Strul på Swedbank, pengar försvinner ifrån konton.

Frugan fick också ett sådant brev. Vi har ett riktigt bra kontor här på orten med trevlig personal så vi är helnöjda. Vi tar hjälp därifrån att fixa detta så jag är inte det minsta orolig. Och vi skall komma ihåg att det är Finansinspektionen som kräver detta av bankerna, sen sköts det kanske på lite olika sätt.

Med tanke på hur mycket skit som finansieras ifrån Sverige så ska vi nog acceptera detta och hoppas på att det hjälper till att sätta åt en del skit.

Problemet med Sverige är att det tidigare har varit ett produktivt industriland med många skickliga innovatörer, där jag hade förmånen att jobba. Ett land som som strävar mot ett kontantlöst samhälle är anhängare till ett ”Putin-samhälle”. ” Feltänkare” kan i ett sådant snabbt få sitt konto nollställt. Det gör att det är riskabelt att uttrycka sina tanka på sociala media. Generellt kan man säga att Sverige är ett bakåtsträvande land med ett folk som bara sitter och glor och gapar. Deras ministrar må vara bra på att klippan hår men f.ö. inget annat.

Från mitt lokala Sparbanken kontor fick jag en extra fråga också, om jag hade mera pengar hos någon annan bank. Svarade på den frågan "att det skall de skita i det helt och hållet", fick behålla mitt konto ändå :laugh:. Har mina "monpolpengar" på Avanza , och de skickar ju samma frågor som jag får svarar på.

Med tanke på hur mycket skit som finansieras ifrån Sverige så ska vi nog acceptera detta och hoppas på att det hjälper till att sätta åt en del skit.
Tycker dock att om man som i mitt fall varit Swedbankkund i 25 år, skulle kunna besparas alla otrevligt påflugna frågor om diverse överföringar samt om huruvida jag även i framtiden kommer att månatligen överföra belopp, samt i vilket syfte mm. Gillar inte att att öppna upp mina tankar om besparingars användning för i detta fall en bank som sedan förmodligen avser delge våra överstatliga Svenska myndigheter all information.

Från mitt lokala Sparbanken kontor fick jag en extra fråga också, om jag hade mera pengar hos någon annan bank. Svarade på den frågan "att det skall de skita i det helt och hållet", fick behålla mitt konto ändå :laugh:. Har mina "monpolpengar" på Avanza , och de skickar ju samma frågor som jag får svarar på.
Tror de flesta fått den vad du kallar "extra frågan ". Jag svarar hövligt på deras frågor, tror det lönar sig i längden

Har jag också funderat på när jag läser om problem med dem, jag har haft Handelsbanken sedan mitten av 90-talet och är mycket nöjd.
Vi hade också Handelsbanken för länge sedan. På den tiden kunde man ringa sin personliga bankman eller skicka ett fax.
Handelsbanken införde emellertid en föregångare till BankID. Det fungerad bara med rätt mix:
1.Version på Handelsbankens ”certifikatet”
2.Version på Operativsystemet
3.Version på Webbläsare.
Efter en uppdatering av Operativsystemet fungerade inte certifikatet och banken uppmanade oss att flyga till Sverige och på lokalkontoret hämta ut ett kuvert med en kod. Då tog det eld!

"Kontrollsverige'....

Tror de flesta fått den vad du kallar "extra frågan ". Jag svarar hövligt på deras frågor, tror det lönar sig i längden
I det frågeformulär jag fick att fylla i fanns en ruta med skattehemvist men den rutan med Sverige som skattehemvist gick inte att fylla i så jag uppmanades att ringa Swedbanks kundcenter och fick sitta i en 1,5 timmar lång telefonkö. Tack Swedbank.:thumbsdown:

I det frågeformulär jag fick att fylla i fanns en ruta med skattehemvist men den rutan med Sverige som skattehemvist gick inte att fylla i så jag uppmanades att ringa Swedbanks kundcenter och fick sitta i en 1,5 timmar lång telefonkö. Tack Swedbank.:thumbsdown:
Så länge du skattar fullt i Sverige så har du väl skattehemvist där, eller tänker jag fel. Jag fick frågan om jag skattar även i ett annat land. Vad finns det egentligen för möjlighet att skatta i Thailand, en Norrman här i Thailand skattar sin pensioninkomst här i detta land, sparar mycket på det.
Vad jag vet så finns inte den möjligheten för oss Svenskar

Så länge du skattar fullt i Sverige så har du väl skattehemvist där, eller tänker jag fel. Jag fick frågan om jag skattar även i ett annat land. Vad finns det egentligen för möjlighet att skatta i Thailand, en Norrman här i Thailand skattar sin pensioninkomst här i detta land, sparar mycket på det.
Vad jag vet så finns inte den möjligheten för oss Svenskar
Är du skriven i Sverige (svensk medborgare) skattar du där. Ingen dubbelbeskatning mellan Sverige och Thaiiland. Däremot måste du skriva ut dig från Sverige om du är bosatt i Thailand större delen av tiden (> 180 dagar?) men det blir aldrig någon dubbelbeskattning, men du förlorar din sjukersättning ('gratis sjukvård') om du inte skriver in dig i Sverige igen. Att få betala Thailändsk skatt blir nog svårare.

Är du skriven i Sverige (svensk medborgare) skattar du där. Ingen dubbelbeskatning mellan Sverige och Thaiiland. Däremot måste du skriva ut dig från Sverige om du är bosatt i Thailand större delen av tiden (> 180 dagar?) men det blir aldrig någon dubbelbeskattning, men du förlorar din sjukersättning ('gratis sjukvård') om du inte skriver in dig i Sverige igen. Att få betala Thailändsk skatt blir nog svårare.

Eventuellt på pension är det så.
Jag är skriven i Sverige men skatten betalar jag där jag jobbar

Ja detta gäller även Tahailand. Ignorera sista meningen i mitt förra inlägg (gäller även Fiskarn). Ber om ursäkt.
Som sägs, jobba i Thailand så betala skatt i Thailand, uppbära pension från Sverige, betala skatt enligt Svenska normer :thumbsup:Om jag arbetar lite här och uppbär lön så inte fasen avser jag upplysa Swedbank eller Svenska myndigheter om detta. De ser inte slantarna på mina Bangkok bank konton

Liknande trådar

G
Svar
10
Visningar
2 K
BaBoo
B
S
Svar
5
Visningar