Pensioner av olika slag

Jag uppskattar att du tar det jag skriver på ett bra sätt för jag är inte ute efter att trasha din fru utan var mest lite konfys då du ibland sänt olika signaler om detta. Är det du som bestämt att du ska stå för allt och hon ska spara sin lön åt sig själv är ju allt bra, inget fel i det :)
Jag delar, tyvärr, din syn på framtida svenska pensioner. Utav ren nyfikenhet, när flyttade hon till Sverige och började jobba? Även min pension från Sverige kommer inte bli kul, ca 6-7k enligt orangea kuvertet :) så det får även jag ordna upp på eget sätt. Jag ser det som positivt att bollen ligger hos mig, jag avgör hur det kommer bli och inte Löven eller någon annan pajas. Lycka till med hennes sparande.

/ SatanG

Jag måste ha missat något. Kollade nyligen och kommer upp i hisnande 9k från pappa staten om jag börjar lyfta den vid 62. Sedan skjuter den iväg som en raket om jag väntar till 65 och blir istället 10.2k.
Vart går brytpunkten för att betala skatt?
Det bästa borde vara att ta ut så tidigt som möjligt för värdeökningen på 3 väntade år hinner knappast betala sig.

/ SatanG

Jag måste ha missat något. Kollade nyligen och kommer upp i hisnande 9k från pappa staten om jag börjar lyfta den vid 62. Sedan skjuter den iväg som en raket om jag väntar till 65 och blir istället 10.2k.
Det bästa borde vara att ta ut så tidigt som möjligt för värdeökningen på 3 väntade år hinner knappast betala sig.

/ SatanG
Vart går brytpunkten för att betala skatt? :eek: Hur då menar du , skatt betalar du på allt .och inte lite heller

... Men att Sverige kommer krascha rent ekonimiskt inom 15 år finns inte på kartan, där är du helt ute och cyklar Phonta. Pensions systemet kommer väl kanske inte att bli bättre men du behöver inte oroa dig för att din fru inte ska få nåt....

Ingen vet hur illa det blir, men att det kommer att bli rejäla försämringar när notan skall betalas är nog säkert.

http://www.di.se/nyheter/skandia-varnar-for-kommunala-skattehojningar/
"Enligt Greger Gustafson, ansvarig för offentliga affärer på Skandia, står den framtida välfärden på spel och han efterlyser prioriteringar när det gäller finansiering av framtida pensionsutbetalningar.
"Klockan tickar och risken för skattehöjningar som enda utväg är annars överhängande", skriver han."

Dagens Patrik Engelau var läsvärd.

https://detgodasamhallet.com/2017/09/04/vi-debatterar-och-pladdrar-men-vad-handlar-det-om/#more-9165
"Allt oftare grips jag av den isande känslan av vårt land befinner sig bortom kontroll, strömmen mot vattenfallet går nu fortare än skutans motorer förmår driva oss bakåt mot räddningen. Det är stadiet före det fria fallet.
Det kan hända att vi, eller i varje fall några av oss, har tur och inte drabbas så mycket av det som man kan förvänta sig inträffa när det statliga våldsmonopolet bryter samman och tillvaron ligger öppen för envar som har ett övertygande vapen och visar sann beslutsamhet att bruka det.
Jag grips av panik när jag tänker på det. Men oroar jag mig i onödan? Se där en avgörande fråga. Hur ska man veta? Nu ska jag tala om hur jag tänker. ..."

Vart går brytpunkten för att betala skatt? :eek: Hur då menar du , skatt betalar du på allt .och inte lite heller
Antar han menar efter grundavdraget, om han inte kör med SINK, då är det väl från första kronan, eller? Orkar inte kolla men man kan ju titta skatteverket.se

Då ska jag ställa en fråga så ni får någon annan att vända er emot... Hahahaha...

Jag tänker nu på min fru och ställer frågan:
Hon har ju jobbat sen 2009 och tjänat ganska bra..
Vi kommer mycket troligt inte bo kvar i Sverige då hon når pensionsålder..??
Men den intjänade pensionen får hon väl..??
Att hon inte får uppfyllt med "garanti" förstår jag då hon inte bott här i 40 år..
Och att vi inte kommer bo i Sverige/EU..

Utan jag undrar om det hon tjänat in kommer utbetalas eller om det bara "försvinner"..??
Om inte staten ändrar pensionssystem eller pengarna är borta. Pengarna är ju inte öronmärkta på något sätt. Annat är det med tjänstepension!

2017 måste vara ett mycket bra år för kommande pensionärer, finns knappt någon aktiefond som understiger 10% i värdeökning och några har 20%.
Bra avtalsrörelse med löneökningar samt nästan noll i inflation.

/ SatanG
Du har väl slutat fylla på dina pensioner i Sverige för länge sen och är rätt ung, så 10,2k är väl hyfsat då du knappast har så många intjänandeår med premier.

Jag menar om det behövs betala någon skatt om man har så lite inkomst som en pension på 9k/månad?
All annan pension har jag som skattefria kapitalförsäkringar/försäkringar, pensionen från Sverige blir bara pricken över i om du förstår vad jag menar ;-)

/ SatanG

Du har väl slutat fylla på dina pensioner i Sverige för länge sen och är rätt ung, så 10,2k är väl hyfsat då du knappast har så många intjänandeår med premier.

Stämmer bra. Dock inte purung längre utan fyller 49 om 2 månader och vill helst pensionera mig senast 55, livet är inte till för att jobba :-)

/ SatanG

Jag menar om det behövs betala någon skatt om man har så lite inkomst som en pension på 9k/månad?
All annan pension har jag som skattefria kapitalförsäkringar/försäkringar, pensionen från Sverige blir bara pricken över i om du förstår vad jag menar ;-)

/ SatanG
Det är en svår fråga ;)

Det är en svår fråga ;)

Hahaha när jag bodde i Sverige har jag för mig att man inte behövde skatta på inkomster upp till ca 80k men kanske minns fel. Hur det är idag vet jag som sagt inte, tycker allmänt att skatt på en pension på 9k/mån borde vara mycket liten om ens någon men det är säkert fel idag.
Får väl ta ett lån eller nåt så att skatteavdraget går jämt ut med ev. skatt hahaha.

/ SatanG

/ SatanG
Du betalar skatt oavsett summans storlek , sen får du söka äldreförsörjningsbidrag samt bostadsbidrag mm så att du kan käka blodpudding ,, Välkommen till dagens Sverige

Hon har köpt 3 rai fin tomtmark inne i Nong Song Hong , en stad som växer ,, tomtpriserna har femdubblats inom stadsgänsen på dessa år , sen har hon ju huset i Byn ca 12km därifrån samt 35 rai rismark , sen sina banktillgångar , så jag kan sova lugnt den dagen ,, med ett leende på läpparna hoppas jag :)
Om du vill sova ännu bättre ang. din frus pension så läs mitt inlägg "Mindre skatt för pensionärer?"

/ SatanG

Hahaha när jag bodde i Sverige har jag för mig att man inte behövde skatta på inkomster upp till ca 80k men kanske minns fel. Hur det är idag vet jag som sagt inte, tycker allmänt att skatt på en pension på 9k/mån borde vara mycket liten om ens någon men det är säkert fel idag.
Får väl ta ett lån eller nåt så att skatteavdraget går jämt ut med ev. skatt hahaha.

/ SatanG
Har du 9k i pension så kan du nog glömma ett lån , tror du förresten att det skulle väga upp , hur tänker du nu

Du betalar skatt oavsett summans storlek , sen får du söka äldreförsörjningsbidrag samt bostadsbidrag mm så att du kan käka blodpudding ,, Välkommen till dagens Sverige

Hahaha nej tack, jag ordnar min egen pension utan inblandning från svenska staten :-)
Jag litar inte heller på dom så det blir nog bäst så.

/ SatanG

Jag läste om grundavdraget på Skatteverkets hemsida. Lättare att få svar där än ställa från på ett forum.

Grundavdraget gäller bara fullt ut om man bor i Sverige. Bor man utomlands har man en tolftedel mindre per månad man bott utomlands. I ditt fall blir det 0 så du betalar skatt från första kronan.

https://www.skatteverket.se/downloa...Grundavdragstabell+ej+förhöjt+grundavdrag.pdf

Dock vill jag minnas att många boende i Thailand pratar om grundavdrag. Har dessa inte skrivit ut sig.

Du har som ålderspensionär , Utskriven enkelt grundavdrag /Inskriven dubbelt grundavdrag ....Men en pension under 19,000 brutto tjänar du mao på att vara inskriven om du är ålderspensionär som har rätt till dubbelt grundavdrag

Tillbaka
Topp