"Rong " sa:
Det är ingen som har rätt att livet av en annan människa.
Dödsstraff hör inte hemma i ett civiliserad och humant samhälle, att det skulle minska morden i ett samhälle det har också ifrågasatts.
Sedan finns det personer som blir fel dömda och har personen blivit avrättat, finns ingen möjlighet till upprättelse.
Det är några månader sedan en person i USA som blivit dömd för mord och suttit i fängelse i 31 år och sedan kom det fram genom DNA att han var helt oskyldig. Han fick sannolikt ett mycket stort skadestånd och de erkände från högsta domstolsväsendet i USA att ett stort misstag hade begåtts.
Han som blivit frikänd såg mycket fräsch ut vilket var förvånande.
I Sverige finns förslag att höja straffet för mord och orsaken till det är den accelerande ökande brottsligheten, men det är inte endast på mord utan över hela linjen.
Politikerna anser de måste göra någonting för att få ned en mycket chockerande statistik och det enklaste är att höja straffen.
Men nu finns det stor brist på fängelseplatser och höjs straffen måste det byggas fängelser också och en fängelseplats kostar stora pengar för samhället.
Är man ironisk kan man påstå att alla brott kan inte utredas som det blivit i Sverige idag, därför alltsammans kostar för mycket, utan de får prioritera vilka brott som skall utredas.
Sätts det upp massor med videokameror det skulle medföra att de som utför brotten skulle mycket snabbt bli bevisade och kunna identifieras också och den statistiken skulle sannolikt bli obekväm för politikerna.
Alla personer som inte har blivit indoktrinerade (hjärntväddade) vet vad orsaken till den ökande brottsligheten beror på.
Jag vill egentligen inte delta i diskussionen för jag kan inte ta ställning i det ena än det andra, men jag kan ta ställning i det som Rong säger, att ta livet av någon som tagit livet av någon är att göra samma brott.
Tyvärr är det så att vi har accepterat USA som en mall för rättshipning, det är rätt att ha dödsstraff i USA, men fel i Kina. USA står som en garant för rättshipning, vilket är helt fel, många som Rong säger har fallit för "sprutan" som tagit deras liv har varit oskyldiga.
Idag har massor av ärenden i USA tagits upp som visat sig vara på helt fel grunder, rättsväsendet i alla länder så och i Sverige urholkas varje år.
I Sverige har vi en tradition idag att inte döma som faktiskt är skyldiga på grund av att alla skyller på alla och ingen vet vem som gjort vad.
I USA har man praxis att dömma alla som varit inblandade i något som medansvariga till ett dåd, vi kan ta fallet med vår svenska Annika Östberg som satt 24 år i fängelse i USA men som nu åtnjuter sitt otium i Sverge, vilket jag tycker är fantastiskt bra att vi lyckades få henne fri från "amerikanskt gammaltestament (Bibeltroendes klor), öga för öga tand för tand.
I fallet Annika tycker jag rimmar bra med situationen, du har deltagit men skall inte dömmas samma som den som sköt, men i USA döms hon som medskyldig i att dödat en polis, och det är fel, men hon skall dömas.
I Sverige dömmer man ingen, men man vet att de om utfört dådet är de rätta men dömmer ingen för de vet inte vem som utförde själva dådet och många mördare går fria i Sverige och sitter och äter pizza och tar en öl och skrattar och har det bra vid sidan om dig som också äter en pizza med din fru och dina barn, detta tycker jag är fan och skit.
Vi har ett rättsväsende i Sverige som är under all kritik??
Lyco