Jag tror vi helt pratar förbi varandra.
Jag vill inte låta som den tröttsamme Thaiveteranen som sågar den engagerade nykomlingen men jag känner igen den här diskussionen. Den relative nykomlingen som känner att det är tufft att förstå sin fru, hennes släkt och det thailändska samhället i allmänhet. "Visum och uppehållstillstånd, det är lagtexter i svart och vitt, där kan jag bli expert" tänker många då.
Tyvärr, så är det inte. Visum och uppehållstillståndsfrågor är som det thailändska samhället i övrigt; texten i sig är nästan helt ovidkommande, det är "the spirit of the contract" som gäller. Varje år blir det fantastisk uppståndelse över någon ny lag men när krutet lagt sig visar det sig oftast att det bara var en ny immigrationschef som ville visa att han är handlingskraftig och dammat av någon lag från 1963 eller gjort en ny översättning av en lag från 1967 som visade sig ge en helt ny innebörd. 12 månader senare har alla glömt bort uppståndelsen och så börjar allt om med en tidningsartikel som gör att en lag från 1954 istället fräschas upp.
Jag har inte läst någon artikel i Bangkok Post i detta ämne, helt ointressant för mig, men min bestämda uppfattning är att journalister på BP i allmänhet är riktigt skarpa och utbildade i väst. De är thailändare och förstår hur det thailändska samhället fungerar men dessutom förstår de hyfsat västerländskt tänkande. Idag kanske ambassader i utlandet säger att en viss lag gäller för ett visum; det är givetvis bra att veta men helt ointressant om man inte är i den situationen. Är man redan här på en låg budget så är ju det intressanta om samma krav kommer gälla för de som redan har uppehållstillstånd. Och det kommer det med all säkerhet, förmodligen redan nästa år. Men förmodligen kommer det aldrig tillämpas. Men lagen kommer finnas där och kan tillämpas när så önskas. Det är dessa avvägningar av hur lagar kommer tillämpas, och inte tillämpas, som är intressanta; själva lagen är nästan helt ointressant.
Exempelvis lagen om 24h registrering och många andra lagar som dykt upp senaste året är ju gamla, existerande, lagar från 70-talet som bara aktiverats. Det skrivs sällan nya lagar i Thailand men det finns förmodligen stora valv med golv-till-tak hyllor fyllda av gamla pärmar med lagar som kan plockas fram och dammas av vid behov.
Förstår man inte kontexten som lagarna lever i så kommer man dö i hjärtinfarkt inom 5 år efter man äntrat Thailand. "Att läsa mellan raderna är mycket viktigare än själva raderna" som en thailändsk kompis brukar uttrycka det. "Know Who is much more important than Know How" är också en gammal thailändsk sanning som gör att tillfälliga nycker lätt kan avfärdas om man gör sin hemläxa.