Julen är kommen nu sedan ett tag, och alla gör exakt samma sak som man alltid gjort. Man klistrar på ett stort smile och leende i ansiktet och önskar alla man ser God Jul och gott nytt år... Hur mycket man menar av det vill jag låta vara osagt. Men nog är det många som bara per automatik säger det,,, visst är det så???
För annars hade det väl inte varit så att väldigt många av oss människor helt slutar att le, att helt slutar att önska folk gott så snart som julen är över. Då återgår man till sin vanliga koma-stil och ingenting betyder någonting utanför ens egna lilla värld.
Man MÅSTE inte bli "föst omkring" som jääkla boskap om man inte själv vill. Gör inte det där som kräves utav dig (Er), skit i det bara, förklara för omgivningen att visst fira jul, men det blir inget ösande med julklappar, det blir inget löjligt springande runt vareviga dag, och äta middag hos än den ene och än den andre. Välj ut 2 middagar under julhelgen, och resten förklarar ni för folk att då stannar ni hemma och bara njuter utav just ledigheten.
Som det är nu så är ju julen en stor jäävla pina och plåga bara, och ingen av Er vågar Er inte ens på att ställa Er upp och säga till vad ni tycker.... Trams och mesigt... jag förstår att fashion-industrin har goda tider och har haft goda tider länge nu.. Att följa strömmen är nog människans bästa ikänningsmärke grej som jag ser det... Att följa strömmen och bara existera varken mer eller mindre som Gnu-flocken i Afrika.
jag har nog för egen del aldrig mått bättre i det hänseendet än när jag flyttade hit ned till Thailand och slapp att se skiten, att se hysterisk släkt och familj hemma irra omkring som vilsna hönor i julstressen. man somande tidigt på julafton för man var ofta helt slutkörd......
Kul med traditioner, men denna tradition har utvecklats, inte ifrån våra önsdkemål utan ifrån påverkan av de som säljer presenterna som vi så energiskt över över våra ungar. Säg den unge i 3-5 års:åldern som till fullo kan ta till sig 12-17st julklappar som ligger där framför honom/henne.
Men vem fan bryr sig om det, bara mamma-pappa och resten av gänget kan dölja sitt dåliga samvete gentemot barnen och köpa julklappar istället då blundar man och väljer att inte "se" vad som försegår därnere på golvet....Verkligen försegår.....
Jag själv ungkarl de sista många åren innan nedflytt hade väldens chans att verkligen se julen för vad den verkligen var. och det var frusterande att man hade gått på den grejen under alla dessa år. Nu satt jag där och bara njöt av alla de andras arbete, javisst jag erkänner det. Syrran och min systerdotter slet häcken av sig många jular bara för att jag och de andra skulle kunna sitta där och inget göra.
Nu satt jag där och observerade barnen speciellt, och sedan kollade man hur de vuxna reagerade när klapparna delades ut och hur det mottogs uta v barnen. trots att de såg med helt klara ögon att barnen till slut inte ens öppnade sina paket, de bara satt där och väntade på nästa och nästa, de sket snart sagt i innehållet.
En present som inte betydde ett skit för föräldrna som köpt den, inte ett skit, trots att det påstås det motsatta. man köper hysteriskt och man kräver att ungen som sitter där på golvet skall älska varje enskild present av de 17 han just fick, och dessutom skall han älska varje sekund av det.
Vart tog "JULEN" vägen, och vart tog julfirandet vägen? ja lite grand kanske man kan ha förhoppningar på och det är det faktum att alla dessa människor som irrar in på Midnattsmässor och julottan i kyrkan. Kanske att de längst inne någonstans förstår lite grand av det som jag sjkrivit ovan, kanske de förstår att julen har tagit makten över människan och att julen numera sedan många år tillbaka "big boss" i våra liv.
Gud ske pris i höjden och ett rent samvete