Om ni vill bli rika

Denna har gått rätt hyffsat, hoppas det fortsätter så
1737883683638.png

Så är det.
Ibland fungerar ens teori, men om det var teorin som fungerade eller om det var något annat som skapade en uppgång vet man inte helt säkert.
Jag handlade aktier många gånger förra året på folks rädsla.
När nåt går kraftigt ner brukar folk panika och nedgången blir överdriven.
Så jag köpte flera gånger och sen sålde dagen efter när stabiliserat sig och återhämtat sig till nivån över paniknivån.
Sen kollade jag på PE, det sa Magunnar att en av dom viktigaste faktorerna att ha koll på. Också kollade jag vad olika investeringsföretag satt för riktkurs.
Sen tänkte jag lite själv också följde finansnyheter.
Mycket dötid ombord ;)

Nu sålde jag av för tycker uppgången vart överdriven det sista och folk köper på Trump hypen och många som aldrig handlat med aktier har hoppat på.
Har jag ju märkt ombord, flera som öppnade krypto och börskonto och skulle börja handla aktier pga Trump.
Det är väl nu den sista högen hoppar in, dom som köper på toppen och blir förlorarna för dom är noob och kommer paniksälja om börsen kraschar.

Senast ändrad:
Jag handlade aktier många gånger förra året på folks rädsla.
När nåt går kraftigt ner brukar folk panika och nedgången blir överdriven.
Så jag köpte flera gånger och sen sålde dagen efter när stabiliserat sig och återhämtat sig till nivån över paniknivån.
Sen kollade jag på PE, det sa Magunnar att en av dom viktigaste faktorerna att ha koll på. Också kollade jag vad olika investeringsföretag satt för riktkurs.
Sen tänkte jag lite själv också följde finansnyheter.

Nu sålde jag av för tycker uppgången vart överdriven det sista och folk köper på Trump hypen och många som aldrig handlat med aktier har hoppat på.
Har jag ju märkt ombord, flera som öppnade krypto och börskonto och skulle börja handla aktier pga Trump.
Det är väl nu den sista högen hoppar in, dom som köper på toppen och blir förlorarna för dom är noob och kommer paniksälja om börsen kraschar.

Det är även min känsla.
De flesta toppar och dalar är överreaktioner och stabiliseras efter en stund.
Men det blir fort att man måste hålla på med day trade och till slut så blir det en form av heltidsjobb, vilket egentligen är något man i grunden försökte att undvika.

Jag har alldeles för mycket med att hålla koll på allt annat för att ha tid att vara aktiv på börsen eller annat.

Det är även min känsla.
De flesta toppar och dalar är överreaktioner och stabiliseras efter en stund.
Men det blir fort att man måste hålla på med day trade och till slut så blir det en form av heltidsjobb, vilket egentligen är något man i grunden försökte att undvika.

Jag har alldeles för mycket med att hålla koll på allt annat för att ha tid att vara aktiv på börsen eller annat.
Ja som tex Ericsson rasade 12,7% i Fredags, får vi se i veckan.

Det enda man vet säkert, är att valda delar oavsett marknadens utfall alltid kommer publiceras här med skärmbilder i efterskott om hur otroligt bra det gått. Väldigt underhållande. :laugh:
Det är svårt att publicera innan marknadens utfall, dock har jag ofta skrivit vad jag köpt när jag köpt.
Går man tillbaks 1 år i tråden så står det där vilka aktier jag började med, dag jag köpte och när sålt.
% på uppgång jag visat var totalen på mitt ISK.
Ser inte vitsen med varför man skall sitta och ljuga, ger ju inte precis mer i plånboken.
Och det är % uppgång, så tyvvär inte mycket i pengar för som sagt har bara vart på svenska börsen 1 år och 3 månader.

Screenshot_20250126_191421_Avanza.jpg

Gardell säger sälj allt Amerikanskt.

Ja nu börjar väl kaoset, första handelskriget igång båda länderna höjer med 25% tullar mot varandra.
Lagt säljorder på fonderna med nu kan avvakta och se.

Nu har jag sålt allt på Avanza förutom Indien, Turkiet och krypto certifikatet, det får stå.
Skall lägga om pensionssparandet ett litet tag med.
Gör inget om missar par börsmånader har haft en bra uppgång redan.
Kanske köper lite Ericsson får se.

Vart inne på pensionsmyndigheten och lagt allt på ränta där, blir det såhär ett tag.
Nu skall man vara säkrad, står hellre vid sidlinjen lite nu vill inte förlora den bra uppgången man haft.
Nu är jag klar iaf och pengarna får stå och gnaga ränta en stund så skall väl vara säkrade.

Tänkte ju igentligen först göra detta i November men stannade kvar och vart ju ok fick jag +11% hitills detta året på ISK, så även om inte blir mer skulle det vara ett godkännt år.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp