Härligt med inbrott hemma...

Jag såg för första gången idag nedklottrade toaletter, det var precis innan Korat, har jag inte sett innan här nere.

Det var ungefär det jag menade, finns klotter, men i en väldigt begränsad omfattning, tror nog att det kommer mer av den varan, börjar i storstäderna och sprider sig till mindre städer, byarna kommer nog att vara förskonade ifrån detta i stort, det finns en bygemenskap som kommer att sätta stopp för detta, klotter och kladd är inget Ubon saknar.

Kom att tänka på när jag var liten, kanske 10 år gammal och blev påkommen med att klottra. Det blev att skura och tvätta helt rent och be om ursäkt. Tyckte faktiskt att det var helt ok vill jag minnas och nu när jag är äldre önskar jag att sådant var vanligare när skitungar gör korkade saker.

Kom att tänka på när jag var liten, kanske 10 år gammal och blev påkommen med att klottra. Det blev att skura och tvätta helt rent och be om ursäkt. Tyckte faktiskt att det var helt ok vill jag minnas och nu när jag är äldre önskar jag att sådant var vanligare när skitungar gör korkade saker.
Själv var man ju sån skitunge, snodde väl min första bil vid 14-15 års ålder. Man tänkte inte på att man ställde till det för nån var bara kul att dra o köra rally på grusvägarna.
Var väl ett stort problem i vårat samhälle var ju hög krimminalitet och höftar på att 50% av skolkamraterna hade åkt stulen bil innan dom gick ur 9:an.
Var inget ovanligt, tonnårsynder som man idag ser som vuxen vad det kostar och kan ställa till för en familj men det förstod inte vi då vi ville ju bara ha kul.
Svårt för mig att klaga på det men jag kan ge mina barn en bra förståelse för det och förklara då jag vart på båda sidor om man säger så.
Bli inte som pappa var, bli som pappa är ;)

Ni som bor i Thailand på heltid/deltid. Hur upplever ni Thailand jämfört med Sverige när det gäller just skadegörelse, inbrott och stölder? Nu är det ett par av er som bor på öar i Sverige vilket snart är enda alternativet, men ni andra? :)

Jag räknade ihop senaste 17 årens inbrott, skadegörelse och stölder och kom fram till att det kostar mig personligen en bra bit över 500:- i månaden när jag räknade med kostnaderna runt omkring som ledighet från jobbet för bilen sönderslagen, ringa Highway service för ett par bilar som blivit stulna osv.

Nu kommer nog detta att sjunka då vi faktiskt bor i princip så säkert vi kan bo på fastlandet och det har minskat sedan flytten till centrala Göteborg.

Hej

En sak har jag blivit av med på alla års resor och vintervistelser i Thailand, det var en elhyvel som stals när vi byggde vårt första trähus för 15-20 år sedan, men då fanns det inga fönster och dörrar monterade än så något inbrott var det ju inte, men en stöld, det är allt som har hänt på 33 år, inga inbrott.

Mvh isan lover

Hej

En sak har jag blivit av med på alla års resor och vintervistelser i Thailand, det var en elhyvel som stals när vi byggde vårt första trähus för 15-20 år sedan, men då fanns det inga fönster och dörrar monterade än så något inbrott var det ju inte, men en stöld, det är allt som har hänt på 33 år, inga inbrott.

Mvh isan lover
Lämnar man en borrsats med 10st borrar i så finns det 5st kvar, lika med en bitssats på 40delar och 30st kvar när man kommer ner nästa gång.
Kanske inte stöld, men jäkligt irriterande den dagen man behöver just den borren eller bitsen...........

Lämnar man en borrsats med 10st borrar i så finns det 5st kvar, lika med en bitssats på 40delar och 30st kvar när man kommer ner nästa gång.
Kanske inte stöld, men jäkligt irriterande den dagen man behöver just den borren eller bitsen...........
Jag har tvärtom erfarenhet så man kanske inte skall göra en sådan erfarenhet till nationell standard?

Mer irriterande med folk som inte fattar varför det finns så många bits och borr till att börja med :p En del klarar sig hela livet med polygrip, en stjärna, en spårmejsel och våld :p

En sak har försvunnit för mig.
En långärmad tröja, jag har vart på frugan och tjötat om den flera månader nu.
I veckan hitta jag gammalt foto och visade henne.
-jasså den, den gav jag till brorsan.
Vafan det var ju min bio tröja (ja jag är så nördig och har en sån) då vart jag lite sur men lättad för jag gick i misstankar att han snott min Bio tröja och det kändes lättare när frugan berättade att hon gett bort den.

Jag har samma erfarenhet som Gunnarg, även i Udon hade vi fest ofta och massa ungar samt annat löst folk. Hade glömt min plånbok en gång på bokhyllan men den fick stå orörd.
Samma här i Phrae/Nan. Noi har varnat om tjuvar men än har inget försvunnit.
I Phrae låser vi inte ens huset när vi åker ut fast detta är en by eller i Sverige kallar vi såna för stadsdel.
Jag hade massa verktyg på byggplatsen när de byggde huset, alla är kvar.
Håller med Jonas, tjuveri är säkert rätt vanligt men ingen nationell standard. :wai:

Tycker att det är ganska trevligt att jag i princip aldrig hör talas om att någon blir bestulen i Thailand. I alla fall inte kompisar som bor här och det verkar vara samma åsikt här på forumet.

En sak har försvunnit för mig.
En långärmad tröja, jag har vart på frugan och tjötat om den flera månader nu.
I veckan hitta jag gammalt foto och visade henne.
-jasså den, den gav jag till brorsan.
Vafan det var ju min bio tröja (ja jag är så nördig och har en sån) då vart jag lite sur men lättad för jag gick i misstankar att han snott min Bio tröja och det kändes lättare när frugan berättade att hon gett bort den.

Den var bra.
Här hände det omvända. Vi brukar ge lite använda kläder till en lärare som förmedlar dom vidare till samhällets mindre bemedlade lirare.
Hade samlat en del kläder bland dom några tröjor jag aldrig har använt p g a någon anledning.
Brukar rensa bort sådant som har stått ett år utan att jag har använt plaggen.
Döm om min förvåning när jag såg en del stå kvar i klädskåp. Hon tyckte väl att jag gick för långt med min givmildhet.
Ungefär som Karl-Bertils pappa i Tages julsaga. Hon kommer att ändra sig som Tygo på ett positivt sätt en dag. :cool: :xmas_smiley:

Den var bra.
Här hände det omvända. Vi brukar ge lite använda kläder till en lärare som förmedlar dom vidare till samhällets mindre bemedlade lirare.
Hade samlat en del kläder bland dom några tröjor jag aldrig har använt p g a någon anledning.
Brukar rensa bort sådant som har stått ett år utan att jag har använt plaggen.
Döm om min förvåning när jag såg en del stå kvar i klädskåp. Hon tyckte väl att jag gick för långt med min givmildhet.
Ungefär som Karl-Bertils pappa i Tages julsaga. Hon kommer att ändra sig som Tygo på ett positivt sätt en dag. :cool: :xmas_smiley:
Vi hade storrensning i garderoberna för ett tag sen också körde frugan säckarna med kläder hit http://www.folptty.org
Blir en rensning till när vi flyttar.

Kan det vara så att man burar in tjuvarna i Thailand men i Sverige.... inte!

Jag tror personligen att det är en kombination av lite mer moral i uppfostran, att du faktiskt riskerar att någon tar till våld om du blir påkommen med mera jämfört med Sverige där polisen garanterat skyddar dig mot en villaägare som försöker slå skiten ur dig om du bryter dig in.

Var väl ett par skitungar som snodde en gubbes telefon för ett tag sedan i Thailand, ungarna hamnade på nyheterna och fick be om ursäkt? Har för mig IL länkade någon sådan artikel. Det är väl rätt avskräckande om inte annat :)

Jag tror personligen att det är en kombination av lite mer moral i uppfostran, att du faktiskt riskerar att någon tar till våld om du blir påkommen med mera jämfört med Sverige där polisen garanterat skyddar dig mot en villaägare som försöker slå skiten ur dig om du bryter dig in.

Var väl ett par skitungar som snodde en gubbes telefon för ett tag sedan i Thailand, ungarna hamnade på nyheterna och fick be om ursäkt? Har för mig IL länkade någon sådan artikel. Det är väl rätt avskräckande om inte annat :)
Eller några år på Bangkok Hilton... hade avskräckt mig iaf...

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
2 K
A
R
Svar
124
Visningar
14 K