Ny lag hindrar polisen att beslagta körkort.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En ny lag som träder i kraft den 20 september ska tydligen hindra polisen att beslagta körkort vid trafikförseelser, låter märkligt tycker jag.

THAILAND
New Thai law means traffic police cannot confiscate driving licences

Published August 21, 2019
By May Taylor
New Thai law means traffic police cannot confiscate driving licences | The Thaiger

PHOTO: Pattaya Today

From September 20, a driver stopped for a traffic violation under Thailand’s new Land Traffic Act can no longer be asked to surrender his or her licence to the police.

Mvh isan lover

1566360176680.gif

Känns som korrupta politiker som röstfiskar har intagit sin plats nu när demokratin gjort sitt intåg igen ;)

Tycker nog inte lagen är så märklig....
Nä igentligen är den väl inte det, i Sverige tar man ju inte körkortet för en trafikförseelse heller.
Det är ju först när det blir grövre som rattfylla etc.
I Thailand tar man ju körkortet vid minsta lilla och man återfår det på stationen efter man betalt boten.

Så du har väl rätt, inte så konstigt igentligen, jag tänkte bara rattfylla när jag skrev innan ;)

Hej

I ett land med mest eller näst mesta antalet olyckor i världen så borde nog polisen ha rätt att beslagta både körkort och fordon som tidigare, sen har ju landet dessutom stora problem med att folk inte betalar dom böter som utfärdas, då kan det ju vara rätt smart att den som brutit mot trafikreglerna inte får tillbaka sitt körkort förrän böterna har betalats.
Själv lägger jag nog mer min sympati hos polisen än trafikbrottslingarna i detta fall.

Mvh isan lover

Vi lämnar aldrig ifrån oss körkort de hade inte rätt till detta tidigare heller. De blir ganska snopna när frugan referar till den lagen. Hon säger att om bevis finns skickas de tillsammans med böter hem och körkortet behåller hon. Så var det tidigare hur det är nu efter militären helt tagit över och skiter i lagar vet jag inte. De hittar väl på något annat under tiden man står där.

Vi lämnar aldrig ifrån oss körkort de hade inte rätt till detta tidigare heller. De blir ganska snopna när frugan referar till den lagen. Hon säger att om bevis finns skickas de tillsammans med böter hem och körkortet behåller hon. Så var det tidigare hur det är nu efter militären helt tagit över och skiter i lagar vet jag inte. De hittar väl på något annat under tiden man står där.
Ok.
Alla Thai jag vet som fått böter och även jag den gång jag fick bot, har fått lämna körkortet och det har återfåtts på polisstationen när boten har vart betald och det har varit både före och efter juntan.
Detta är då när boten har betalats på station och man har fått kvitto på det.
Inte när det betalats till polisman på plats.
Var finns den lagen som din fru refererar till?

Vi fick "böter" idag i Bangkok.

Visade inget körkort.
Betalade 100baht vardera till de tre polismännen i båset.

Betydligt enklare än 500thb på polisstationen...

Ok.
Alla Thai jag vet som fått böter och även jag den gång jag fick bot, har fått lämna körkortet och det har återfåtts på polisstationen när boten har vart betald och det har varit både före och efter juntan.
Drtta är då när boten har betalats och man har fått kvitto på det.
Var finns den lagen som din fru refererar till?

Det beror på att du inte kan lagen eller någon i din närhet. Vi gör som lagen säger frugan referar till den och sedan löser det sig. Har inte alltid varit smärt fritt utan en del diskution men naturligtvis hade de tidigare även kunnat bråka. Men vi följer alltid lagen vilken tydligen går att hitta på nätet. Det är när dessa myndighetsfolk antigen inte följer den eller försöker koruppera som det inte gäller. Nu vet jag ioförsig inte vilka lagar som gäller helt efter militären tagit över.

Vi fick "böter" idag i Bangkok.

Visade inget körkort.
Betalade 100baht vardera till de tre polismännen i båset.

Betydligt enklare än 500thb på polisstationen...

Det kanske är så de vill ha det nu mera. Finns det någon lagtext att stödja sig emot. Eller är det så nästa gång tar de in dig för att kontrollera allt och 24 timmar senare kan du fortsätta eller betala 50000 på plats och fortsätta. Vidrigt enligt mig att läsa något sådant här.

Det beror på att du inte kan lagen eller någon i din närhet. Vi gör som lagen säger frugan referar till den och sedan löser det sig. Har inte alltid varit smärt fritt utan en del diskution men naturligtvis hade de tidigare även kunnat bråka. Men vi följer alltid lagen vilken tydligen går att hitta på nätet. Det är när dessa myndighetsfolk antigen inte följer den eller försöker koruppera som det inte gäller. Nu vet jag ioförsig inte vilka lagar som gäller helt efter militären tagit över.
Nä jag och dom Thai känner inte till denna lag därför jag frågar dig vilken lag är det din fru refererar till?
Kan ju inte påstå att det finns en lag som säger att polisen inte får ta körkortet bara, får väl visa på nåt så vi har nåt att gå på om vi skall referera till den och få någon att tro på det?

Nä jag och dom Thai känner inte till denna lag därför jag frågar dig vilken lag är det din fru refererar till?
Kan ju inte påstå att det finns en lag som säger att polisen inte får ta körkortet bara, får väl visa på nåt så vi har nåt att gå på om vi skall referera till den och få någon att tro på det?

Be din fru söka på nätet hon hittar det säkert.
Problemet är oftast att de inte vågar hänvisa till den. Men vi har en gång varit med om att frugan gjorde det inför andra vid en polis box och då hängde övriga på och alla lämnade utan att betala böter hurvid de lämnat sina körkort tidigare vet jag inte.

Be din fru söka på nätet hon hittar det säkert.
Problemet är oftast att de inte vågar hänvisa till den. Men vi har en gång varit med om att frugan gjorde det inför andra vid en polis box och då hängde övriga på och alla lämnade utan att betala böter hurvid de lämnat sina körkort tidigare vet jag inte.
Men om någon kör utan hjälm vad för bevis skall dom skicka på posten, du står ju där utan hjälm på huvudet?
För egen del var det att jag inte hade mc-kort vid polisstation central festival, polisen höll mitt bilkörkort tills jag gick in och betalade boten på polisstation och kom tillbaks och visade upp kvittot.
Rätt eller ej inget jag tänker bråka om, är ju bara löjligt, jag har gjort fel och böterna skall betalas, ser inget problem i det?
Håller du på och löjlar dig med sådana småformaliteter på immigration med så förstår jag att du fick problem.
Dom har nog tillräckligt att göra med jobbiga utlänningar på en dag.

Men om någon kör utan hjälm vad för bevis skall dom skicka på posten, du står ju där utan hjälm på huvudet?
För egen del var det att jag inte hade mc-kort vid polisstation central festival, polisen höll mitt bilkörkort tills jag gick in och betalade boten på polisstation och kom tillbaks och visade upp kvittot.
Rätt eller ej inget jag tänker bråka om, är ju bara löjligt, jag har gjort fel och böterna skall betalas, ser inget problem i det?
Håller du på och löjlar dig med sådana småformaliteter på immigration med så förstår jag att du fick problem.
Dom har nog tillräckligt att göra med jobbiga utlänningar på en dag.

Vi gör det vi kan för Thailand i arbetet med att bekämpa koruption. Jag var av din åsikt tidigare men tycker faktiskt frugan har en poäng blir jävligt osäkert om man hela tiden skall bete sig korupt.

Förresten hur fungerar ditt MasterCard på Bangkok bank.

Vi gör det vi kan för Thailand i arbetet med att bekämpa koruption. Jag var av din åsikt tidigare men tycker faktiskt frugan har en poäng blir jävligt osäkert om man hela tiden skall bete sig korupt.

I Spanien fungerade det bra, testade det i bankomat på Malagas flygplats.
Om du menade om det funkade i Europa?

Förstår varför du fick problem på im.

Tycker du att din tillvaro i Thailand blivit säkrare av ert beteende?

Hej

I ett land med mest eller näst mesta antalet olyckor i världen så borde nog polisen ha rätt att beslagta både körkort och fordon som tidigare, sen har ju landet dessutom stora problem med att folk inte betalar dom böter som utfärdas, då kan det ju vara rätt smart att den som brutit mot trafikreglerna inte får tillbaka sitt körkort förrän böterna har betalats.
Själv lägger jag nog mer min sympati hos polisen än trafikbrottslingarna i detta fall.

Mvh isan lover

…..inte får tillbaka körkortet innan böterna betalats, man behöver aldrig lämna ifrån sig ett körkort, enligt artikeln så går de lika bra att visa upp en kopia på körkortet, och det nya som kommer är ett elektroniskt körkort på mobilen, fusk i detta kommer som ett brev på posten, och
myndigheterna känner till detta enligt en tidigare artikel, aja baja, den som kommer att fuska, sa polisen.

En enkel väg torde vara, låna kompisens körkort, lite klippa klistra, photoshopping, byt ut bilden på kk, en kopia så har vi ett körkort...:xmas_smiley:

Och IL har sin sympati hos polisen, det skulle även jag ha om det inte fanns oärligheter...så jag får finna ut småvägar utan kontroller...:xmas_smiley:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp