Rädslan bland svenska pensionärer i Thailand
Anders Granqvist och frun Thanaphon träffades för tolv år sedan och har varit gifta i sju år.Foto:
SVEN LINDWALL
HUA HIN.
Nya regler gör att flera svenskar boende i Thailand kan tvingas lämna landet.
Flera menar att de inte får något stöd av svenska politiker eftersom de betraktas som ”snuskgubbar”.
Nu vädjar de till den svenska regeringen att gripa in – bara två veckor innan de nya visumreglerna träder i kraft.
– Folk ligger och dör nu för att de inte har sjukvårdsförsäkring, säger 68-årige Björn Bergsten.
Mer av det bästa från Expressen.
Mer Premium hittar du här.
Anders Granqvist, 71, pussar hustrun Thanaphon Granqvist på verandan.
Den moderna tvåplansvillan i Cha Am, några minuter från havet, har utsikt över både vackra berg och våtmarker.
De träffades för tolv år sedan och har varit gifta i sju år.
Thanaphon är utbildad massör och maken, som är pensionär, har hjälpt henne med det egna företaget.
Det finns spår av både Thailand och Sverige i deras hem.
På bordet på övervåningen ligger flera paket med Läkerol.
Vid poolen står Thanaphons thaimassagebord.
Det är inte mycket Anders saknar i livet, säger han. Men en sak är omöjlig för honom att få: Sjukvårdsförsäkring.
– Jag kan inte få någon, säger Anders Granqvist. Jag har haft en massa problem innan i Sverige och även två magoperationer här de senaste åren, så kostnaderna for sjukvårdsförsäkring skulle bli så höga att de överstiger vårdkostnaderna jag kan tänka mig här.
Svenska pensionärer i Thailand rädda - kan tvingas teckna privat försäkring
De nekas försäkring på grund av för hög ålder.
Anders betalar i stället för den sjukvård han behöver i Thailand. Men alla har inte råd.
Bara på Vachira Phuket hospital var skulderna som utlänningar dragit på sig för sjukvård, 2016 , 24 miljoner baht, över sju miljoner kronor.
Och thailändska myndigheter har tröttnat på att utländska pensionärer drar på sig skulder på statliga thailändska sjukhus.
Från och med den 31 oktober måste de som söker eller förnyar en O-A visering, ett ettårigt pensionärsvisum, ha en privat sjukvårdsförsäkring som täcker 40 000 baht (cirka 13 000 kronor) för läkarbesök samt 400 000 baht (130 000 kronor) för inläggning på sjukhus.
Svenskar som flyttar till Thailand lämnar det svenska socialförsäkringssystemet. Eftersom Thailand inte tillhör EU, eller har några egna liknande avtal med Sverige, måste svenska pensionärer teckna en privat sjukvårdsförsäkring.
Problemet för många svenska pensionärer i Thailand är att de inte kan få privat sjukvårdsförsäkring.
En del nekas av försäkringsbolag på grund av tidigare sjukdomar.
Andra är så gamla att en privat sjukvårdsförsäkring blir för dyr för en svensk pensionär.
Flera vittnar om att de inte kan få en försäkring efter att de fyllt 70 år.
– Problemet är att gamla människor som jag inte är något att försäkra för de som säljer privata sjukvårdsförsäkringar, säger Bo Jonsson, 84, som lever i Rawai, Phuket, med sin italienska fru Michelina Procacci, 84.
Den billigaste sjukvårdsförsäkringen han själv hittat till sig och sin hustru skulle kosta 100000 kronor om året, och då skulle både hjärtinfarkt och stroke undantas, samt även cancer för hans fru.
Bo Jonsson, drivande i organisationen SAMS, en organisation som bildats för att förmå regeringen att hjälpa svenskar i Thailand med sjukvårdFoto:
ROBERT BÖRJESSON
Bland svenska pensionärer i Thailand är man nu oroliga att den thailändska staten ska kräva sjukförsäkring även för de som rest in till Thailand med ett O-visum, som make till en thailändska bland annat, och sedan fått detta förlängt.
Bo Jonsson har en lång internationell facklig karriär som ekonom bakom sig, bland annat i Bryssel. Nu är han motor i SAMS (Samorganisationen för svenskföreningar i Thailand för ja till sjukvårdsförsäkring), en organisation som bildats för att förmå Sveriges regering att förändra situationen för svenskar i Thailand.
– Vi vill ha subventionerad sjukvård. Sjukvården i Sverige sköts av landstingen, men den är subventionerad av staten. Vi anser att vi betalar skatt och därför ska ha sjukvård här. För det är här man är sjuk, säger Bo Jonsson.
1 222 svenskar får sin pension till ett konto i Thailand, enligt Pensionsmyndigheten.
Antalet har ökat stadigt sedan 2015.
Krav på sjukvårdsförsäkring är ett problem för Anders Granqvist i Cha Am.
– Vi har ingen lösning för det här. Jag är utskriven sedan 2008 och har absolut ingenting att komma hem till, för jag kan inte begära att barnen ska ställa upp och sedan ska jag försöka få bostad i Sverige också och det är inte lätt. Dessutom är det inte säkert att min hustru får uppehållstillstånd i Sverige. Nu kan vi bara komma dit i tre månader i taget.
Anders Granqvist, 71, och hustrun Thanaphon har varit gifta i sju år.Foto:
SVEN LINDWALL
Huset i Cha Am.Foto:
SVEN LINDWALL
En flytt till Sverige skulle bli problematisk för paret. ”Vi har två hus här i Thailand och då måste vi göra oss av med dem. Rent kostnadsmässigt är det en katastrof med de priser som finns i dag på husen”, säger Anders Granqvist.Foto:
SVEN LINDWALL
Pekar mot havet. Anders Granqvist, 71, lever i Cha Am, tre timmar söder om Bangkok, med hustrun Thanaphon.Foto:
SVEN LINDWALL
”Det är en mardröm”
På svenska ambassaden i Bangkok bekräftar vicekonsul Pär Kågeby att man nu tittar på om det kan finnas speciella lösningar för de som söker AO-visum och drabbas av krav på privat sjukvårdsförsäkring.
– Givet tittar vi på detta, svarar han i ett mejl. Ingen har dock kunnat ge oss något ännu. Vi har tillsatt en arbetsgrupp inom EU med förstärkning av britterna.
Björn Bergsten, 68, har hittat sin egen nödlösning. Hustrun Tiew Bergsten finns i Ayutthaya, den forna huvudstaden. De träffades via jobbet när Björn arbetade i Bangkok tills han gick i pension. Men han lever i Sverige och reser till Thailand på turistvisum tre månader i taget. Björn har haft bröstcancer. Det betyder att han inte kan få en privat sjukvårdsförsäkring. Därför är hans enda alternativ en reseförsäkring som i sin tur kräver att han är inskriven hos svenska Försäkringskassan.
– När jag är hemma i tre månader i stöten kommer min hustru och lever med mig i en månad så vi är inte ifrån varandra mer än en månad åt gången.
– Hur länge orkar vi göra det här? Det vet jag inte. Jag är 68 år nu. Till slut kommer jag inte orka. Då kommer jag vara tvungen att välja, antingen vara med min hustru i Thailand eller ha sjukvårdsförsäkring.
Vad kommer du välja?
– Jag vet inte faktiskt. Det blir nog att jag stannar i Thailand så... så.... så får det gå som det går.
Björn Bergstens fru Tiew sålde sitt företag så att de kunde vara pensionärer tillsammans.Foto:
PRIVAT
Björn Bergsten tvingas bo i Sverige när hans fru Tiew bor i Thailand.Foto:
PRIVAT
Björn Bergsten, 67, med sin fru Tiew.Foto:
PRIVAT
De nya visumreglerna och farhågorna om ytterligare skärpningar har skakat om svenska pensionärer.
– Folk är jätterädda här, säger Bergsten. Det är många som är i min situation att de inte kan få en försäkring för att de är för gamla och då kostar de alldeles för mycket eller så har de en sjukdomshistoria som gör att de inte kan få.
– Det är en mardröm. Jag har varit i kontakt med flera bolag och det är ingen som vill ha mig eftersom jag fick cancer, säger han.
”Dör i sina hem”
Bergsten menar att bilden av svenska pensionerade män i Thailand gör att de inte får något stöd av svenska politiker.
– De flesta tror att alla svenska gubbar är snuskgubbar som gifter sig med en barflicka från Pattaya som är 30 år yngre och inte kan prata engelska. Min hustru är universitetsutbildad, nio år yngre, och hon hade ett eget företag som jag övertalade henne att sälja så att vi kunde vara pensionärer tillsammans. Hon hade eget hus, egen bil och allting. Den där bilden är tröttsam. När folk reagerar så är det ingen politiker som vill ta tag i det heller.
Skrämmer det svenska politiker?
– Ja! Men om folk förstod vad det handlar om...
– Folk ligger och dör nu för att de inte har sjukvårdsförsäkring. Jag hör om folk som ligger och dör hemma för att de inte har råd att åka till sjukhuset. Det är många fattigpensionärer som bor i Thailand. De har inte råd med det här.
Förra året larmade Methavee Maneesri, administrativ chef för den internationella avdelningen på Vachira Phuket hospital, om de katastrofala konsekvenserna när svenska pensionärer utan sjukvårdsförsäkring skuldsätter sig på thailändska sjukhus.
– När de har skulder vågar de inte komma hit, trots att de behöver akut vård, och dör i sina hem, sa Methavee Maneesri
i Expressen.
Flera svenska pensionärer vi möter i Thailand känner igen den bilden.
Curt "Curre" Lindström bor sedan tolv år tillbaka i Thailand.Foto:
SVEN LINDWALL
Curre Lindström, 78, världsmästare med Tre kronor, 1987, och Finland, 1995, bor i Hua Hin tillsammans med sin sambo Wannarot, 40
– Jag har haft fyra vänner som dött här nere och tre av dem hade inte sjukvårdsförsäkring, säger han.
– En kille fick en stroke, men när han kom till sjukhuset hade han inte försäkring och fick åka till ett annat. Då dog han.
ANTAL SVENSKAR SOM FÅR SIN PENSION I THAILAND
2014: 872
2015: 906
2017: 1118
2018: 1201
2019: 1222 ( 252 av dessa är 70 år eller äldre)
Källa: Pensionsmyndigheten
Olle Gard, 72, spelar på samma golfbana som Curre Lindström i Hua Hin, turistorten där den thailändska kungafamiljens semestrar.
– Jag var här första gången för 15 år sedan och jag blev helt betagen av Thailand. Maten, klimatet och människorna... jag köpte ett hus efter två dagar.
Han beskriver hur man kan få en privat sjukvårdsförsäkring, men att det inte behöver betyda att det ger dig ett heltäckande skydd.
– Fram tills dess att jag fyllde 72 år hade jag försäkring i ett annat bolag. Jag drabbades av en liten propp i ögat för länge sedan och i och med det föll hela blodomloppet bort, hjärta, kärl och sådant.
Han tycker att svenska staten kan bidra mer.
– Jag betalar 25 procent av min pension till Sverige och får egentligen inte ut någonting för det, mer än att jag som vilken besökare som helst får använda gator och vägar. Jag tycker att man borde ha ett system som ger utlandssvenskar till exempel sjukvård i det land de bor på samma villkor som svenskar i Sverige.
Lars Olof Fagerström, ordförande för svenskföreningen i Hua Hin, men skriven i Sverige. Olle Gard , Anders Granqvist med hustrun Thanaphon från Cha Am och Anders Eriksson. Varken Granqvist eller Eriksson har sjukvårdsförsäkringFoto:
SVEN LINDWALLDet vanligaste svaret - skyll er själva
Kjell Nyström, 71, från Älvsjö, lever med sin fru Amornrat Nyström och deras två barn i Udon Thani, i nordöstra Thailand. Han har en lång karriär på IBM bakom sig. Han arbetar som Bo Jonsson med SAMS på fritiden.
– Den vanligaste kommentaren är: ”Flyttar ni dit får ni väl skylla er själva. Det är ju bara att åka hem!”. Men ”bara åka hem”, vad innebär det? Du bor där nere, du har flyttat och du har inget kvar i Sverige. Du kan komma hem, hamna på lasarett, göra den nödvändiga operationen och efter 14 dagar blir du utskriven. Ja, var ska du bo? Ska de ställa sig i bostadskön då? Och jag har två små barn, ska jag lämna dem där nere? Jag tror inte att svenska myndigheters system är byggt för att svara på våra frågor.
Kjell och Amornrat har varit gifta i tolv år.
– Ska jag ta hela familjen till Sverige bara för att jag ska få sjukvård? Barnen och hustrun har ju i Thailand. Jag har familjen här nere. Säg att jag blir så sjuk att jag måste återvända till Sverige. Barnen kan åka med mig direkt för de har svenska pass, men om jag är sjuk kan jag inte ta hand om dem och för min fru tar det 18 månader minst innan hon får rätt att leva där. Och är jag sjuk kan jag inte hjälpa till med ansökningen. Och jag ska dessutom ha dubbla bostadskostnader under den tiden.
De nya visumreglerna har väckt uppmärksamhet bland svenska pensionärer i Thailand.Foto:
SVEN LINDWALL
Lars Melkersson med hustrun Ajaree.Foto:
PRIVAT
Lars Melkersson, 67, är ute och går med hunden. Det är 30 grader varmt i Bang Kuwat, norr om Bangkok. Här har han bott med hustrun Ajaree Melkersson, 54, fastighetsmäklare, sedan 2015. Lars har gått i pension efter att ha arbetat på Skatteverket. När de bodde i Sverige arbetade Ajaree bland annat på Electrolux. Nu bor de i Thailand för att vara närmare Ajarees föräldrar som behöver omsorg.
– Vi träffades i början av interneteran. Vi började chatta. Sedan bestämde jag mig för att åka dit, säger han.
De har varit gifta i 17 år. Nu är han orolig för priset för sjukvårdsförsäkring när han fyller 70 år.
– Sverige och Thailand borde kunna komma fram till någon form av avtal om kostnadsreglering. Vi betalar ju svensk skatt på våra pensioner utan att belasta den svenska sjukvården eller andra sociala förmåner. Det hade varit bra om man hade hittat ett system så att en del av pensionen beskattas här i Thailand så att man kan göra rätt för sig lite grann.
– Jag förstår de thailändska myndigheterna för de vill ju inte ha en massa utlänningar som är helt oförsäkrade och som då ska ha sjukvård som de sedan inte kan betala för, säger Melkersson.