Om ni vill bli rika

Flera såna här löner skulle gärna få trilla in på kontot,då hade man snabbt blivit rik

20250121_212125.jpg

Behöver inte bo i Norrland. Jag bor i Uppsala län det räcker.
Ja men han jag citerade bor där.
Och inlägget handlade inte om den enskildes behov av en bil utan att när anses man vara rik.
Som jag skrev i artikeln stod det att i Sverige och USA är bil ett behov pga av jobb så räknas inte som rikedom.
Medans i Kina och Indien få som har råd med bil så där är det en lyxvara.
Jag googlade då hur många som har bil i Kina och det är 50% av hushållen, känns inte som så få.
Hade artikeln handlat om den enskildes bilbehov hade jag inte postat den i den här tråden.

Ditt liv var alltså inom lokaltrafikens gränser.
Jag beklagar, men samtidigt gratulerar jag. Jag hade nog också funnit Sverige vara tråkigt och flyttat till Thailand….och kört bil.

I Norge har jag ingen bil. Då bosätter jag mig nära arbetsplatsen så att jag slipper både cykel och kollektivtrafiken.

Sedan så ska jag väl tillägga att lokaltrafiken är helt ok i Umeå. Du verkar ha lika lite insyn utanför din egna värld, precis som boa.
Majoriteten av svenskar bor inom lokaltrafikens gränser, jag har bott på många ställen i Sverige och lokaltrafik har jag haft.
Där jag bor nu går det en buss varannan timma, lite oftare på morgonen och kvällen när folk skall till/från skola/jobb.
Där passar det sämre att leva utan bil.
Tyckte sen att jag skrev tydligt att passar inte alla, Norrland har mer glesbyggd än mellersta och södra Sverige.

Majoriteten av svenskar bor inom lokaltrafikens gränser, jag har bott på många ställen i Sverige och lokaltrafik har jag haft.
Där jag bor nu går det en buss varannan timma, lite oftare på morgonen och kvällen när folk skall till/från skola/jobb.
Där passar det sämre att leva utan bil.
Tyckte sen att jag skrev tydligt att passar inte alla, Norrland har mer glesbyggd än mellersta och södra Sverige.

Jag har lokaltrafik var femte minut här utanför.
Problemet med lokaltrafiken är att dom inte kör dit jag vill.
Göteborg har aldrig varit känd för sin ypperliga lokaltrafik.
Det är ju som att berömma BKK för lokaltrafiken. Alldeles underbar om man bor och lever runt BTS stationerna.

Även om någon buss hade kört och hämtat mig på något jobb så hade jag haft en bil.
Det finns en massa andra saker här i livet att göra förutom det allra nödvändigaste.

Jag har lokaltrafik var femte minut här utanför.
Problemet med lokaltrafiken är att dom inte kör dit jag vill.
Göteborg har aldrig varit känd för sin ypperliga lokaltrafik.
Det är ju som att berömma BKK för lokaltrafiken. Alldeles underbar om man bor och lever runt BTS stationerna.

Även om någon buss hade kört och hämtat mig på något jobb så hade jag haft en bil.
Det finns en massa andra saker här i livet att göra förutom det allra nödvändigaste.
Har jag någonstans skrivit att jag anser att folk skall låta bilen stå eller!!??
Jag ifrågasatte artikeln som antydde att bilen var viktigare för jobb i länder som USA och Sverige medans i fattigare länder mer en onödig lyxvara.
Jag ifrågasatte artikeln då jag tycker bilen många gånger är viktigare i Thailand pga arbete.
Jag skiter i dina och andras körvanor, jag är ingen trädkramare och inte det jag diskuterar.

Äger ingen bil privat. Dock har jag bil kostnadsfritt från jobbet.
Brukar handla mat när jag är påväg hem.

En kollega fick på sitt förra jobb ingen firmabil. Han fick ta sig till jobbet med egen bil och betala bränsle ur egen ficka.
6000 i månaden kostade det i bränsle/trängselskatt för han. (Vi jobbar i byggbranschen)

Har jag någonstans skrivit att jag anser att folk skall låta bilen stå eller!!??
Jag ifrågasatte artikeln som antydde att bilen var viktigare för jobb i länder som USA och Sverige medans i fattigare länder mer en onödig lyxvara.
Jag ifrågasatte artikeln då jag tycker bilen många gånger är viktigare i Thailand pga arbete.
Jag skiter i dina och andras körvanor, jag är ingen trädkramare och inte det jag diskuterar.

Du utgår från din egen lilla bubbla och några få geografiska bubblor.
Nej, alla behöver inte bil. Men det förutsätter att man mer eller mindre bor där man jobbar, är barnlös och bara befinner sig i de områden som är lättillgängliga via lokaltrafikens nät.

Hade vi inte kunnat transportera oss effektivt så hade även Sverige sett ut som vilken thaiby som helst. Vi hade fått jobba på den plats vi bodde på. Ett avstånd på 15 minuter med bil hade inte varit pendlingsbart utan bil.

Bilen är således ganska nödvändig för att kunna vara effektiv.
Det är den nog även i Indien för många om man ska slippa bo i någon klädfabrik och åka hem var fjärde helg.

Äger ingen bil privat. Dock har jag bil kostnadsfritt från jobbet.
Brukar handla mat när jag är påväg hem.

En kollega fick på sitt förra jobb ingen firmabil. Han fick ta sig till jobbet med egen bil och betala bränsle ur egen ficka.
6000 i månaden kostade det i bränsle/trängselskatt för han. (Vi jobbar i byggbranschen)

Så bil är alltså ett måste, då han inte kan jobba på sin egna bakgård, även om det kostar en slant

Du utgår från din egen lilla bubbla och några få geografiska bubblor.
Nej, alla behöver inte bil. Men det förutsätter att man mer eller mindre bor där man jobbar, är barnlös och bara befinner sig i de områden som är lättillgängliga via lokaltrafikens nät.

Hade vi inte kunnat transportera oss effektivt så hade även Sverige sett ut som vilken thaiby som helst. Vi hade fått jobba på den plats vi bodde på. Ett avstånd på 15 minuter med bil hade inte varit pendlingsbart utan bil.

Bilen är således ganska nödvändig för att kunna vara effektiv.
Det är den nog även i Indien för många om man ska slippa bo i någon klädfabrik och åka hem var fjärde helg.
Jag har väl inte skrivit att den inte är nödvändig och undra vem det är som lever i en bubbla i sin lounge och Rolex värld...
Hur fan tolkar du att jag skriver att bil inte är nödvändig i Sverige????
Jag skriver att den är minst lika nödvändig i Thailand om inte ibland viktigare i arbetet och inte bara en lyxpryl som artikeln antyder.
Hur fan tolkar du det till att jag ser den som icke nödvändig???

Jag har väl inte skrivit att den inte är nödvändig och undra vem det är som lever i en bubbla i sin lounge och Rolex värld...
Hur fan tolkar du att jag skriver att bil inte är nödvändig i Sverige????
Jag skriver att den är minst lika nödvändig i Thailand om inte ibland viktigare i arbetet och inte bara en lyxpryl som artikeln antyder.
Hur fan tolkar du det till att jag ser den som icke nödvändig???

Både du och Rillex har påstått att bil är fullständigt onödigt. För dig i din ungdom och Rillex har kort till jobbet. I Norrland så är lokaltrafiken sämre än i Gbg, tydligen. Var i Norrland tänker du då? Vittangi och Lycksele?
Du har nog knappast satt din fot norr om Stockholm om man inte räknar in Arlanda.
Jag kan lova dig att lokaltrafiken är sämre där du bor än den är i Umeå.
Lokaltrafiken är bedrövlig i alla glesbygder.

Både du och Rillex har påstått att bil är fullständigt onödigt. För dig i din ungdom och Rillex har kort till jobbet. I Norrland så är lokaltrafiken sämre än i Gbg, tydligen. Var i Norrland tänker du då? Vittangi och Lycksele?
Du har nog knappast satt din fot norr om Stockholm om man inte räknar in Arlanda.
Jag kan lova dig att lokaltrafiken är sämre där du bor än den är i Umeå.
Lokaltrafiken är bedrövlig i alla glesbygder.
Det skrev jag inte, jag påstod inte någonstans att bil var onödigt för andra jag skrev bara om mig själv när bodde i Sverige som singel inte någon annan eller någon annans behov.
Jävla skitsnack.
Jag skrev att mer glesbyggd i norrland så antar mindre lokaltrafik.
Jag skrev för det första att bil är minst lika nödvändigt i Thailand om ibland inte mer ni som börja tjöta om erat bilbehov och jag skrev bara svar om mig själv.

Det skrev jag inte, jag påstod inte någonstans att bil var onödigt för andra jag skrev bara om mig själv när bodde i Sverige som singel inte någon annan eller någon annans behov.
Jävla skitsnack.
Jag skrev att mer glesbyggd i norrland så antar mindre lokaltrafik.
Jag skrev för det första att bil är minst lika nödvändigt i Thailand om ibland inte mer ni som börja tjöta om erat bilbehov och jag skrev bara svar om mig själv.

Precis så skriver du svar om dig själv, men det låter som att du försöker applicera det på hela Sverige. Ungefär som Rillex.
I Thailand behöver man inte heller någon bil. Det är ju bara att ringa taxi, ta tuk-tuk eller annan service som finns. Man kan även se till att bara befinna sig i ett område och aldrig röra sig utanför det.
Personligen så är det inget jag själv hade gjort någon längre stund.

Man är helt klart mer beroende av bil i Thailand om man inte bestämmer sig för att spendera resten av sitt liv på Koh Samet.
Det underlättar och är bekvämare med bil i både Thailand och Sverige.
Sedan är det ju så att man inte måste använda bilen bara för att man har en bil.

Drar jag lite hårddragna slutsatser av det hela så blir det följande:
Norrmännen behöver inte heller bil. Jag har klarat mig hela mitt vuxna liv i Norge utan bil.
Så om norrmännen vill bli rika så ska dom bara ge f*n i att köpa bil.
Bil kostar mig inte en krona i Norge.

Precis så skriver du svar om dig själv, men det låter som att du försöker applicera det på hela Sverige. Ungefär som Rillex.
I Thailand behöver man inte heller någon bil. Det är ju bara att ringa taxi, ta tuk-tuk eller annan service som finns. Man kan även se till att bara befinna sig i ett område och aldrig röra sig utanför det.
Personligen så är det inget jag själv hade gjort någon längre stund.

Man är helt klart mer beroende av bil i Thailand om man inte bestämmer sig för att spendera resten av sitt liv på Koh Samet.
Det underlättar och är bekvämare med bil i både Thailand och Sverige.
Sedan är det ju så att man inte måste använda bilen bara för att man har en bil.

Drar jag lite hårddragna slutsatser av det hela så blir det följande:
Norrmännen behöver inte heller bil. Jag har klarat mig hela mitt vuxna liv i Norge utan bil.
Så om norrmännen vill bli rika så ska dom bara ge f*n i att köpa bil.
Bil kostar mig inte en krona i Norge.
Nu försökte jag inte applicera det på andra, jag skiter helt i andra och vafan dom gör till vardags.

Tillbaka
Topp