Mmm.. visst hade han kunnat sålt marken om han hade försökt. Jag fick frågan om jag ville ta över men hade inga pengar att satsa och hade noll koll. Det var dessitom allddles i början av förhållandet så avstod.
Jag tror thaisen har någon övernaturlug tro att det skall regna pengar från himmelen och de kan lösa lånet imorgon därför planerar de inte och säljer marken i god tid för gpd vinst.
Han kanske inte ville sälja och hoppades in i det sista.
Första jag hörde när jag flyttade hit av en kompis som bott här fast i 25 år nu.
Att dom flesta faranger som kommer hit och försöker sig på snabba affärer och investerar misslyckas för dom tror det är som i västvärlden och förstår sig inte på Thaimentaliteten.
När en Thai investerar så investerar han för generationer frammåt inte ens säkert att han tänker sig vinst under sin livstid.
Därför vi kan gå här och klia oss i huvudet och undra hur det där kan gå ihop, vi vill ju gjärna ha vinst ifrån dag 1 och brännt pengarna innan vi hamnar i kistan.
En Thai investerar för familj och släkt vi investerar på personligt plan.
Nu har ju lite västerländsk mentalitet kommit in här med börsen och alla investeringsmöjligheter som finns men annars är det så.
Dom som säljer, säljer oftast för att dom är i stort behov av pengar eller dom har ingen familj.
Finns ju undantag, men så tror jag det är i det stora hela och så fick jag det förklarat för mig redan första månaden jag flyttade hit.
Sen husen här nere är ju inte värda så mycket, verkar mest bara ingå i tomtköpet i en village

Var i en lyxigare village och kollade, där kunde man köpa 2 tomter och bygga 1 hus, kostade nästan lika mycket som att köpa 2 tomter med 2 hus.
Och markpriset har nog gått upp rejält i Pattaya mot 30 år sen och i dagens läge.
Fast guldåldern är över och dom som ville gjort dom stora klippen skulle vart här för 30-40 år sen, i dag tror jag inte på några stora pengar i mark och husaffärer.
Börjar redan bli för dyrt här, pratade med en som jobbar på högre position för stor firma som bygger condominium.
Dom ville köpa loss en av dom sista stora markplätterna i centralaste Pattaya för att bygga ett nytt men priserna är så skyhöga så det lönar sig inte så som det är nu bygger dom inget mer nytt centralt.
Dom byggde 2 nya i centrum nu men dom markena köpte dom för 20 år sen och har väntat på att condopriset skall hamna i ett läge där dom kännt att det vart lönsamt att bygga.