registrering äktenskap

• Trådstartare Trådstartare troy09
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

troy09

Gäst
nån som vet nån bra som kan hjälpa oss med alla papper mot ersättning i bangkok

Skicka ett PM till Amru på forumet, hans tjänster kan jag rekomendera använde mig av honom fast åt andra hållet vid skillsmässa.

Hej Troy09,

Behöver du hjälp så finns jag på plats i Bangkok. Inboxa mig med uppgifterna.

Mvh/Amru

Undrar vad en sådan kille tar i betalt för en sådan grymt enkel sak som att gifta sig??

Enklare sak i Thailand finns ju knappast!

"cumulus " sa:
Undrar vad en sådan kille tar i betalt för en sådan grymt enkel sak som att gifta sig??

Enklare sak i Thailand finns ju knappast!

Det stämmer säkert.
Men tydligen är det inte helt klinkande klart för TS hur man går till väga.
Och eftersom frun hans inte heller verkar veta så kanske man behöver hjälp.

Många drar sig för pappersarbete och gillar inte byråkrati. Gillar man sådant så har man mest troligt någon sjukdom.

du behöver bara ett papper från skatteverket att du inte e gift, ta det till ambassaden och få ett intyg från dom, sedan översätta det och stämpla på immigration, sedan gå till Amphue (kommunen där din dam e skriven)

Har för mig det va så vi gick till väga. Sedan va man gift på en halvtimme och hon hade bytt till mitt efternamn,

så nu sparade du 10,000B

"krister " sa:
du behöver bara ett papper från skatteverket att du inte e gift, ta det till ambassaden och få ett intyg från dom, sedan översätta det och stämpla på immigration, sedan gå till Amphue (kommunen där din dam e skriven)

Har för mig det va så vi gick till väga. Sedan va man gift på en halvtimme och hon hade bytt till mitt efternamn,

så nu sparade du 10,000B

Med den förklaringen så är det nog bra att nyttja en agent tror jag. Vad om du varit gift förut då, i Sverige?

Det är enkelt, bara man vet hur det går till.......

"krister " sa:

så nu sparade du 10,000B
[/quote

Nja det där var väl inte riktigt rätt.
Det är väl ett flertal papper du skall ha med dig.

När du väl år på ambassaden och de godkänt dina papper samt inkomst uppgift "du får inte gifta dig om du inte kan visa inkomst", så får du en dokumentation som skall översättas till thai .

Sedan skall det till inrikesdepartementet för registrering samt att du får där papper som skall till Ampur.
När alt detta är gjort så kan man gå till Ampur för giftermål.

Men info om detta står väl på Svenska Ambassadens hemsida.

Så inte så enkelt som Legolas säger är det inte.

För egen del fattades en stycken vittnes uppgift från Sverige, skulle vara två jag hade bara från en.
Men det löste sig på ett obyråkratiskt sätt.

Var nu inne på Ambassadens hemsida .
Där står allt ni behöver veta samt göra för att registrera gifte mål i Thailand.
När jag översatte mina papper till Thai, så lät jag byrån ombesörja kontakten med ministeriet.
Så vi kunde åka hem direkt, så vi sparade en dag plus massa väntande.
Efter fyra dagar kom all dokumentation med posten.
Så återstod endast Ampor.

Då är det ändrat sen jag gifte mig 99! vad jag behövde var papper från folkbokföringen på att jag ej var gift samt de vanliga uppgifterna,behövde även papper på inkomst från arbetsgivare och till sist traskade jag iväg till notarius publicus för vidimering. I Thailand gick jag till ambasaden med mina papper där de översatta de till engelska och stämplade dem efter det till immigration där nödvändig information översattes till thai och sen sist till amphue för registrering av äktenskap. vad jag kommer ihåg var hela relativt smärtfritt och flöt på bra.

Dels ändras ju reglerna i bland, sen beror det ju på om man först gift sig i Sverige och "bara" ska regga det i Thailand eller om man ska gifta sig i Thailand först och sen ev. regga det i Thailand.

Men som någon skrev ovan så står det ju på svenska ambassadens hemsida hur man gör och vill man överlåta jobbet till någon annan så kan man ju göra det. Det man ska tänka på innan man gifter sig är ju bla ev. äktenskapsförord och motsvarande i Thailand. I dessa fall kan det ju vara bra att få hjälp i Thailand om man inte vet hur det går till där.

"Golden " sa:
"krister " sa:

så nu sparade du 10,000B
[/quote

Nja det där var väl inte riktigt rätt.
Det är väl ett flertal papper du skall ha med dig.

När du väl år på ambassaden och de godkänt dina papper samt inkomst uppgift "du får inte gifta dig om du inte kan visa inkomst", så får du en dokumentation som skall översättas till thai .

Sedan skall det till inrikesdepartementet för registrering samt att du får där papper som skall till Ampur.
När alt detta är gjort så kan man gå till Ampur för giftermål.

Men info om detta står väl på Svenska Ambassadens hemsida.

Så inte så enkelt som Legolas säger är det inte.

För egen del fattades en stycken vittnes uppgift från Sverige, skulle vara två jag hade bara från en.
Men det löste sig på ett obyråkratiskt sätt.
Inrikes departementet, (immigration e det ju inte) Hur som helst det låg på Esplenade center på Ratchadaphisek road. Men nu ligger det inte där längre, man kan säkert fråga där du översätter var det ligger.
Dom skulle ha typ 2000B för stämpling och det tar ca 4 dar

Hej Golden, jag hade en inkomst i sverige för 2013 på ca 13,000kr. eftersom jag inte jobbade det året, och det va bara att få intyget om att jag va ogift och det stod inkomsten där och sedan få det översatt och stämplas.

Ha det gott

skiljsmässa

Hej Amru, mitt problem är skiljsmässa i Thailand, äktenskapet är upplöst i Sverige
men fortfarande registrerat i Thailand. Jag har papper som mitt x skrivit på att hon går med på skiljsmässa i Thailand men hur fortsätter jag.
Jag bor i Nong Bua Lampu

Med vänlig hälsning
Nisse

"greven 657 " sa:
Hej Amru, mitt problem är skiljsmässa i Thailand, äktenskapet är upplöst i Sverige
men fortfarande registrerat i Thailand. Jag har papper som mitt x skrivit på att hon går med på skiljsmässa i Thailand men hur fortsätter jag.
Jag bor i Nong Bua Lampu

Med vänlig hälsning
Nisse
Hej Nisse,
Jag har svarat i dig via PM

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp