Rädslan för protester imorgon (söndag 15:e) legitim?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

Banglassi

Gäst
Det går en del snack om att oroligheter kan komma att ske imorgon Söndag den 15:e här i Bangkok. Dels ska rektorn för 'Harrow International School' ha skickat ett mejl till folk med anknytning till skolan om att han "har fått information från en pålitlig källa om att det vore smart för folk att hålla sig borta från Siam / Chit Lom området imorgon"

Ett liknande meddelande har gått på Thailändska om att ca 100 bomber ska ha sagts vara i omlopp i staden.

Sist men inte minst har Bangkok Post hoppat på båten och uttalat sig: http://www.bangkokpost.com/news/general/493661/govt-fears-sunday-violence

Jag kan inte uttala mig om hur trovärdiga dessa påståenden är, min fru jobbade för 'National Security Council' (NSC) innan hon började jobba för 'Crown Property Bureau' istället, och hon ställer sig tveksam till uttalanden de gör då de inte alltid har så mycket information som de gärna vill påvisa att de har (de är helt enkelt inte lika "häftiga" som CIA även om de ibland vill tro det).

Dock kommer uppgifterna om att en av de huvudmisstänkta för bombattentatet förra lördagen påstår att "mer kommer ske på Söndag" från mer än NSC. Så även om uppgifterna inte är helt i sin ordning och att informationen varierar fritt mellan alla olika forum och plattformar så som Thaivisa, FB-grupper och Pantip forum etc. Så skulle jag avråda folk att hänga runt där imorgon om så inte behövs pga jobb eller liknande.

Jag vet från förstahands information att fler och fler studenter gått samman för att visa att de minsann är beredda att protestera, eller som en uttryckte det på facebook: "Regeringen tror inte folk är redo att dö för demokrati, det är dags att visa dem motsatsen!"

Som sagt, ta allt med en STOR nypa salt, men bättre att vara säker än inte(!) hur som helst kommer ju svaret oavsett imorgon :)

Jag vet från förstahands information att fler och fler studenter gått samman för att visa att de minsann är beredda att protestera, eller som en uttryckte det på facebook: "Regeringen tror inte folk är redo att dö för demokrati, det är dags att visa dem motsatsen!"

Hur är din uppfattning att gemene man i Thailand ser på det där med demokrati? Royalisterna kanske inte är så noga med demokrati? Det kanske är stor skillnad också på vad akademiker anser och de som bor på landsbygden förstås. Min uppfattning är att klyftorna i Thailand mellan människor från olika samhällsskikt är enorma. Kan tänka mig att välutbildade i högre utsträckning gärna skulle vilja ha demokrati i landet.

Hur är din uppfattning att gemene man i Thailand ser på det där med demokrati? Royalisterna kanske inte är så noga med demokrati? Det kanske är stor skillnad också på vad akademiker anser och de som bor på landsbygden förstås. Min uppfattning är att klyftorna i Thailand mellan människor från olika samhällsskikt är enorma. Kan tänka mig att välutbildade i högre utsträckning gärna skulle vilja ha demokrati i landet.

Tycker det skiftar enormt från grupp till grupp, område till område, familj till familj osv.
Svårt att dra ett gemene-man snitt när det är så splittrat. Men visst verkar de flesta ha svalnat av. Trots att min fru jobbar för en kunglig byrå så var hennes far likväl super-röd förr medans resten i familjen inte brydde sig mycket, men även han svalnade rejält efter att militärerna tog över. Som han säger det: "Det är i vart fall bättre än allt kaos som var innan".
Ser man på det från hans synvinkel så är det självklart varför han valde som han gjorde. Boende i Sisaket, ser enbart det som TVn visade, har massa risfält och trodde att hela ris-skandalen skulle lösa sig. Frågade mig om vad jag tyckte (varpå jag svarade att jag inte visste nog) och sa sedan "Taksin tycker om fattiga människor, Abbhisit och Sutep bryr sig inte om fattiga människor". Ser man det enbart så svart på vitt så är det lätt att att se hur det blev så polariserat som det blev.

Idag tror jag många folk hamnat i en mindre version av samma apati som förekommer i Kambodja. Folk orkar inte bry sig, många anser säkert att allt inte är perfekt nu (Det är trots allt fortfarande undantagstillstånd här), men samtidigt orkar inte folk ha mer bråk och njuter av ögat mitt i orkanen, eller lugnet i mitten av stormen.

Angående välutbildade vs lågutbildade tror jag det är ungefär lika. Många välutbildade är väldigt rojalistiska och elitistiska (hi-so som de ofta kallas). De ser nog bara efter 'Thainess'-kompassen. Samtidigt finns det säkert många välutbildade som tänker mer än så på ett globalt plan.
För lågutbildade gäller förmodligen det samma. Många är lojala till vad de lärt sig sedan barnsben är rätt och fortsätter vara det oavsett vad. Andra håller sig nog till att helt enkelt fortsätta hålla på den färg de höll på innan i vått och torrt..

De mest progressiva är igen studenterna på diverse universitet, många som inte tänker i färger utan istället enbart om "deras personliga rättigheter", någon form av liberalistisk/libertariansk våg, och självklart blir militären de att gå emot. Studenter och auktoriteter verkar inte komma så bra överens i denna värld :)

personligen håller jag mig utanför, har självklart åsikter om regeringen och ditt och datt, men ähh, bläähhh.. Känns mest som att slänga bensin på en eld man vill ha släkt..

Det är nog som du skriver att det är i alla fall lugnt nu , det ser även på ytan ut som om "Prayut" försöker skärpa till saker som tillex droger och traficking, Tycker nog att polisen nu gör betydligt mer i rätt riktning .. För mig som boende i Pattis har det klart blivit mer ordning , dock tror jag personligen inte Thaifolket i stort är moget för en demokrati . De måste ha en starkt styrande ledare ..............omogna människor som oftast inte vet vad demokrati innebär ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp