Jag har ju flyttat till Portugal och som ekonomiskt intresserad. Har vi nu tittat över våra utgifter jämfört Thailand Australien och Portugal. För enkelhetens skull blir det i baht. I Thailand spenderade vi ca 1 miljon om året i Australien det samma så även i Portugal. Skillnaden är alltså ingen i mitt fall. Den stora skillnaden är att man lägger pengar på olika saker. Jag räknar inte med boende kostnader utan enbart dagliga kostnader. Köper det jag vill och tycker smakar bra kör klimat anläggning så att jag trivs vilket betyder nästan dygnet runt vilket ja gör gjort i samtliga länder. Så för min del handlar det mera om kvalitet på de diverse inköp.
Thailand har pengar mesta del gått till vin dricker ca en flaska vin om dagen vilket inte var möjligt i Thailand för dyrt utan fick i mellan åt nöja mig med öl och thai märken vilket var roligt socialt umgänge i Thailand.
Vi åt 50/50 thai utländsk mat men vilket inkluderar ost importerat nöt lam kött.
Australien var billigt när man ställer allt mot kvalitet maten är utmärkt. Att gå ut och äta blev det mindre av främst pga det de kryddades för dåligt så blev naturligt att laga hemma samt lite för dyrt.
Nu efter några månader i Portugal om än dåligt under lag kan jag sammanfatta så här långt mycket trevligt med små cafe och barer överallt. Maten i affärer är av god kvalitet fast vi har ännu inte börjat laga mat hemma utan köper med oss något hem vilket vanligtvis behöver kryddas till.
Troligen kommer mat kontot gå upp något då nu frugan blivit bekväm.
Så sammanfattning ingen skillnad.
I ovan beskrivning ingår inte bostad kostnad men el vatten då jag hela tiden ägt mitt boende.
Så för vår del har det bara blivit bättre då jag ser till mat och dryck.
Jag har alltid använt mig av en sida på nätet.
www.numbeo.com
Där jag mest tittar på vad en genomsnitt lön är i landet.
Då får manen uppfattning hur man klara sig på en viss summa. Där går även att plocka ut det man vill jämföra bränsle diverse varor.
Så här långt trivs jag bra här naturen är fantastisk människor trevliga mer än bra ut bud på vin och mat bättre än Thailand och Australien.
Nu börjar vi komma in vinter även detta känns bra idag har det varit runt 14 grader regn mysigt efter många år i värmen.
Jag nämner ingen budget men jag är övertygad om att man klarar sig på samma budget i samtliga länder jämför i länken ovan.
Vad det beträffar var man är skriven känns det mera som en teknisk konstruktion där man får titta på vad som är lämpligast för var och en.
Vad det beträffar resor är även det möjligt som pensionär att ha lite framförhållning och gör lite övernattningar så inte resorna blir för besvärliga. Vi gör resan till ett nöje har blivit mitt mål nu mera letar jag efter roliga platser att uppleva.