Sak Yant

A

aallan

Gäst
Hej! Tänkte tatuera en sak yant på ryggen. En Gao Yord, så jag undrar om dem här är "rätt" skriven. Hade varit grymt om någon kunde tolka dem oxå....

1: "den större"
2: "den mindre"

yant_9_yod_350x350.jpg

yant.jpg

Asså de e ju inte thai nåt av dom, men de visste du kanske?

Kan inte läsa allt men vissa delar är "rätt" (men finns väldigt många varianter av den designen), men det kommer garanterat bli fel om nån som inte kan skriva de språket försöker göra de efter den där mallen! går inte att skriva av de när de e sådär suddigt.

Men oavsett om du hittar en högupplöst bild med "rätt" bokstäver och "stavningar" så blir det endå fel när nån som inte kan bokstäverna, och vad dom betyder i det specifika sammanhanget, ska ge sig på o tatuera det!

Låt någon som kan de där göra det åt dig istället för att få nå halvdassigt på ryggen som inte betyder nånting för någon!!

& läs på om yant-tatueringar innan, ingenting i livet är gratis.
allting du ger får du tillbaka .. allting du får måste du också ge tillbaka

Lycka till ,

o ställ mer frågor om du har, kanske verkar otrevlig men de e lite sent o är lite trött, gnatt

Asså de e ju inte thai nåt av dom, men de visste du kanske?

Kan inte läsa allt men vissa delar är "rätt" (men finns väldigt många varianter av den designen), men det kommer garanterat bli fel om nån som inte kan skriva de språket försöker göra de efter den där mallen! går inte att skriva av de när de e sådär suddigt.

Men oavsett om du hittar en högupplöst bild med "rätt" bokstäver och "stavningar" så blir det endå fel när nån som inte kan bokstäverna, och vad dom betyder i det specifika sammanhanget, ska ge sig på o tatuera det!

Låt någon som kan de där göra det åt dig istället för att få nå halvdassigt på ryggen som inte betyder nånting för någon!!

& läs på om yant-tatueringar innan, ingenting i livet är gratis.
allting du ger får du tillbaka .. allting du får måste du också ge tillbaka

Lycka till ,

o ställ mer frågor om du har, kanske verkar otrevlig men de e lite sent o är lite trött, gnatt
Vilka delar är rätt respektive inte rätt?

Att göra en cool helig tatuering som man inte begriper innebörden av är inte coolt.

Jag har ju inte innan varit direkt intresserad av tatueringar men när nu denna fråga dök upp tänkte jag att ge det en chans!

Tänkte att det finns säkert en hel del intressant att lära sig även om jag nu inte kommer att använda kunskaperna till att skaffa mig någon Yant. Min fru har varit på mig ett antal gånger att jag skall skaffa mig en Yant, själv har hon två 5 thäo och jag förstår att det för en Thai har stort symboliskt värde.

Även om jag inte innan detta hade speciellt stor kunskap om Yant är jag ju såpass vid mina sinnes fulla bruk att jag förstår att alla de här Tattostudior och Internetsidor om detta med Sak Yant naturligtvis friserar och förskönar samt lägger till mycket kosmetik, det är ju stor business och har egentligen inte speciellt mycket gemensamt med det ingredienser de använder till en Yant.

Jag har därför försökt att lägga vinn på att hitta info om vad de olika tecknen och designen egentligen står för och innehåller och var det kommer ifrån. Jag har naturligtvis också tagit med de gängse myterna och de löften som dessa Yant utställer.

Dessutom är jag ju intresserad av språk allmänt och synnerhet språk som är sammankopplat med Thai och såpass mycket visste jag att språket som används i Yant för det mesta är Khmer, men ändå inte riktigt som ni kommer att se om ni läser och därför tänkte jag att det kunde vara intressant att fördjupa mig lite i detta och jag får säga att det har varit en trevlig resa.

Först hade jag inte för avsikt att lägga ut detta utan ha det mer som en referens åt mig själv men varför inte. Säkert finner inte alla allt innehåll av intresse men kanske det finns något för alla och man kan ju se det som intressant läsning i allmänhet.

Tror att jag fått med det allra väsentliga i alla fall!

Jag lägger upp det som en PDF, är ju ett jäkla jobba att skriva här och formatera text och sen har jag ett antal bilder, så lättare att sitta i Word och sen spara det som PDF.

Bilagor

Jag har ju inte innan varit direkt intresserad av tatueringar men när nu denna fråga dök upp tänkte jag att ge det en chans!

Jag är inte heller så intresserad av tatueringar, men det ser väldigt välgjort och genomarbetat ut. :thumbsup: Har bara skummat igenom det nu, men jag ska läsa mer noggrant senare. :)

Intressant, sitter och läser utdrag ur Tripitakan och Kevaddha Sutta (Sutra)

Skriften har fått sitt namn från husets ägare Kevatta, som uppmanar Buddha att visa olika mirakulösa krafter för att visa sin andliga överlägsenhet.

Givetvis avvisar Buddha något sådant och undervisar Kevatta istället.

Här talar Buddha om brahmaner, präster som får mat given i tro och missbrukar detta genom, ja ni ser nedan och längst ned en god brahaman "he abstains from wrong livelihood, from lowly arts such as these". สาธุการ:)

Det är ju en lång text men detta utdrag är ju speciellt intressant när vi pratar om Sak Yant och amuletter eller andra lyckobringare mm. Speciellt de jag markerat fetstilt!

The Great Section on Virtue

"Whereas some brahmans and contemplatives, living off food given in faith, maintain themselves by wrong livelihood, by such lowly arts as:

reading marks on the limbs [e.g., palmistry];
reading omens and signs;
interpreting celestial events [falling stars, comets];
interpreting dreams;
reading marks on the body [e.g., phrenology];
reading marks on cloth gnawed by mice;
offering fire oblations, oblations from a ladle, oblations of husks, rice powder, rice grains, ghee, and oil;
offering oblations from the mouth;
offering blood-sacrifices;
making predictions based on the fingertips;
geomancy;
laying demons in a cemetery;
placing spells on spirits;
reciting house-protection charms;
snake charming, poison-lore, scorpion-lore, rat-lore, bird-lore, crow-lore;
fortune-telling based on visions;
giving protective charms;
interpreting the calls of birds and animals —

he abstains from wrong livelihood, from lowly arts such as these.

Tillbaka
Topp