Ransonering av diesel och bensin på Thailands bensinstationer

Om ingen skulle hamstra hade det varit problem då?
Kommer ihåg henna vid covid och alla Thai skulle tömma toalettpappershyllorna här hemma.

k

Om ingen skulle hamstra hade det varit problem då?
Kommer ihåg henna vid covid och alla Thai skulle tömma toalettpappershyllorna här hemma.

k
Bra fråga som jag också funderar på. Är det hamstring som skapat mesta delen av bristen?
Jämför också med toapappershamstringen. Skillnaden är att jag lägger inte skulden på thailändarna för den hamstringen. Frugan säger att vi västerlänningar är tokiga som hamstrar toapapper. Varenda thailändare använder rövdusch som är mycket mera hygienisk.

Hej

Saraburi illegal fuel storage sites found with 29,000 litres in DSI raids​

Published: March 27, 2026

1774680050288.webp

Officers from the Department of Special Investigation (DSI) found three illegal fuel storage sites in Saraburi province, seizing more than 29,000 litres of suspected smuggled diesel and gasoline during a nationwide crackdown.

DSI announced the results of the operation carried out between March 24 and 25 in 16 provinces covering 35 main targets to the public yesterday, March 26. The agency said illegal fuel storage was found only in Saraburi.

During raids on three locations in Saraburi, DSI said it discovered a combined total of 29,000 litres of diesel and gasoline being stored without a permit. The agency added that each site also failed to produce business licences to officers.

Mvh isan lover

Dom jobbar oftast 6 dagar per vecka och sällan några 8h arbetsdagar utan mer. Sedan så kan dom på traditionellt thai maner stänga och helt oplanerat ta lite day off.

Hej

Thailand består som bekant inte bara av turistorter med en turistekonomi.

Mvh isan lover
Nu är medellönen i Thailand runt 16.000 per månad eller 650 per dag med 6 dagars vecka och visst förekommer det en massa svarta löner som inte finns med i statistiken.

Undrar hur många arbetsgivare som betalar för Social Security SSO för sina anställda enligt lag?

Men generellt är thailändare inte fattiga jämfört med andra i regionen.
Syns när man ser vilka bilar som folk har ända ute i bushen.

Nu är medellönen i Thailand runt 16.000 per månad eller 650 per dag med 6 dagars vecka och visst förekommer det en massa svarta löner som inte finns med i statistiken.

Undrar hur många arbetsgivare som betalar för Social Security SSO för sina anställda enligt lag?

Men generellt är thailändare inte fattiga jämfört med andra i regionen.
Syns när man ser vilka bilar som folk har ända ute i bushen.
Hej

Medellönen säger ingenting i ett land som tillhör världens ojämlikaste när det gäller inkomst, förmögenhet och fördelning av tillgångar, men det här är ju en tråd om ”Ransonering av diesel och bensin på Thailands bensinstationer”, så vi kan väl nöja oss med att konstatera att för dom med låga löner är en höjning kännbar.

Mvh isan lover

betalar kompisen för Social Security SSO för sina anställda enligt lag också?
Har jag väldigt svårt att tro. Måste ju finnas miljoner små business i Thailand där man inte betalar SSO. Det känns mer som dom ”leker” företag utan mest försöker göra ett leverne. När jag har hjälpt kompisen med att göra en budget har jag kommit fram till att det nog är billigare att stänga verksamheten och ta anställning på PTT och tanka bilar. 0 utgifter och stadig om än låg inkomst. Troligtvis inte lika roligt men klart stabilare och säkrare alternativ som inkomst.

Hej

Medellönen säger ingenting i ett land som tillhör världens ojämlikaste när det gäller inkomst, förmögenhet och fördelning av tillgångar, men det här är ju en tråd om ”Ransonering av diesel och bensin på Thailands bensinstationer”, så vi kan väl nöja oss med att konstatera att för dom med låga löner är en höjning kännbar.

Mvh isan lover
Tvivlar att de med låga inkomster drabbas särskilt hårt av höjda priser på bränsle.
Äger dom ens ett fordon.?

Vad gäller fördelningen av förmögenheter och tillgångar är Sverige minst lika ojämlikt.

Sverige har en ojämn förmögenhetsfördelning där den rikaste 1 procenten äger cirka 20–35 % av den totala förmögenheten, och de 10 % rikaste äger över 60 %.

Tvivlar att de med låga inkomster drabbas särskilt hårt av höjda priser på bränsle.
Äger dom ens ett fordon.?

Vad gäller fördelningen av förmögenheter och tillgångar är Sverige minst lika ojämlikt.

Sverige har en ojämn förmögenhetsfördelning där den rikaste 1 procenten äger cirka 20–35 % av den totala förmögenheten, och de 10 % rikaste äger över 60 %.
Hej

Att även dom familjer med låga löner på landsbygden ändå ofta har någon typ av fordon är jag övertygad om, antingen moppe, rod thai, hemmagjord bil med en kubotamotor eller liknande tror jag dom flesta som har besökt landsbygden känner till och har sett exempel på.

Mvh isan lover

Hej

Att även dom familjer med låga löner på landsbygden ändå ofta har någon typ av fordon är jag övertygad om, antingen moppe, rod thai, hemmagjord bil med en kubotamotor eller liknande tror jag dom flesta som har besökt landsbygden känner till och har sett exempel på.

Mvh isan lover
Då är dom egna företagare och inte anställda med 300 som du påstår.

Många gör inte heller något för att tjäna mer utan är nöjda med sin livsstil.
Vi har några 100k också i Sverige som väljer soffan.

Då är dom egna företagare och inte anställda med 300 som du påstår.

Många gör inte heller något för att tjäna mer utan är nöjda med sin livsstil.
Vi har några 100k också i Sverige som väljer soffan.
Hej

Ja visst kan man kalla en familj som lever på 10 Rai och tillfälliga inkomst som daglönare för ”egna företagare” om man vill, men det förändrar nog inget i sak för den här typen av familjer som utgör ca 20-30% av befolkningen.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp