Audirs2
Forumveteran
Men du vet väl att Folkskam äger Swedbank, och vem äger Folkskam?Vore kanske bättre men jag har haft Sparbanken sedan jag var liten och fortsätter med det.
Nu lär det fungerar igen enligt Swish förresten.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men du vet väl att Folkskam äger Swedbank, och vem äger Folkskam?Vore kanske bättre men jag har haft Sparbanken sedan jag var liten och fortsätter med det.
Nu lär det fungerar igen enligt Swish förresten.
Saknar du politiken? Jag har hursomhelst ingen försäkring i Folkskam.Men du vet väl att Folkskam äger Swedbank, och vem äger Folkskam?![]()
Fult av Swedbank. De spärrade även min för 2 månader sedan när jag skickade mindre summa till Thailand men det lyckades jag ordna med mobilen.
Skulle parkera bilen men det fungerade inte. Man är jävlig handikappad utan bankid. Hon i artikeln kommer inte åt sina pengar och bankid är ju spärrad till nästa år.
![]()
Fick 14 800 på Swish – då låstes hennes konto
MARKS KOMMUN. Josefine Roos trodde aldrig att några Swish-transaktioner skulle leda till ett spärrat bank-id och ett uppsagt konto. Sju månader senare har situationen lett till sjukskrivning, skulder och en plånbok som ekar tomt inför julen. – Jag är så jävla deprimerad, säger hon.www.aftonbladet.se
Dom jävla bankerna kan bete sig hur dom vill medans vi skall stå med mössan i hand..Fult av Swedbank. De spärrade även min för 2 månader sedan när jag skickade mindre summa till Thailand men det lyckades jag ordna med mobilen.
Skulle parkera bilen men det fungerade inte. Man är jävlig handikappad utan bankid. Hon i artikeln kommer inte åt sina pengar och bankid är ju spärrad till nästa år.
![]()
MARKS KOMMUN. Josefine Roos trodde aldrig att några Swish-transaktioner skulle leda till ett spärrat bank-id och ett uppsagt konto. Sju månader senare har situationen lett till sjukskrivning, skulder och en plånbok som ekar tomt inför julen. – Jag är så jävla deprimerad, säger hon.www.aftonbladet.se
Fult av Swedbank. De spärrade även min för 2 månader sedan när jag skickade mindre summa till Thailand men det lyckades jag ordna med mobilen.
![]()
Problemet kvarstår dock att spärrar en av bankerna som i detta fall swedbank hennes bankkonto och bankid så får ingen av dom andra bankerna ge henne bankid föränns swedbank släpper på det igen.Kan inte läsa artikeln då den är låst, men låter ju helt sjukt. Tror man som svensk bör ha sparkapital på flera olika banker så man iaf. inte hamnar i ett läge där en enda enskild bank i princip kan sabotera hela ens liv på det viset.
Det är Bankerna som har hittat på BankId. Därav namnet. Det finns alternativ för identifikation för andra tjänster än bank.Problemet kvarstår dock att spärrar en av bankerna som i detta fall swedbank hennes bankkonto och bankid så får ingen av dom andra bankerna ge henne bankid föränns swedbank släpper på det igen.
Hon bytte till SEB har jag för mig det var men kunde fortsatt inte få bankid pga swedbanks spärr.
Ordnade freja id men det fungerar inte överallt.
Förjäkligt att bankerna skall få bestämma vem som skall få möjlighet att identifiera sig, känns ju nästan som ett grundlagsbrott.
Så du tycker det är rätt då!!Det är Bankerna som har hittat på BankId. Därav namnet. Det finns alternativ för identifikation för andra tjänster än bank.
Staten håller på att ta fram en ny e-legitimation som ska vara oberoende av bankerna, bank-id eller Freja. Tror arbetet ligger hos polisen nu som även ger ut pass och nationellt id-kortSå du tycker det är rätt då!!
Freja id finns vilken inte är accepterade överallt.
Bor man i Thailand kan man inte öppna bankkonto i svensk bank från Thailand utan måste besöka det nya Sverige.Kan inte läsa artikeln då den är låst, men låter ju helt sjukt. Tror man som svensk bör ha sparkapital på flera olika banker så man iaf. inte hamnar i ett läge där en enda enskild bank i princip kan sabotera hela ens liv på det viset.
Bor man i Thailand kan man inte öppna bankkonto i svensk bank från Thailand utan måste besöka det nya Sverige.![]()
I Norge kan jag öppna bankkonto i landet som utlänning utan att bo där eller besöka bankkontor.Bor man i Sverige kan man inte öppna ett bankkonto i Thailand heller. Varken som svensk eller utflyttad thailändare......
Räcker heller inte att åka till Thailand som turist för att få öppna bankkonto numera som svensk utan du måste ha riktigt visum och en fast adress. Helst husbok och rosa ID-kort
Och inga problem att öppna bankkonto som utflyttad thailändare om man står kvar i husboken, finns väl ingen anledning att skriva ut sig ur den.Bor man i Sverige kan man inte öppna ett bankkonto i Thailand heller. Varken som svensk eller utflyttad thailändare......
Räcker heller inte att åka till Thailand som turist för att få öppna bankkonto numera som svensk utan du måste ha riktigt visum och en fast adress. Helst husbok och rosa ID-kort
Jag blir heller inte utkastad från thaibanken för jag inte har visum.
Jag har inte visum men har konto, banklån, bil, condo utan att ha visum.
Detta har man snackat om i många år nu men som vanligt är det mycket snack och lite verkstad när våra myndigheter ska göra något bra för medborgarna.Staten håller på att ta fram en ny e-legitimation som ska vara oberoende av bankerna, bank-id eller Freja. Tror arbetet ligger hos polisen nu som även ger ut pass och nationellt id-kort
Vet inte vad du svarar på igentligen, jag skrev att man blir inte utkastad, vad nu det har att göra med öppna nytt?Jag har också konto sedan många år medans svenskar i motsvarande mitt läge idag har stora problem att skaffa konto eftersom reglerna i Thailand har ändrats väldigt mycket till det hårdare senaste åren.
Sambons systers man och vuxna son har vägrats och detta trots att en tredje syster i familjen är ganska hög regional chef på Kasikorn men hon kan inget göra och säger att det har blivit väldigt svårt att skaffa konto idag för en utlänning om man inte har mer än ett turistvisum, har en fast adress (gul husbok) och helst ett rosa ID-kort eftersom kontot annars bygger på det utländska passnumret och det är väldigt krångligt att ändra var 5:e år när man byter pass/passnummer.
Därför ska dom försöka fixa en gul husbok för mannen och sonen nu i vår när dom kommer ner igen och se om dom kan ta sig ett steg närmare
Tanken från bankernas sida är att bara de som bor i landet behöver bankkonto. Som tillfälligt besökande turist ser dom inget syfte med att tilldela ett bankoknto för dom har svårt att liksom i Sverige uppfylla de internationella lagarna mot penningtvätt och stöd till terrorism om dom inte kan ha tillräcklig kundkännedom (samma grund som i Sverige)