Obligatorisk försäkring. Nu är det taget

Finns nog ingen begränsning via flygplatserna.
Men det blir inte billigt kontra vad en försäkring kostar.
Ett nonIM spouse blir var 90 dag med visarun.
Även de resorna överstiger nog premien.
Räknar jag in alla utgifter bensin, hotell, visa kostnad så hamnar jag på runt 12000 baht nu när jag söker.
Sen visa run till kambodja var 90 dag, 1000 baht i bensin, är ju inte så långt.
Premien sticker ju iväg rätt rejält vid 65, och tillslut nästan omöjligt att få försäkring.

Räknar jag in alla utgifter bensin, hotell, visa kostnad så hamnar jag på runt 12000 baht nu när jag söker.
Sen visa run till kambodja var 90 dag, 1000 baht i bensin, är ju inte så långt.
Premien sticker ju iväg rätt rejält vid 65, och tillslut nästan omöjligt att få försäkring.
Men de som är 65 år och över kan visa pengar på banken till IMM??

Ser att Aetna har försäkring som täcker upp till 400.000 baht för 65 åring, så var rätt överkomligt.
Problemet bara att en 66 åring kan inte nyteckna en försäkring där.

Ja men inte alla som har pengar på banken.
Tror många Svenska pensionister visar månadsinkomst på pension.
Sitta med låsta pengar på banken tror jag blir svårt för många.
Möjligt att många stenbords fallanger får problem, mest då i Hua Hin, men man kan ju sälja de ny inköpta bilarna.

Varför då kört, har man klarat de nuvarande visum reglerna så blir väl inte kostnaden för denna försäkring så stor. Varför har du så svårt att skilja på visa o försäkring. Denna lilla försäkring drabbar ingen fattigmans pensionär. Vi fattigmans pensionärer har lärt oss att inte leva över våra tillgångar, så 50 000 om året ,gör ingen skillnad, för de pengarna få vi ju Lite sjukvård tillbaka.

Du ser värre än en blind höna
Men många fattiglappar som kommer bli drabbade, så blir nog många som åker ut och splittras från sina familjer om dom hårddrar det här.
Nä , inte blir det så , lyssna på grabbarna som bor i en kåta i Norrland ,, de förstår bättre :) Jo precis så är det Pan Pan , jag skulle kunna namnge en handfull som klarat sig genom att de är gifta , 400k i inkomst eller banktillgodohavande , men har de ingen försäkring så kommer det inte att räcka med 400k utan då kommer det att läggas på en ansenlig summa i detta krav . Men dessa hjon som inte kan läsa förstår ju inte vad som sätts på pränt DVS 70+ =ingen försäkring mao. ett större kapital kommer då enligt myndigheterna att krävas , har de inte detta , så Bye Bye , precis som du skriver

Men om man nu har pengar, vad är då problemet. De är förmodligen inte bara fattig lappar som flyttat hit
Nää , visserligen har jag förstått att ganska många här gottar sig i att vissa "stackare" är fattig pensionärer , men jag har fortfarande lite empatikänsla och moral i kroppen ,, trots att jag inte behöver känna oro för ekonomin .. Tråkigt detta för ganska många ,, men skiter man totalt i sina medmännskor så spelar det ju ingen roll

Nää , visserligen har jag förstått att ganska många här gottar sig i att vissa "stackare" är fattig pensionärer , men jag har fortfarande lite empatikänsla och moral i kroppen ,, trots att jag inte behöver känna oro för ekonomin .. Tråkigt detta för ganska många ,, men skiter man totalt i sina medmännskor så spelar det ju ingen roll
Ja ja läser många inlägg men i bland tycker ja att de är för mycket negativt. Själv är ja nog född optimist, men de betyder
Inte att ja blundar för verkligheten.att ha medel för saker som kan hända lärde ja mej tidigt, att ha en försäkring är just en sån grej. Men jag tror nog dom flesta här klarar detta med försäkring. Sen tror jag på dom goda, dom andra är ja inte road eller umgås med

Nu har detta varit på gång länge så det överraskar inte, dessutom lite högre krav hur länge pengar ska sitta på bankkonto har ju nyligen införts.
Massor om ”Bad guy out och Good guy in" har ju präglat myndigheternas syn på utlänningar i många år i media.
Helt klart har det tuffats till med den nyss avskedade Big Joke och den nye som verkar trampa på lika aktivt mot oönskade utlänningar.

Jag tror många utlänningar överskattar sin betydelse för Thailands ekonomi kontra vad myndigheterna tycker.
Har man inte gott om pengar är man inte värd mer än något katten släpat hem.

Nu verkar fokus vara på korttidsturister som Kineser och inte longstay med låga inkomster.
Den verkligheten kan väl inte många missat.

Nu har detta varit på gång länge så det överraskar inte, dessutom lite högre krav hur länge pengar ska sitta på bankkonto har ju nyligen införts.
Massor om ”Bad guy out och Good guy in" har ju präglat myndigheternas syn på utlänningar i många år i media.
Helt klart har det tuffats till med den nyss avskedade Big Joke och den nye som verkar trampa på lika aktivt mot oönskade utlänningar.

Jag tror många utlänningar överskattar sin betydelse för Thailands ekonomi kontra vad myndigheterna tycker.
Har man inte gott om pengar är man inte värd mer än något katten släpat hem.

Nu verkar fokus vara på korttidsturister som Kineser och inte longstay med låga inkomster.
Den verkligheten kan väl inte många missat.
Kineserna! Det minskar nu deras resor hit trots visa fee free..

Det är det som jag tycker är synd. @PanPan
Trots att jag har skrivit här, då får de bara flytta, utan att tänka på de övriga i familjen.

Riktigt så blir det inte, kan möjligen drabba ett fåtal, var står det att familjer inte får splittras? FN-konventionen om dom mänskliga rättigheterna, även om en part i äktenskapet skulle hindras att bo i Thailand, så är inte familjen splittrad, så länge den andra partnern och (barnen) kan möta upp i annat land, (finns i stadgarna , rätten att lämna ett land,) den part som inte kan möta upp i Thailand, detta finns i stadgarna om dom mänskliga rättigheterna, fast man får väl även titta på rättsläget i landet, så faller det mesta av konventionerna...

Finns nog ingen begränsning via flygplatserna.
Men det blir inte billigt kontra vad en försäkring kostar.
Ett nonIM spouse blir var 90 dag med visarun.
Även de resorna överstiger nog premien.
90 dagar för varje borderbounce, visarun räcker med en var 15månader.
Däremot har enbart Non-OA ochdå självklart extension of stay nämnts.
Non-O baserad på makar har än så länge inte nämnts omfattas av detta, inte heller extension of stay för makar.

Jag förstår inte hur man som pensionär ens kan komma på tanken att flytta hit ner.
Hade jag varit pensionist, fått pension och skatta på den så hade jag ju flyttat till ett land där jag hade fått vård etc som jag skattar för.
Finns ju hur mycket alternativ som helst i sydeuropa inom EU.
Säg nåt land i EU med samma prisläge där brudarna är lika lätt tillgängliga?
Varför tror du gubbsen åker hit och till Phil eg....

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
H
Svar
6
Visningar
3 K