand hör vi, det går över, så berätta dom sina fyllehistorier som om det vore tufft att köra full.
 
6 öl är enligt många här nere bara starten på kvällen , jag kan räkna upp otaliga som drar i sig 10 öl samt lika många shots under en kväll samt sen kör på detta vid två tiden på natten

Kör dom sen klockan 9 på morgonen så har dom klart över tillåtet i blodet ;)
Hörs tydligt att du inte har någon erfarenhet av alkohol Phonta nykterist som du är. Inget fel i det iofs men du kanske inte ska uttala dig som expert i ämnet. 10 öl och lika många shots på en kväll klarar bara en inbiten alkolist och tillhör inte vanligheterna att ens dom dricker så mycket på en kväll. En periodare däremot drar gärna i sig tills han stupar.

Vad vet vi om hur mycket norrmannen i det här fallet hade druckit?
Du uttalar dig som om du är bensäker på att han va full när han körde, det är ju bara ditt ogillande mot alkohol som lyser igenom där, allt som inte du sysslar med är ju förkastligt eller hur? [emoji6]
 
För mig får alla dricka vad de vill, men sätt dig inte som förare förrän all alkohol är ur kroppen! Sen bra försäkring känns viktigt!
 
Det har enligt mitt förmenande ingen som helst betydelse om man har alkohol i blodet eller inte dagen efter en rejäl fylla. Du är en mycket olämplig förare även om du blåser noll. Därför kör jag aldrig bil dagen efter, det är inte värt risken att skada sig själv eller framför allt andra.
Jo det har du rätt i moraliskt sett men det jag pratar om har bara med lag att göra. Köra utan hjälm är olagligt och man bör då få ansvar själv för om man inte överlever en olycka. Inte rätt att en mortpart ska behöva stå för det och dessutom 3st på samma moppe och kanske hög fart ja då blir det mer olämpligt än att köra med lite bakrus.

Säger inte att norrmannen skall stå utan skuld men bör delas med hänsyn till omständigheter och inte bara till det faktum att han är falang vilket kommer bli fallet här. Framkommer ju ex inte att polisen mätte upp någon promillehalt på honom vilket inte heller är troligt så det faktum att han då festat kvällen innan är inte relevant för utgången i fallet även om några här anser det.

Men som sagt här handlar det bara om att en part var falang och Thai dog, då ska falangen betala oavsett och det kanske ni också tycker är rätt?
Jag tycker att det är åt helvete och därför anser jag att norrmannen gjorde rätt och lämnade landet. Sen kanske inte det hjälper i sista änden men iaf.

Personligen vet jag ju att det funkar på detta vis här så jag har en klass 1 försäkring på mina fordon, mycket viktigare än sjukförsäkring om du frågar mig, blir jag själv sjuk så har jag råd att betala men fn om man råkar köra ihjäl nån som norrmannen.
 
Jo det har du rätt i moraliskt sett men det jag pratar om har bara med lag att göra. Köra utan hjälm är olagligt och man bör då få ansvar själv för om man inte överlever en olycka. Inte rätt att en mortpart ska behöva stå för det och dessutom 3st på samma moppe och kanske hög fart ja då blir det mer olämpligt än att köra med lite bakrus.

Säger inte att norrmannen skall stå utan skuld men bör delas med hänsyn till omständigheter och inte bara till det faktum att han är falang vilket kommer bli fallet här. Framkommer ju ex inte att polisen mätte upp någon promillehalt på honom vilket inte heller är troligt så det faktum att han då festat kvällen innan är inte relevant för utgången i fallet även om några här anser det.

Men som sagt här handlar det bara om att en part var falang och Thai dog, då ska falangen betala oavsett och det kanske ni också tycker är rätt?
Jag tycker att det är åt helvete och därför anser jag att norrmannen gjorde rätt och lämnade landet. Sen kanske inte det hjälper i sista änden men iaf.

Personligen vet jag ju att det funkar på detta vis här så jag har en klass 1 försäkring på mina fordon, mycket viktigare än sjukförsäkring om du frågar mig, blir jag själv sjuk så har jag råd att betala men fn om man råkar köra ihjäl nån som norrmannen.
Innehåller en klass 1 tredjepart skydd?
 
Ja det finns många vinklingar på detta. Visst har norrmannen gjort fel rent moraliskt och det är definitivt fel att farangen alltid skall betala. Därför kör jag endast i nödfall i Thailand numera, det är inte värt risken. Det finns flera i familjen som är utmärkta bilförare och det känns bättre och lugnare att bara åka med.
 
Hörs tydligt att du inte har någon erfarenhet av alkohol Phonta nykterist som du är. Inget fel i det iofs men du kanske inte ska uttala dig som expert i ämnet. 10 öl och lika många shots på en kväll klarar bara en inbiten alkolist och tillhör inte vanligheterna att ens dom dricker så mycket på en kväll. En periodare däremot drar gärna i sig tills han stupar.

Vad vet vi om hur mycket norrmannen i det här fallet hade druckit?
Du uttalar dig som om du är bensäker på att han va full när han körde, det är ju bara ditt ogillande mot alkohol som lyser igenom där, allt som inte du sysslar med är ju förkastligt eller hur? [emoji6]
Jaså ! Då ber jag dig läsa vad jag skrev , och läs långsamt så du verkligen förstår vad jag skrev

Citerar mitt inlägg : Nu vet vi ju inte om denna hade alkohol i blodet , men att döma av Långemans berättelse så gjorde han en högesrväng och såg sig inte för , då spelar det ingen roll om han eller någon annan hade hjälm på sig , han var orsaken till olyckan om jag förstår det hela rätt ifråga om trafiksituationen .. Var han sen på efterfyllan så är det än mer oaktsamt .............

Dessutom så är ju just en skrämmande stor del av oss faranger här nere just ALKOHOLISTER, men just denna grupp vill ju aldrig erkänna sitt beroende ;)

Detta har inget med ogillande att göra , bara med ogillande av alkoholintag samt framförande av motorfordon ..

Tycker att det verkar som jag trampar en del på ömma tår i detta ämne :)

Har fö övrigt just druckit en stor Chang till min Chili Con Carn, dock skall jag inte köra i kväll
 
Senast redigerad av en moderator:
Märkligt detta land ,här blir man kallad för nykterist samt okunnig om alkoholens inverkan pga , att man inte super sig full utan nyttjar alkohol med eftertanke och omdöme .. Jojo alla är vi olika ....
 
Du har verkligen ingen koll på alkohol Phonta. För att man ska ha en otillåten promillehalt dagen efter så krävs att man varit rejält berusad, druckit ända in på småtimmarna och sen kört hyfsat tidigt dagen efter.
Lite olika på person men man förbränner normalt en 33cl starköl på 2 tim. Börja drick vid 6 på em och sätt i dig 6 öl under kvällen så har du noll promille när du vaknar dagen efter. Dricker man dessutom 2-3 glas vatten innan man lägger sig så känns det knappt nåt att man druckit dan innan.
Ingen av oss vet hur mycket han drack men det är en satans skillnad på fylla och det du kallar efterfylla om man inte e alkis som dricker från morgon till kväll varje dag. För att komma upp i 0.5 promille som är gränsen vid 5 årigt kk i Thailand måste du dricka iaf 2 öl och mäta ganska omg.


Nja, det där vete f-n. Jag har en bekant som jag alltid trott vara en hederlig karl, men som sedan visade sig vara polis...Han lånade mig en alkometer och vi provade. En mellis, Ok. Två mellis, no, no,no. När vi lekt färdigt började vi (med andra vänner) "the serious drinking". Jag gick och lade mig vid midnatt, full som ett vårdike och fylld av angenäma tankar, för att vakna vid niosnåret. Då hade jag nästan 1 promille och körklar var jag inte förrän vid tvåsnåret på dan!
Efterfyllan är inte att leka med och som bilförare är man kass! Det tar längre tid än vad man tror att bli helt nykter.
Sens moral: sup gärna om ni vill, men ta effekterna på allvar.
 
Det här med att det alltid är farangens fel är enligt mina erfarenheter en skröna. Jag har blivit påkörd några gånger under mina år i Thailand, men man har aldrig ens försökt lägga skulden på mig.
 
Nja, det där vete f-n. Jag har en bekant som jag alltid trott vara en hederlig karl, men som sedan visade sig vara polis...Han lånade mig en alkometer och vi provade. En mellis, Ok. Två mellis, no, no,no. När vi lekt färdigt började vi (med andra vänner) "the serious drinking". Jag gick och lade mig vid midnatt, full som ett vårdike och fylld av angenäma tankar, för att vakna vid niosnåret. Då hade jag nästan 1 promille och körklar var jag inte förrän vid tvåsnåret på dan!
Efterfyllan är inte att leka med och som bilförare är man kass! Det tar längre tid än vad man tror att bli helt nykter.
Sens moral: sup gärna om ni vill, men ta effekterna på allvar.


Birger ! Akta dig , nu är även du klassad som en storkäftad allvetande nykterist :):):):):)
 
Det här med att det alltid är farangens fel är enligt mina erfarenheter en skröna. Jag har blivit påkörd några gånger under mina år i Thailand, men man har aldrig ens försökt lägga skulden på mig.

Tror att det nog är lätt att skylla på Farang ,men är det solklart med vållandet så tror jag de passar sig då det i domstolen kan bli att Thaisen förlorar ansiktet.............
 
Bra, den bilen vi brukar låna av svågern har en klass 1 försäkring, den gällde även för faranger kollade min fru upp. Ska kolla de med 3dje part också!

Klass 1 försäkring är svindyrt , däremot en tredjepartsförsäkring kostar för min Honda CRV ca 3500 thbt /år och täcker EJ bilen men den täcker andra partens bil samt ev personskador .. NY bil =klass 1 försäkring Gammal bil tredjeparts förs. så ser jag det ur ekonomisk synpunkt
 
Senast redigerad av en moderator:
Klass 1 försäkring är svindyrt , däremot en tredjepartsförsäkring kostar för min Honda CRV ca 3500 thbt /år och täcker EJ bilen men den täcker andra partens bil samt ev personskador .. NY bil =klass 1 försäkring Gammal bil tredjeparts förs. så ser jag det ur ekonomisk synpunkt
Jo jag tror svågern betalar 11 000 per år. Tror lånegovaren ställer krav på den. Bilen är väl två år nu.

Han har ju använt försäkringen när han laddade bilen på fyllan för ett knappt år sedan.
 
 
 
Tillbaka
Topp