Om ni vill bli rika

Känns som mycket skitsnack i den artikeln.
Att i Sverige och USA är bil ett måste pga jobb men skriver som inget behov i fattigare länder.
Jag känner att här är bil mer ett måste men i Sverige gjorde jag mig av med bilen för behövde inte den (innan flyttade hit, nu har jag en), lokaltrafiken är bättre utvecklad i Sverige.
Enda ställe här som har lokaltrafik är väl Bangkok?
Sen att i Kina och Indien ses bil som lyx, bara 3% av indierna har.
Men kollade på nätet och 49,7% av kinesiska hushåll har.
Sen 100.000 dollar om året i USA för känna sig lycklig och jämför med 990.000kr i Sverige.
I USA betalar man för sjukvård, skola etc
Det ingår i Sverige.

Senast ändrad:
Känns som mycket skitsnack i den artikeln.
Att i Sverige och USA är bil ett måste pga jobb.
Jag känner att här är bil mer ett måste men i Sverige gjorde jag mig av med bilen för behövde inte den (innan flyttade hit, nu har jag en), lokaltrafiken är bättre utvecklad i Sverige.
Enda ställe här som har lokaltrafik är väl Bangkok?
Sen att i Kina och Indien ses bil som lyx, bara 3% av indierna har.
Men kollade på nätet och 49,7% av kinesiska hushåll har.
Sen 100.000 dollar om året i USA för känna sig lycklig och jämför med 990.000kr i Sverige.
I USA betalar man för sjukvård, skola etc
Det ingår i Sverige.

Utan bil så skulle jag behöva flytta härifrån och bo på någon plats jag inte vill bo på. Kollektivtrafiken i stor Stockholm liknar ofta ett skämt säger dom som nyttjar den. Det var bättre förr faktiskt i detta avseende.

Vad gäller sjukvård så höjs avgifterna och skatten är inte direkt låg. Skolan fortfarande helt ”gratis” men många skolor har problem bråk, tjafs och skit.

Min lön är inga 990kkr/år men klarar att försörja mig själv och min familj med marginal. Har lite aktieutdelning varje år som går till leksaker. Boende kostnader har skjutit i höjden de senaste åren likaså bränsle och mat.

Utan bil så skulle jag behöva flytta härifrån och bo på någon plats jag inte vill bo på. Kollektivtrafiken i stor Stockholm liknar ofta ett skämt säger dom som nyttjar den. Det var bättre förr faktiskt i detta avseende.

Vad gäller sjukvård så höjs avgifterna och skatten är inte direkt låg. Skolan fortfarande helt ”gratis” men många skolor har problem bråk, tjafs och skit.

Min lön är inga 990kkr/år men klarar att försörja mig själv och min familj med marginal. Har lite aktieutdelning varje år som går till leksaker. Boende kostnader har skjutit i höjden de senaste åren likaså bränsle och mat.
Ja alla har inte bra kollektivtrafik, det skrev jag inte men överlag och jämfört med Thailand så har Sverige.
I Thailand anser jag bilbehovet är större än i Sverige.
I USA är det nog mer problem än i Sverige med skolorna och höga skolkostnader.
Inget socialt skydd och sjukvård på samma sätt.
I Göteborg funkade lokaltrafiken lysande när jag var student.
Där jag växte upp funkade den lysande med.
Där jag bor nu mer glest men går bra på morgon och eftermiddag.
Passar inte för alla men inget värdsligt problem och ett måste för alla.
Läs artikeln istället där skrivs det att i Sverige och USA behövs bil pga av jobb sen antyder att inte lika stort behov i fattigare länder.
Det jag skrev, om...

Ja cyklar dit ja ska oftast.
Bor själv i Stockholm jobbar där också har inte ens busskort för de dagarna jag är på kontoret cyklar jag dit.
Löser annars lösbiljett.

Sålde min bil bara för den stod och skräpade i garaget och jag vart tvungen att nödköra den.

Nu för ett tag sedan vart jag erbjuden en gratis bil av min gamla mamma hon tyckte jag kunde få den.
En Ford 2013 som gått 9000 mil men vill inte ha den.
Visst den kan stå på hennes tomt men den måste ju gå.

Men det där vanliga med att inget går bara för man inte har bil det beror bara på ren lathet och ingen framförhållning.
Men det är så ja tycker…..

Bor själv i Stockholm jobbar där också har inte ens busskort för de dagarna jag är på kontoret cyklar jag dit.
Löser annars lösbiljett.

Sålde min bil bara för den stod och skräpade i garaget och jag vart tvungen att nödköra den.

Nu för ett tag sedan vart jag erbjuden en gratis bil av min gamla mamma hon tyckte jag kunde få den.

Men det där vanliga med att inget går bara för man inte har bil det beror bara på ren lathet och ingen framförhållning.
Var samma här, gav bort min bil till styvmorsan då, den stod bara och kostade pengar, köpte dock en EU-moppe istället.
Tog bussen till skolan och moppen till jobbet.
Sen flyttade jag till Trollhättan då gjorde jag mig av med eu-moppen och köpte en cykel.

Känns som köps så mycket skit av folk som inte behövs, även här hemma, stökigt för massa skit som inte behövs.
Jag passar på då och då när frugan är borta att fylla sopsäckar med skit men hinner inte sopgubbarna komma innan frugan så bär hon in det igen eller köper ny skit som aldrig används.
Blir skönt med 3 månader i Sverige, möblerat efter behov och inte fyllt med skit och hon kommer inte få möjligheten.
Sopberg med skit runt om i världen, slit och släng, jag går i jeans shorts som är +10 år.
1737742625302.jpeg

1737742645668.jpeg

Löser annars lösbiljett.

Så länge alla bor hemma hos dig, barnlösa och jobbar på samma kontor, så lär det ju funka utmärkt utan bil.

Känns som köps så mycket skit av folk som inte behövs, även här hemma, stökigt för massa skit som inte behövs.
Jag passar på då och då när frugan är borta att fylla sopsäckar med skit men hinner inte sopgubbarna komma innan frugan så bär hon in det igen eller köper ny skit som aldrig används.
Blir skönt med 3 månader i Sverige, möblerat efter behov och inte fyllt med skit och hon kommer inte få möjligheten.
Sopberg med skit runt om i världen, slit och släng, jag går i jeans shorts som är +10 år.
1737742625302.jpeg

1737742645668.jpeg
När kläderna börjar bli utslitna tar jag dom med ombord och blir arbetskläder sen när blivit för stora hål i kalsongerna slänger jag dom i incineratorn ombord.
För även dom när börjar bli utslitna blir arbetskalsonger.

Var samma här, gav bort min bil till styvmorsan då, den stod bara och kostade pengar, köpte dock en EU-moppe istället.
Tog bussen till skolan och moppen till jobbet.
Sen flyttade jag till Trollhättan då gjorde jag mig av med eu-moppen och köpte en cykel.
Sen att kanske det mesta blivit så för en själv.
Har en stuga i Sörmland det går någon buss från Gnesta ibland.
Ibland är det sk. busstaxi.
Visst det är inte i totalt utanför ligger mellan Gnesta och Mariefred.
Men för att ingen nyttjar bussen förutom skolelever på vardagarna.
Så går det väldigt dåligt.
Det hänger ihop med underlaget och de transporter som behövs.
Att sen bilister sitter och ojar sig över att lokaltrafiken inte går.. jo tacka f**n för det.

Att sen bilister sitter och ojar sig över att lokaltrafiken inte går.. jo tacka f**n för det.
Ja jag tänkte samma sist när hemma.
Efter 20:00 går det ingen buss till huset och inte heller mitt på dagen.
Nyttjar ingen det skärs det självklart ner.

Storstäderna har bra och billig kollektivtrafik och lätt ta sig runt till fots. Bil är dyrt och besvärligt att ta hand om tycker jag, ordnar hellre mitt liv så jag slipper.

Men det funkar ju inte för de flesta att klara sig utan bil, det förstår jag. Så jag inser ju att min livsstil är rätt annorlunda i det avseendet. Haft flera bilar samtidigt med en period tidigare i livet när vi behövde det.

Löser annars lösbiljett.

Jag bor inte i Stockholm. Jag har valt att bo där jag vill bo och inte där jag jobbar. Bor ute på vishan tycker många. Tycker där jag bor nu sedan 20år börjar likna stan. Två mil enkel resa till affären och fem mil enkel till jobbet. Kollektivtrafik härifrån till jobbet är ingen höjdare lär få börja med 6 timmars dagar för att hinna med. Dessutom måste jag lösa UL kort samt SL kort. Visst går det att cykla om man verkligen vill men kolsvart landsväg halvårsvis är ingen hit. Tycker inte att jag är lat.

Dom på jobbet som åker kollektivt ojar sig inte över turtätheten, dom ojar sig om inställda tåg vilket det oftast handlar om.

Nja vill politikerna att fler skall åka kollektivt och samtidigt höja kostnaderna för bil så får dom nog bjuda till.
Det är vi som får betala med skatt.
Nyttjar inte folk så.....
Sen var det inte riktigt det artikeln handlade om, läste du den?
När anses man som rik.
Jag skrev mycket skit i artikeln som antydan i artikeln att folk Sverige och USA hade större behov av bil pga arbete.

Tillbaka
Topp