Ska man ha det som hemma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Sitter och fantiserar om hur det ska/kan bli när flytten går till Thailand. Ska man ha allt det där som man har idag när man bor i villa. Då blir det en STOR container som ska med.
Ni som har flyttat saknar ni något som ni borde tagit med er?
Typ det man samlar på sej, snickerimask. högtyck, tyckluft, platt tv.digitalboxar osv.
Givetvis åker alla handmaskiner med men sen då…….
Möbler har jag förstått att det lämnar man om inte det är av stort affektionsvärde. Nu när IKEA öppnar nånstans där nere.
Kan man få lite tankar om problemet
Mvh Rolf

Läs Legolas tråd där han beskriver hur han gjorde. Det är en praktisk omöjlighet att plocka med sig sånt man samlat på sig under ett helt liv. Det nödvändigaste prylarna är väl vad som gäller. Jag är inte i samma situation som dig men brukar tänka såhär ibland då jag spånar om hur jag skulle göra vid en liknande situation: ta med sånt som jag skulle vilja rädda om mitt hus brann. Det blir det absolut nödvändigaste.

Sängar i Thailand ja. Jag har ännu inte vad jag kan minnas legat i en lagom mjuk/hård säng. Nästan alla är näst intill stenhårda. Det är säkert bra om man lider av dålig rygg, men annars är de i mitt tycke inte särskilt bekväma. Så om vi skall flytte ner permanent någon gång så tar jag säkert med vår bekväma (och dyra) säng hemifrån. 8)

Jag tog med några fotoalbum, det fick räcka.
Resten finns härnere. Och den bästa säng som finns är att lägga sig direkt på golvet.
Allt fick plats i en tygväska, och jag har inte fler grejer nu.

"bungalow " sa:
Jag tog med några fotoalbum, det fick räcka.
Resten finns härnere. Och den bästa säng som finns är att lägga sig direkt på golvet.
Allt fick plats i en tygväska, och jag har inte fler grejer nu.

Nu snackar vi att resa/flytta "lätt". Tufft gjort!

Hur länge har du bott i Thailand?

"legolas " sa:
Larsove!!

Det tarvar ju en hel del text att skriva om det här. Råden vad man skall ta med eller icke ta med är alla lika bra. Allt beror på hur läget blir med alla de saker som du MÅSTE ta med dig. Jag menar, om du räknar ihop allting som är ett absolut måste att ta med sig, mäter detta, du beräknar alltså m3-antalet (lxbxh), och ser vad totalen hamnar på.
vad kostar det då att skeppa detta till Thailand och din hemadress där?

Legolas! och andra...

2003, när jag flyttade ner till thailand, så beställde jag en 4 m3 trälåda som passar in i en container, den kostade då ca 5.000Sek, bolaget kom och packade, gjorde i ordning papper ang. innehåll o.s.v.

Från sverige - thailand tar det ca 3 månader innan du har den i Laem Cha Bang, tullen kan ta ut extra skatt och din låda kommer att röntgas i Leam Cha Bang, för olaga saker som vapen o.dyl.(röntgenmaskin är så bra, går inte att gömma något), de hittade t.o.m. min schweiziska-fickkniv.

Mitt förslag är att du kollar upp redan i sverige vad som gäller hemifrån, i thailand(inte samma förfarande)är det smartast och ta kontakt med transportören omgående när du kommer till thailand, lämna alla papper till honom, tala om vart godset skall vidare, gör upp om pris(fram till dörr), i mitt fall blev det en kostnad på 8.000Thb från LCB till Pattaya(bodde där då).

Det finns ett dyrare alt. kontakta en stor container firma typ HAIJIN.con. el. MAERSK.con och hyr en 20 el. 40fots container(är ni flera som delar på containern, så blir det billigare), då får du med dig allt vad du behöver, och inte behöver oroa sig i onödan...

Jo-Be"square"

Nej berralund, sängarna i thailand är de bästa i världen, det första jag gör är att lägga mig i sängen och njuta. :thumbsup: Det finns olika tjocklekar på madrasserna, det fina med dem är att de är stumma och man ligger så jäkla skönt.

Funderade sist när jag var nere i maj på att köpa en och ta hem den. ca B5000 för en kanonsäng med madrass som var 30 cm hög. Det är våra västerländska sängar som förstör våra ryggar, man ligger ju som en tilltrasslad elkabel i västerländska sängar ???. Mjukt men stumt skall det vara, inga resårmadrasser för mig i alla fall.

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Nej berralund, sängarna i thailand är de bästa i världen, det första jag gör är att lägga mig i sängen och njuta. :thumbsup: Det finns olika tjocklekar på madrasserna, det fina med dem är att de är stumma och man ligger så jäkla skönt.

Funderade sist när jag var nere i maj på att köpa en och ta hem den. ca B5000 för en kanonsäng med madrass som var 30 cm hög. Det är våra västerländska sängar som förstör våra ryggar, man ligger ju som en tilltrasslad elkabel i västerländska sängar ???. Mjukt men stumt skall det vara, inga resårmadrasser för mig i alla fall.

Det där är ju en fråga om vad man trivs med. Jag vill absolut inte ha en säng som är mjuk, men den skall vara fast och inte helt stum. Men som sagt, har man problem med ryggen så är en stum säng att föredra. Frugan gillar också vår säng i Sverige, den är mycket skön! :thumbsup:

"Berralund " sa:
Det där är ju en fråga om vad man trivs med. Jag vill absolut inte ha en säng som är mjuk, men den skall vara fast och inte helt stum. Men som sagt, har man problem med ryggen så är en stum säng att föredra. Frugan gillar också vår säng i Sverige, den är mycket skön! :thumbsup:

Med rätt sällskap kan jag ligga på en bit plåt :)

Tusende inlägget måste ju bara belönas med dubbel + :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Du får vänta med det andra +:et till det gått 48 timmar, enligt forumreglerna ;D ;D ;D ;D ;D, Gazton snabba upp processen ;)

Tackar och bockar, tyvärr finns ingen smiley som bockar eller lyfter på hatten. Annars hade jag använt den!! :wai: :wai:

"insayt " sa:
Tusende inlägget måste ju bara belönas med dubbel + :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Du får vänta med det andra +:et till det gått 48 timmar, enligt forumreglerna ;D ;D ;D ;D ;D, Gazton snabba upp processen ;)

Jag tycker det är mycket roligare att dra av ett par karman då och då, när ni minst anar det ;) 8)

Hahahahahaha, Ja, det skulle inte förvåna mig alls, skall nog kolla mina karma noga i fortsättning ???

;D ;D ;D ;D ;D ;DMvh Peter :wai:

Morrn
Då var det som vanligt alla har olika uppfattningar om vad som är bäst. Det är ju bra då kan man välja det som passar en själv bäst.
Lurar på det här med tullavgifter det dyker ju upp här och var. Är det godtycligt var det kostar att förtulla varor eller går dom efter en lista så man kan få ett hum om vad olika saker kostar.
Rolf

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp