Isan Lover
Forumveteran
HejMan får anpassa sig.
Dock undviker jag att bära på mig större belopp i kontanter. Inte heller förvara hemma.
Tar bara ut vad vi behöver inom några dagar.
En mix mellan kontanter, kort och E-wallet som utvecklats snabbt.
Betala räkningar, ladda telefon, betala restaurang och boka biljetter är nu nästan bara E-wallet.
Ja att man numera har kort för att ta ut kontanter i en ATM begriper t.o.m jag, värre var det på 80-talet när man hade en Thailändsk bankbok och resecheckar samtidigt som det kunde vara 10-tals mil till närmaste bank, ibland lånade jag pengar av någon Thailändsk släkting till mina falangvänner som fick slut på pengar när dom besökte landsbygden och inte kunde få tag på några pengar, dom gav mig sen pengarna åter och jag återbetalade min släkting, en gång tänkte en kompis smita utan att betala tillbaka, men det satte jag stopp för, det kändes skamligt att försöka lura en Thailändsk kvinna som ställde upp för att hjälpa denne.
När ATM kom till landsbygden så började ju även jag och frugan ta ut pengar i Fao Rai som var vår närmaste ATM, problemet var bara att det var mellan 3-5 mil till nästa ATM så pengarna var ofta slut alternativt så var det 100 m kö till denna automaten, här startade en del en business och stod i kö för att sen sälja sin plats, inte minsta skugga någonstans och risken för att pengarna skulle ta slut ökade för varje minut.
Så man lärde sig tidigt att ha lite utländsk valuta undanstoppat som man kunde växla direkt hos en kinesisk guldhandlare om banken var stängd p.g.a någon religiös alternativt kunglig helgdag eller pengarna var slut i automaten.
Själv har jag alltid skapligt med kontanter på mig och förvarar även en del hemma, litar till 100% på Thailändarna i och speciellt mycket iIsaan och har aldrig blivit bestulen på en enda baht under alla år.
Mvh isan lover