Julen 2019

Ja det verkar kunna bli riktiga oväder där du bor. Blir det lika illa som man ser på TV.
Nu är det inte så ofta som det blir så kraftigt.
Faktiskt flera år emellan och sällan i centrala landet.
Bygger man hus i bambu, nipa och med ståltråd så stoppar dom inte ens för en svensk kuling.
Upplever den svenska hösten som värre då det sker nästan varje vecka.
Nu lyser solen igen och det är 28 grader dock var natten ovanligt kall med sina 23 grader.
Vem vet kanske den fortsätter till Thailand lagom till nyårsafton då den får ny kraft av det varma vattnet.

Ja det verkar kunna bli riktiga oväder där du bor. Blir det lika illa som man ser på TV.
Tycker torkan som är nu är ett oväder i sig.
Körde den här sträckan jag kör nu för några månader sen, så grönt och fint.
Nu helt brunt och löven fallit av träden, som höst.
Bästa tiden är när vädret varierar.
Förstår inte hur man kan vara så solkåt efter så många år här, om det vart en 2 veckors badturist hade jag förstått det.

Nu är det inte så ofta som det blir så kraftigt.
Faktiskt flera år emellan och sällan i centrala landet.
Bygger man hus i bambu, nipa och med ståltråd så stoppar dom inte ens för en svensk kuling.
Upplever den svenska hösten som värre då det sker nästan varje vecka.
Nu lyser solen igen och det är 28 grader dock var natten ovanligt kall med sina 23 grader.
Vem vet kanske den fortsätter till Thailand lagom till nyårsafton då den får ny kraft av det varma vattnet.
Avtar över land när den når Vietnam så i Thailand sitter vi tryggt, men regnet får komma.

Var det förra året eller tidigare då en tyfon gick söder om Vietnam och rätt in i Siambukten utan landfall?
Tror Koh Samui fick en omgång och även Chumphon samt Nakhon Si Thammarst.
Får citera mig själv.
Den 3-5 januari 2019 gick tyfonen Paduk in direkt i Siambukten med full kraft.
Händer väldigt sällan men tyfoner brukar normalt upphöra i november så vem vet.

Var det förra året eller tidigare då en tyfon gick söder om Vietnam och rätt in i Siambukten utan landfall?
Aldrig hört talas om, vill jag allt ha någon mer källa än dig innan jag tror på att en typhon dragit över Koh Samui, efterskalv i kraft av en storm eller kuling kanske?
Vilket som så sitter rätt tryggt här i norra delen av bukten, kollade väderstatistik sist IL kom med sitt påstående om dom vanliga stormarna i Pattaya, inte ens vart en kuling på 10 år.

Aldrig hört talas om, vill jag allt ha någon mer källa än dig innan jag tror på att en typhon dragit över Koh Samui, efterskalv i kraft av en storm eller kuling kanske?
Vilket som så sitter rätt tryggt här i norra delen av bukten, kollade väderstatistik sist IL kom med sitt påstående om dom vanliga stormarna i Pattaya, inte ens vart en kuling på 10 år.
Sök på typhoon Samui 2019..

Några exempel:

Sök på typhoon Samui 2019..

Några exempel:

45 miles öer hours ca. 20 m/s, en kuling.

Det är visst juldag idag. Stämningen låter bli att infinna sig. Inte så konstigt för Noi jobbar i Nan och jag här i Phrae.
Försökte hitta på något så stekte lite hamburgare samt köttbullar och bakade baguetter. Äter så sällan nötkött så det kändes rätt juligt. :rolleyes:
Jag säger bara skaffa er en ugn och lär baka själv, så jädra god bröd finns i te i affären, om du gör den med tid och omsorg förstås.
Något positivt med mina nuvarande jular är att jag äter inte gör mycket i alla fall. :p
Gjorde en pizza också med räkor och musslor i massor när man nu öndå värmde ugnen.
Nästa år skall det bli andra bullar när min kall och varmrök är på plats. Kan t o m basturöka skinkan om jag vill. Vi får väl se.
God fortsättning alla.

DSC02391.JPG

DSC02392.JPG

DSC02390.JPG

Får nog ge IL rätt vad gäller stormar i Pattaya.
Ordet storm används främst för oväder på engelska främst vid översvämning och extremt högvatten.
Blir fel att använda det svenska ordet.

Finns massor av stormar i Pattaya om du söker.

Denna från i år

Stämmer men i HH märktes som vanligt ingenting. En å annan storm slinker in men 99% fastnar ju hemma hos dig.

Får nog ge IL rätt vad gäller stormar i Pattaya.
Ordet storm används främst för oväder på engelska främst vid översvämning och extremt högvatten.
Blir fel att använda det svenska ordet.

Finns massor av stormar i Pattaya om du söker.

Denna från i år

Vi pratar inte Engelska här på forumet, han sa storm gällande vindstyrka, storm är en storm, en kuling är inte en storm och absolut inte en typhone.
Nu säljer ju ordet storm fler lösnummer och det eng utrycket för tex kuling är inte storm utan gale.
Kollar du statistik från väderstationer på nätet har det inte vart en kuling eller storm på 10 år.
Samma som ordet typhone säljer mer lösnummer än strong gale.

Och tyvvär för få rainstorms i år, vart alldeles för torrt.
Jag vill ha lite variation, lite regn, lite sol, lite vind, inte bara sol varje dag, ser förjäkligt ut här nu.
Enda som skiljer Svensk höst är uppehåll och temperaturen.
Sämsta tiden på året, November brukar jag gilla men fick inte en droppe i år.

Vi pratar inte Engelska här på forumet, han sa storm gällande vindstyrka, storm är en storm, en kuling är inte en storm och absolut inte en typhone.
Nu säljer ju ordet storm fler lösnummer och det eng utrycket för tex kuling är inte storm utan gale.
Kollar du statistik från väderstationer på nätet har det inte vart en kuling eller storm på 10 år.
Samma som ordet typhone säljer mer lösnummer än strong gale.
Ditt tjafs om storm med IL förändrar inte att kuling inte används i Asien.
Du får acceptera att är andra begrepp används i denna del av världen.

Typhoon har en skala från 0-5 och än har inga filippinska myndigheter gått ut med varken kuling- eller stormvarning någonsin.

I Thailand är väl kraftiga stormar mest vanligt i inlandet långt från kusten och orsakar stora skador på hus och elnät.
Dom brukar kallas Summer Storms.

Vaknade upp 03.10 lokal tid här i Bangkok... Ligger här i sängen och känner mig hur pigg som helst. Ibland slår jetlagen till ordentligt...

Önskar alla en riktigt God jul och Gott nytt år...

Ps. MickeT jag får väl göra ett nytt försök att bli klubbmedlem på fortsättningsflyget till Roi Et.. Men hinner planet tillräckligt högt upp på det lilla skuttet? :xmas_smiley:

I original så är det "mile high club" så det behövs inga 10 000m, endast 1609m.

Konstigt att själva juldagen känns som dagen efter. Ändå drack jag ingen alkoholdryck på julafton, det får barnen i julklapp. Nu brukar det max bli två glas så de är trygga men vet att det inte är nyttigt.

Idag lämnar vi stugan och åker hemåt. Frugan gillar stugan och vill att vi köper den. Vi kan renovera och ha som hemma i Sverige den dag vi slutar jobba och är halvårs is i Thailand.

Mycket renovering och jobbigt att ha hus med stor tomt långt bort.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp