Om ni vill bli rika

Japp men i Sverige kan det bli problem att få fram dom bara ;)
Hade jag vetat att det var så värdelöst i Sverige då så hade jag växlat i Thailand innan ;)
Lite påläst måste man vara, komma till Sverige med ett värdelöst kort ;) och skylla på ..................

Fast många gör även bort sig att andra hållet, åker till Thailand med ett kort som inte är öppnat för Asien....

Lite påläst måste man vara, komma till Sverige med ett värdelöst kort ;) och skylla på ..................
Kanske.
Ja tänkte inte på det mitt unionpay funkar i hela Europa och tänkte ju att Sverige som har målet som första kontantlösa samhälle skulle inte vara sämre.
Kommer inte ihåg om det är visa eller unionpay som har mest användare i världen så värdelöst kort vill jag inte kalla det mer värdelösa banker i Sverige som inte hängt med i utvecklingen.

Unionpay är störst med 43% så känns fel att kalla det värdelöst kort.

https://www.pymnts.com/news/payment...-global-card-market-over-mastercard-and-visa/
Att ett kinesiskt kort har flest användare är inte konstigt, dom styr ju nästan alla banker i Asien, men att alla kinesiska kort ska fungera i hela världen är långt i från sant. Många Unionpay kort är mycket begränsade.
Men det är saker man ska hålla koll på, flera av mina nya svenska kort fungerar inte i gamla ATM i Asien så det är ibland ett bök att hitta maskiner som klarar annat än magnetremsa. I Phil är det vanligt med 6 siffrig PIN kod och då får man ibland problem med våra 4 siffriga kort, men dom har ännu sämre säkerhet ändå trots svårare kod.
När jag får problem skyller jag på mig själv eller ibland oturen när det är strömavbrott.
Reser aldrig utan kontanter, alltid sedlar i Usd och € med mig för då kan man växla överallt även vid datastopp.

Att ett kinesiskt kort har flest användare är inte konstigt, dom styr ju nästan alla banker i Asien, men att alla kinesiska kort ska fungera i hela världen är långt i från sant. Många Unionpay kort är mycket begränsade.
Men det är saker man ska hålla koll på, flera av mina nya svenska kort fungerar inte i gamla ATM i Asien så det är ibland ett bök att hitta maskiner som klarar annat än magnetremsa. I Phil är det vanligt med 6 siffrig PIN kod och då får man ibland problem med våra 4 siffriga kort, men dom har ännu sämre säkerhet ändå trots svårare kod.
När jag får problem skyller jag på mig själv eller ibland oturen när det är strömavbrott.
Reser aldrig utan kontanter, alltid sedlar i Usd och € med mig för då kan man växla överallt även vid datastopp.
Bra att du är så duktig ;)

Du hinner nog lära dig också, dels av egna misstag men också genom att följa goda råd....
Ungdom som du är..:):)
Japp, lärde mig den gången, tur jag hade kvar mitt Svenska kort och klarade mig ;)
Poängen med mitt inlägg var dock igentligen mer hur långt ifrån Sverige är ett kontantlöst samhälle när dom inte kan erhålla tjänster för turister från olika delar av världen.
Hur går det den dagen när Sverige blir kontantlöst som det strävas efter och inte ens kan använda världens vanligaste betalkort?
Förstår inte varför heller, i Danmark funkar det.
Thailand tar alla dessa kort men inte Sverige.

Japp, lärde mig den gången, tur jag hade kvar mitt Svenska kort och klarade mig ;)
Poängen med mitt inlägg var dock igentligen mer hur långt ifrån Sverige är ett kontantlöst samhälle när dom inte kan erhålla tjänster för turister från olika delar av världen.
Hur går det den dagen när Sverige blir kontantlöst som det strävas efter och inte ens kan använda världens vanligaste betalkort?
Förstår inte varför heller, i Danmark funkar det.
Thailand tar alla dessa kort men inte Sverige.
Det saknas väl ett direkt samarbete mellan flera svenska banker och den kinesiska giganten, i alla fall verkar Nordea ha det samarbetet i Sverige och många butiker tar korten vid köp.
Sen vet jag inte om det gör någon skillnad om kortet är kredit eller debet.

Det saknas väl ett direkt samarbete mellan flera svenska banker och den kinesiska giganten, i alla fall verkar Nordea ha det samarbetet i Sverige och många butiker tar korten vid köp.
Sen vet jag inte om det gör någon skillnad om kortet är kredit eller debet.
Ja det här är ju 2 år sen nu, kanske ändrats och då funkade det inte på Svenska bankomater med 6 siffrigt.

Har bostadsbubblan börjat spricka.
Läser nu att mäklarna säger att prisfallet är mycket större än senaste statistiken visar.
Mycket går inte att sälja, byggen haltar.

Hmmmm för mig någon skrev det här på forumet för par år sen men ingen som trodde mig.
:reta:

Du ska inte tro på allt du läser. Här i Sthlm är det lika dyrt idag som igår. I helgen sålde grannen för 120 ksek/m2.
Men köparna får ju iofs bra grannar, det drar ju upp priset....;)

Har bostadsbubblan börjat spricka.
Läser nu att mäklarna säger att prisfallet är mycket större än senaste statistiken visar.
Mycket går inte att sälja, byggen haltar.

Hmmmm för mig någon skrev det här på forumet för par år sen men ingen som trodde mig.

Ja det va väl ingen högoddsare;)

Tror det handlar om dom nya amorteringskraven till våren, för det är ju fortfarande efterfrågan på bostäder.

Dom nya reglerna att lån över 4,5 ggr årsinkomsten kommer slå hårt mot kreti & pleti, och det amorteringskrav det medför;)

Ja det va väl ingen högoddsare;)

Tror det handlar om dom nya amorteringskraven till våren, för det är ju fortfarande efterfrågan på bostäder.

Dom nya reglerna att lån över 4,5 ggr årsinkomsten kommer slå hårt mot kreti & pleti, och det amorteringskrav det medför;)
Har ju priserna gått ner över hela året innan dom sista reglerna med 8% enligt statistik över landet, mer än 10% säger mäklarna.

Tillbaka
Topp