Ja det sättet har ju debatterats flitigt i Usa, men det verkar inte funka lika enkelt i Thailand.
Som jag förstått det så är ett vanligt sätt bland nystartade småbolag att t.ex. företaget tar lån och sedan bokför det som lån till ägare. Problemet är att den summan ackumuleras (om det inte betalas tillbaka) och när det når en nivå så är risken hög att det blir en kontroll från skattmyndigheten. Behöver inte ens nå en större nivå utan kan även ske slumpvis.
Kan ju även ske genom thailands mest korrupta departement, dvs tullen, att man deklarerar ett mindre värde på något för att få lägre moms på det man för in för att sälja i Thailand. Samma där, ackumuleras det värdet så jämförs det med den uppgivna säljskatten. Stämmer det inte där så är det rätt höga böter på flera nivåer. Bl.a. 1,5% per månad som gått av det uppskattade värdet plus 20% om man bokfört fel. Har man inte bokfört det alls så läggs det på ytterliggare 20%. Skattmyndigheten kan gå 5 år tillbaka i tiden. Naturligtvis finns det gråzoner som kan användas om man gillar att gambla.
Slängde ut frågan till frugan igår kväll och fick en ganska komplicerad förklaring så det är fullt möjligt att jag fattat fel och det finns säkert många andra sätt att minska skatten (komma undan helt är nog svårt om man vill göra det lagligt men med en duktig skattejurist kan man iaf maxa).
På löneinkomst kan man göra en hel del skatteavdrag, frugan drar av 700k på pensionsfonder/livförsäkringar (SSF/RMF/Thai ESG), 210k för mig, kidsen och svärmor och antagligen även andra avdrag.
Själv har jag ingen inkomst och har inte tagit ut pension så enda skatten jag betalar är avkastningsskatt (0.88% 2023) på kapitalförsäkringar.
Skatteminimering är ju ett intressant ämne som jag tyvärr har dålig koll på.
/ SatanG