Silee, vad tycker ni?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Jag har gett min dotter ett thainamn. Silee. tycker ni det låter thai? Det är inspirerat av min mormor som hette Siri, men det kan ju var och varannan svensk heta :-\

Tänkte mest höra vad ni tycker hur det låter ur thai-synpunkt :p , finns det redan massa som heter det tex? Eller betyder det nåt speciellt eller så?

Ha det gött!
 
"Linn " sa:
Jag har gett min dotter ett thainamn. Silee. tycker ni det låter thai? Det är inspirerat av min mormor som hette Siri, men det kan ju var och varannan svensk heta :-\

Tänkte mest höra vad ni tycker hur det låter ur thai-synpunkt :p , finns det redan massa som heter det tex? Eller betyder det nåt speciellt eller så?

Ha det gött!
Hej Linn, :wai:

Namnet สิลี sì-lêe ,med ett L ljud och ett långt uttal på sista stavelsen, är en variation på orden ศรี sii= ära,heder och สิริ sì-rí tur,lycka.De två orden uttalas dock inte med ett L utan med ett R-ljud.
Det etymologiska ursprunget tros vara ordet ศรี sii från det utdöda Sanskrit språket och de motsvarande två orden สิริ sì-rí och สิรี sì-ríi från Pali-språket.Alla dom tre orden handlar om lyckans och skönhetens gudinna Laksmi ลักษมี láck-sàh-mii som är maka till den Hinduiska guden Vishnu.
Ordet laksami betyder också saker som tur,charm och skönhet i Thailändska språket.
Gratulerar till valet av ett fint namn. :nod: :thumbsup:

mvh
Shaowpanyaa
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp