Lika enkelt som att förnya körkortet från 2 år till 5 år, åkte till Traficoffice, nej, det går inte, måste ha ett bevis ifrån Kommunen om bostadsadress, besök på Kommun, nej, se det går inte, dom vill ha en översättning av passet, intygat av Ambassaden i BKK, det fick bli bil till flygplatsen, flyg till till Don Muang Bangkok, taxi till Ambassaden, lämnar in passet och får mitt intyg, 400 bath, nästa steg går till översättningsfirman, som översätter detta och skickar vidare för legalisering, dom tar hand om allt, och för detta så blev kostnaden 4000 bath, därefter blir det att ta in på hotell för en natt, dagen efter, taxi till flygplatsen, flyg till Ubon Rhatchatani, bil ifrån flygplatsen och hem, väntan blir en vecka innan papperna kommer med post, och nu tillbaka till kommunkontoret, kopior på allt och frugan ska med, med sin blåa husbok, varskott byhövdingen att hans intygande behövs om mitt boende, han kommer dit och intygar, och nu hör det till saken att när jag fick mitt körkort för 2 år sedan så hade dom gjort mig 1 år yngre på mitt födelsedata, därmed så ville jag inte chansa på att Ambassaden skulle godta detta körkort, även fast jag pratat med dom tidigare, så jag beställde personbevis tidigare, där jag skrev att mina föräldrars namn ska framgå på detta, tanken är att jag byter intyg för körkort till intyg för gul husbok, tanken är att gula boken kan användas som bevis på adress, Skatteverket skickar personbeviset via eftersändning, och naturligtvis utan föräldrars namn och utan stämpel, mailar tillbaka och ber dom skicka nytt intyg direkt till min adress i Thailand, normalt så skickas detta endast till ordinarie hemadress, och dagarna försvinner i en rasande takt, personbeviset kom direkt till Th, och efter ett antal timmar på kommunen, så fick jag en gul bok, fast först skulle frugan interjuvas, ok så långt, sen ska dom interjuva mig, han frågade, hur gammal är Du? jag svarade vilken ålder jag har, detta var den enda frågan, sen var det att vänta på gulboken, fick boken samma dag, och nu var det att skaffa läkarintyg, och igår så var det att åka tillbaka Traficoffice, och efter några timmar, efter färgseende, avståndsbedömning och reaktionstest så var det klart, fast jag fick påpeka 2 gånger att även på nya kk så är det fel födelsedata, dom gjorde om, så nu är det rätt, om det står 1 siffra fel och säg att jag ramlar av vägen och dom hittar mitt kk, så vet dom inte vem jag är när dom kollar i datan, och med detta så är jag en illegal invandrare.
Som sagt, hur enkelt och smidigt som helst...gaahhhh
Fast nu har jag ett körkort för moppe som gäller 5 1/2 år....