Regeringen vill att fler döms till livstids fängelse för mord

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Begår du ett mord eller flera med planering bakom
då ska du ha dödstraff eller livstid.
Råkar nån bli dödad av dig av ett misstag eller olycka etc
så borde det bli en mildare dom.

Neman

helt min åsikt Neman ;)

Har man uppsåtligen bragt en annan människa om livet så förtjänar man inget annat än samma öde , och detta skall ske offentligt i avskräckande syfte ..
Varför skall såna avskum belasta samhället med vårdkostnader samt att de ofta gör om skiten efter nåt år då de släpps ut , djäkla tramsande med brottslingar i Sverige
:thumbsup:

Problemet är att många avrättas som det senare visas var helt oskyldiga (en enorm massa faktiskt).. så bättre med livstid.. om någon blivit feldömd går det att någorlunda kompensera detta.

Straffrabatt är någonting som borde tas bort.

Per idag så verkar det bli "billigare" att göra fler brott än att göra ett enstaka brott.
Stjäl man en cykel, snattar i en butik, misshandlar en man, smiter från polisen och gör våldsamt motstånd så bör gärningarna summeras.

Gör man ett ekonomiskt brott så sitter man hådare till än om man skulle tar nåns liv.

"BaBoo " sa:
Problemet är att många avrättas som det senare visas var helt oskyldiga (en enorm massa faktiskt).. så bättre med livstid.. om någon blivit feldömd går det att någorlunda kompensera detta.

Men som det ibland finns bildbevis etc etc , så kan man komma fram till att "gärningsmannens skyldighet intill all rimlighet kan faställas" Det kan finnas filmer eller bilder ,samt DNS som faställer att det defakto är rätt man eller kvinna som dömts ..'
I dessa fall ""tjopp tjopp"kostar samhället mindre , samt framförallt färre återfallsförbrytare

"Neman " sa:
Begår du ett mord eller flera med planering bakom
då ska du ha dödstraff eller livstid.
Råkar nån bli dödad av dig av ett misstag eller olycka etc
så borde det bli en mildare dom.

Neman
Det är ingen som har rätt att livet av en annan människa.
Dödsstraff hör inte hemma i ett civiliserad och humant samhälle, att det skulle minska morden i ett samhälle det har också ifrågasatts.
Sedan finns det personer som blir fel dömda och har personen blivit avrättat, finns ingen möjlighet till upprättelse.
Det är några månader sedan en person i USA som blivit dömd för mord och suttit i fängelse i 31 år och sedan kom det fram genom DNA att han var helt oskyldig. Han fick sannolikt ett mycket stort skadestånd och de erkände från högsta domstolsväsendet i USA att ett stort misstag hade begåtts.
Han som blivit frikänd såg mycket fräsch ut vilket var förvånande.
I Sverige finns förslag att höja straffet för mord och orsaken till det är den accelerande ökande brottsligheten, men det är inte endast på mord utan över hela linjen.
Politikerna anser de måste göra någonting för att få ned en mycket chockerande statistik och det enklaste är att höja straffen.
Men nu finns det stor brist på fängelseplatser och höjs straffen måste det byggas fängelser också och en fängelseplats kostar stora pengar för samhället.
Är man ironisk kan man påstå att alla brott kan inte utredas som det blivit i Sverige idag, därför alltsammans kostar för mycket, utan de får prioritera vilka brott som skall utredas.
Sätts det upp massor med videokameror det skulle medföra att de som utför brotten skulle mycket snabbt bli bevisade och kunna identifieras också och den statistiken skulle sannolikt bli obekväm för politikerna.
Alla personer som inte har blivit indoktrinerade (hjärntväddade) vet vad orsaken till den ökande brottsligheten beror på.

:thumbsup: helt korrekt slutsats Rong , men det verkar finnas ett virus i Sverige , det sprids tydligen med mun mot mun kontakt , dvs tal.. det enda botemedlet är att resa runt i Sverige för att se sanningen . Först då finns det en möjlighet att bli fri
PK viruset ... ;)

"Rong " sa:
Det är ingen som har rätt att livet av en annan människa.
Dödsstraff hör inte hemma i ett civiliserad och humant samhälle, att det skulle minska morden i ett samhälle det har också ifrågasatts.
Sedan finns det personer som blir fel dömda och har personen blivit avrättat, finns ingen möjlighet till upprättelse.
Det är några månader sedan en person i USA som blivit dömd för mord och suttit i fängelse i 31 år och sedan kom det fram genom DNA att han var helt oskyldig. Han fick sannolikt ett mycket stort skadestånd och de erkände från högsta domstolsväsendet i USA att ett stort misstag hade begåtts.
Han som blivit frikänd såg mycket fräsch ut vilket var förvånande.
I Sverige finns förslag att höja straffet för mord och orsaken till det är den accelerande ökande brottsligheten, men det är inte endast på mord utan över hela linjen.
Politikerna anser de måste göra någonting för att få ned en mycket chockerande statistik och det enklaste är att höja straffen.
Men nu finns det stor brist på fängelseplatser och höjs straffen måste det byggas fängelser också och en fängelseplats kostar stora pengar för samhället.
Är man ironisk kan man påstå att alla brott kan inte utredas som det blivit i Sverige idag, därför alltsammans kostar för mycket, utan de får prioritera vilka brott som skall utredas.
Sätts det upp massor med videokameror det skulle medföra att de som utför brotten skulle mycket snabbt bli bevisade och kunna identifieras också och den statistiken skulle sannolikt bli obekväm för politikerna.
Alla personer som inte har blivit indoktrinerade (hjärntväddade) vet vad orsaken till den ökande brottsligheten beror på.

Jag vill egentligen inte delta i diskussionen för jag kan inte ta ställning i det ena än det andra, men jag kan ta ställning i det som Rong säger, att ta livet av någon som tagit livet av någon är att göra samma brott.

Tyvärr är det så att vi har accepterat USA som en mall för rättshipning, det är rätt att ha dödsstraff i USA, men fel i Kina. USA står som en garant för rättshipning, vilket är helt fel, många som Rong säger har fallit för "sprutan" som tagit deras liv har varit oskyldiga.

Idag har massor av ärenden i USA tagits upp som visat sig vara på helt fel grunder, rättsväsendet i alla länder så och i Sverige urholkas varje år.

I Sverige har vi en tradition idag att inte döma som faktiskt är skyldiga på grund av att alla skyller på alla och ingen vet vem som gjort vad.

I USA har man praxis att dömma alla som varit inblandade i något som medansvariga till ett dåd, vi kan ta fallet med vår svenska Annika Östberg som satt 24 år i fängelse i USA men som nu åtnjuter sitt otium i Sverge, vilket jag tycker är fantastiskt bra att vi lyckades få henne fri från "amerikanskt gammaltestament (Bibeltroendes klor), öga för öga tand för tand.

I fallet Annika tycker jag rimmar bra med situationen, du har deltagit men skall inte dömmas samma som den som sköt, men i USA döms hon som medskyldig i att dödat en polis, och det är fel, men hon skall dömas.

I Sverige dömmer man ingen, men man vet att de om utfört dådet är de rätta men dömmer ingen för de vet inte vem som utförde själva dådet och många mördare går fria i Sverige och sitter och äter pizza och tar en öl och skrattar och har det bra vid sidan om dig som också äter en pizza med din fru och dina barn, detta tycker jag är fan och skit.

Vi har ett rättsväsende i Sverige som är under all kritik??

Lyco

Kan få en motsatt effekt också att brotten bli brutalare, tex. Ett bankrån en person skjuts rånarna riskerar nu dödsstraff finns ingen anledning längre att ge upp dom gör allt för att skjuta sig fria. Dom länder med dödsstraff har inte mindre kriminalitet men tycker mig många gngr se en grövre när man läser nyheter.

"Jonas " sa:
Kan få en motsatt effekt också att brotten bli brutalare, tex. Ett bankrån en person skjuts rånarna riskerar nu dödsstraff finns ingen anledning längre att ge upp dom gör allt för att skjuta sig fria. Dom länder med dödsstraff har inte mindre kriminalitet men tycker mig många gngr se en grövre när man läser nyheter.

Asolut..
Kan få en motsatt effekt också att brotten bli brutalare, tex.

All utveckling är ju samma, utvecklng av datorer eller annat in vårt samhälle,så ser man också på krimininalitet, utveckling, det man såg på 1800 talet eller 1943

Ser man olika, det som var lagligt 1934, är idag olagligt, på 1500-talet brände man som man ansåg som häxor, idag är de flator och accepterade.

Så vad fan vet jag??

Lyco

Undrar om Thailand har samma våldsamma kriminalitet som Sverige, tror inte det faktiskt. Har Thailand idag 6000 våldtäkter om året ,nu vet jag att folk kommer att påsta att så är fallet men de anmäls inte .. men det är skitsnack ,för anmäls de inte så vet ingen om att de utförts .....

I Thailand döms man till hårda straff för våldtäkt om man döms vill säga, vill inte påstå att Thailand är något mönsterland , men fa..så mycket mindre våld än i Sverige ,, Varför ..Kan någon tänka sig att ungdomar kastar sten på Polisen i Khon Kaen för att de vill vara ifred och bränna bilar ::)

"Phonta " sa:
Undrar om Thailand har samma våldsamma kriminalitet som Sverige, tror inte det faktiskt. Har Thailand idag 6000 våldtäkter om året ,nu vet jag att folk kommer att påsta att så är fallet men de anmäls inte .. men det är skitsnack ,för anmäls de inte så vet ingen om att de utförts .....

I Thailand döms man till hårda straff för våldtäkt om man döms vill säga, vill inte påstå att Thailand är något mönsterland , men fa..så mycket mindre våld än i Sverige ,, Varför ..Kan någon tänka sig att ungdomar kastar sten på Polisen i Khon Kaen för att de vill vara ifred och bränna bilar ::)
Det sitter ca 213.000 personer i fängelse idag i Thailand, därav 37.000 kvinnor.
Mycket är nog brott relaterad till droger och det är mycket hårda straff för de brotten.
Våldtäkt är det mycket hårda straff för också.

Med tanke på befolkningen ca 63miljoner så verkar det som att brottsligheten är betydligt lägre i thairiket än i Sverige :(

"Phonta " sa:
Med tanke på befolkningen ca 63miljoner så verkar det som att brottsligheten är betydligt lägre i thairiket än i Sverige :(
Thailand hade 3169 anmälda våldtäkter 2012 av dem var det 1591 arresteringar.
Thailand har stränga lagar vad gäller våldtäkt, inom familjen bedöms också som våldtäkt.
Straffet för våldtäkt är böter upp till 40.000 baht till livstidsfängelse eller dödsstraff. Det menas är det lindrigt blir det böter i annat fall Monkey House eller (stupstocken) dödsstraff sker med injektion numera i Thailand.

Vad som kan sägas är att Thailand har mycket lite våldtäkter jämfört med Sverige.
Sverige har en befolkning på ca 9 miljoner och Thailand 70 miljoner.
Sverige har 6.600 våldtäkter årligen, som också ökar kraftigt det är en kurva som går mycket brant uppåt.
Däremot har våldtäkterna gått ned i Thailand från föregående år.

Nu är ju frågan hur många våldtäckter som anmäls i Thailand, thai damerna är många gngr väldigt rädda att ta sig själva någonstans efter mörkret pga. Risken för sexuella övergrepp. Har också varit mycket i media senaste året om våldtäckter utförda av taxichauförer i Bangkok. Tror det förekommer en hel del våldtäckter, sexuellt utnyttjande som inte blir anmält. Ser alltid i byarna om en tjej skall någonstans när det är mörkt tar hon med sig en unge på motorbiken finns en anledning till det.

Har en mörk tvärgata här mellan soi diana och soi 15, daman här vågade inte gå på den själv very dangerous for women walk alone dark street in thailand, vakten i condot sa samma sak fick gå den lite längre och mer befolkade vägen runt köpcentret och ta 2nd road. Inte ens tjocke svärmor vågade åka själv på motorbiken mitt i natten uppe i Lomsak. Blev hon tvungen ta sig någonstans väckte hon upp en unge och satte på motorbiken. Väldigt sällan du ser en ensam thai tjej ta sig runt efter solnedgång förutom på välbefolkade gator.

Men kriminalitet såsom personrån etc. Är väldigt låg i Thailand och som sagt ser man på befolkningsmängden så är det väldigt lite kriminalitet. Men tror inte det har något med straffskalan att göra utan buddismen och uppfostran väldigt svårt som tjuv att leva i by. Men finns byar med dåligt ryckte och som thai själva håller sig undan dangerous ppl. Vi hade par såna mellan Lomsak och Nam nao.

Stämmer bra detta med bra och dåliga byar , vet inte varför det blivit så, "Vår By" där jag ny bor är en vanlig Thaiby , har bara en alkoholist som inte gör en fluga förnär , han tyvärr även min frus mammas bror . men han är annars ok .. Inga kvinnor i byn dricker eller röker ,detta har jag verkligen lagt märke till ,av femtio hushåll(ganska liten Thaiby) så är alla väldigt skötsamma ,men grannbyar finns det där man inte skall åka genom på natten ::) Inte fa..har jag märkt nåt , ganska bra folk överlag här i Isaan tycker jag ..

Jag har själv pendlat mellan (djungeln) i Isaan och Jomtien i mer än tio år och anser att våldtäkter är så gått som obefentlig. Där uppe i Isaan den här thailändska damen jag känner hon jobbar i kommunen och skulle ha känt till om det var våldtäkter.
Det var en 16 årig tjej som besökte en grabb där ca 30 år och hennes syster såg att hon kom ut ur huset och föräldrarna anklagade grabben för att ha haft sex med dottern. De här föräldrarna krävde pengar och fick till slut en uppgörelse att han skulle betala 25.000 Bht, men här var det tjejen som var hungrig.
Sedan var det en tjej som gick på high school och blev gravid och påstod att hon blivit våldtagen när hon kom sent en kväll från skolan. Nu var det ingen som ville tro att det var på det viset, därför det hade inte förekommit våldtäkter i området någonsin, därför blev tjejen pressad och då erkände hon att det var en klasskamrat som var fadern.
Det hade förekommit vad som kan kallas någon gruppsex med en tjej av grabbar i samma ålder och tjejen hade varit med på det, men föräldrarna anmälde dem och de fick fängelsestraff samtliga grabbar.
Det är 9 km in till samhället från byn och det finns de som inte vill åka när det är mörkt efter vägen, men det är mest att de är rädd för demoner eftersom det blivit ihjälkörda personer efter vägen. Det har också förekommit att de snatchat guldkedjor med motorbike av personer som åkt vägen, men aldrig hört talas om någon våldtäkt.
I Thailand har de lagar som skyddar kvinnorna, det räcker att man klappar en kvinna i häcken så åker man dit om hon anmäler händelsen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp