Svensk dömd till livstids fängelse

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
PHUKET NEWS
Mon, March 3, 2014 Phuket time: 11:14 PM
Search Phuket News

Breaking News: Swede gets life for stabbing murder
Phuket Gazette - Monday, March 3, 2014 12:05:00 PM

Tommy Soderlund has 30 days to appeal his life sentence, which was handed down for the murder of fellow Swede Maxim Schantz. Photo: Dean Noble

PHUKET: Swedish national Tommy Soderlund was today sentenced to life imprisonment for the stabbing murder of Maxim Schantz in Phuket two years ago.

He was also ordered to pay compensation to the victim’s family. However, the court has yet to verify the amount.

Tommy Viktor Soderlund, 28, stood accused of the murder along with Johan Sebastian Ljung, also 28. Mr Ljung recieved a life sentence for the murder and a 12.5 million baht fine on Januray 24 (story here)

Both men confessed to their role in the killing. However, they denied any intent to murder Mr Schantz (story here).

The handing down of the sentence today followed a media blackout on reporting witness testimonies delivered during the trial as the court deemed it could unfairly support the defendants (story here).

Mr Soderlund has 30 days to appeal the sentence.

The mother of Maxim Schantz, Yvonne Schantz, had hoped to obtain an apology from Mr Soderlund.

"I want to hear him apologize to me and my son. Johan apologized to me once when I visited the pair of them in jail – but Tommy never did,” Ms Schantz told the Phuket Gazette after the sentencing of Mr Ljung.
Print this story | Send Letter to Gazette Editor

Översättning:

Svensk dömd till livstids fängelse på Phuket för mord

Svensken Tommy Söderlund dömdes idag till livstids fängelse för mordet på Maxim Schantz i Phuket för två år sedan.

Han dömdes även att betala kompensation till offrets familj, men summan har ännu inte fastställts. Söderlund åtalades tillsammans med Johan Sebastian Ljung, båda 28 år gamla. Ljung dömdes till livstids fängelse och att betala 12,5 miljoner baht i skadestånd 24 januari.

Båda har erkänt att de dödade Schantz, men hävdade att det inte var deras uppsåt. Söderlund har nu 30 dagar på sig att överklaga domen.

Schanzt mamma – Yvonne Schantz – hade hoppats på en ursäkt från Söderlund. ”Jag vill höra honom be om ursäkt till mig och min son. Johan bad om ursäkt till mig en gång när jag besökte dem i fängelset – men Tommy har aldrig gjort det”.

Hoppas att han ar skyldig ,litar inte riktigt pa det Thailandska rattsvasendet .
En summa thbt sa blir fel person domd >:(

Det var en 25 årig man från Ryssland bosatt i Göteborg om blev mördad.
De två dömda svenskarna och den mördade drev ett företag i Pattaya som var något blufföretag.
Den 25 årige ryssen bröt sig ur företaget och flydde till Phuket, de två svenskarna hittade honom och skulle avkräva pengar som han sannolikt var skyldig med knivhot som slutade med mord.
De två svenskarna erkände och menade det var inte meningen att döda honom.
Det var nog sanningen också, därför från en död person får de inga pengar, som de var ute efter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp