Svensker pensjonister römmer Thailand ,

Skojar du, det började drälla av barnfamiljer och flaggasiater andra hälften av 90-talet på Walking Street.

Nu var ju inte walking street den gatan man häckade på i mitten på 90 talet förutom ett antal månader när jag bodde i south Pattaya hos Gee men vad jag minns kom det inte så särskilt mycket barnfamiljer vandrande där heller.

På sjuan och åttan var det ytterst ovanligt med barnfamiljer. Kom en och annan grupp av kineser på dagarna som varit och badat men annars var gatorna helig mark för bargubbar och gubbar i par med thaidamer.

BTT

Jo, det gör han säkert, han är påfrestande att umgås med, jag umgås helst inte med honom, jag har ett par andra bekanta i den staden han bor, men undviker att stöta på honom, han är en jobbig typ men tämligen harmlös
Det är väl värst för hans fru men hon har flytt till en koja i skogen till sin morsa. Hon kommer bara hem när hon behöver fylla på kassan.

Tycker nog att det är extremt billigt i Thailand, man hyr med lätthet ett helt hus i Nong Prue för 6000 thb /månad just ovanför Sukhumwit + el som du själv betalar hos PEA. Maten är nu betydligt billigare här jämfört med ex. Sverige, om man inte skall äta Skandinavisk mat vill säga . Så varför pensionärer flyr till ett ännu dyrare Europa, det kan jag inte förstå :unsure:
Det finns ingen undersökning som visar verkligen svenskar flyr Thailand för att komma till ett land som inflationen är super hög och en stat som rånar sina pensioner i första hand.

Nu var ju inte walking street den gatan man häckade på i mitten på 90 talet förutom ett antal månader när jag bodde i south Pattaya hos Gee men vad jag minns kom det inte så särskilt mycket barnfamiljer vandrande där heller.

På sjuan och åttan var det ytterst ovanligt med barnfamiljer. Kom en och annan grupp av kineser på dagarna som varit och badat men annars var gatorna helig mark för bargubbar och gubbar i par med thaidamer.

BTT
Pattaya är lite större än soi 7 och 8 men kanske inte i din värld :rolleyes:

Då har jag haft tur hittills.
Jag bor i Sverige har varit pensionär i 12 år och ännu inte blivit rånad :laugh2:
Det har och göra med att pensionsmyndigheten flyttade utbetalningen från den 15 de, som jag har för mig att det var tidigare, till ett rullande system så inte alla pensionärer får utbetalningen samtidigt.

Innan så stod väskryckarna redo med mopeden utanför posten när utbetalningen kom, just den 15de.....

Det har och göra med att pensionsmyndigheten flyttade utbetalningen från den 15 de, som jag har för mig att det var tidigare, till ett rullande system så inte alla pensionärer får utbetalningen samtidigt.

Innan så stod väskryckarna redo med mopeden utanför posten när utbetalningen kom, just den 15de.....
Det är 2ggr i månaden så dom har nog lika lätt nu så där har du fel i ditt tänkande

Då har jag haft tur hittills.
Jag bor i Sverige har varit pensionär i 12 år och ännu inte blivit rånad :laugh2:
Då är du 40 talist(den generationen som köpte hus med 100k och sålde några mille) de som är födda 57 och 58 blev rånades direk av staten.
Själv är 60 talist kommer att få ännu sämre än 57.
Men kylta inte att du är jätte nöjd då kommer alla svenska gubbar tillbaka från Thailand 5555555.

Det är 2ggr i månaden så dom har nog lika lätt nu så där har du fel i ditt tänkande
Verkar "lätt" nu när posten in finns längre och ingen hämtar ut pension cash längre.

Det var det som hände när mopedisterna stod på rad utanför posten och ryckte väskorna av kärringarna som hämtade ut pensionen. Hade de tur blev de bara av med månadens pension, hade de "otur" och desperat höll tag i väskan så blev de släpade bakom mopeden och blev allvarligt skadade när de försökte rädda sin pension.

Men det är väl fel i mitt tänkande för jag finner detta tragiskt, jag för skylla det på min humanistiska människosyn som dock ofta blir ifrågasatt här.

Så gammal är jag inte så jag behövt hämta ut pensionen i kontanter på posten.
Och jag har liksom @Berralund ett konto på banken där pengarna sätts in.
För min del 19 de eller 20 de.
Så risken för rån är ganska liten.:nod:
Tänka sig vilka tekniska framsteg som gjorts.:laugh2:

Utbetalningsdagar för din pension
Om du är född 1-15 i månadenOm du är född 16-31 i månaden
18 januari19 januari
17 februari20 februari
17 mars20 mars
18 april19 april
17 maj19 maj
19 juni*19 juni
18 juli19 juli
18 augusti18 augusti
18 september19 september
18 oktober19 oktober
17 november20 november
18 december*19 decembe
Om ordinarie utbetalningsdag infaller en lördag får du pengarna på fredagen. Är utbetalningsdagen en söndag får du pengarna på måndagen.

Verkar "lätt" nu när posten in finns längre och ingen hämtar ut pension cash längre.

Det var det som hände när mopedisterna stod på rad utanför posten och ryckte väskorna av kärringarna som hämtade ut pensionen. Hade de tur blev de bara av med månadens pension, hade de "otur" och desperat höll tag i väskan så blev de släpade bakom mopeden och blev allvarligt skadade när de försökte rädda sin pension.

Men det är väl fel i mitt tänkande för jag finner detta tragiskt, jag för skylla det på min humanistiska människosyn som dock ofta blir ifrågasatt här.
Hur var det med allas lika värde?
Eller mopedisterna kanske utgör ett undantag?
Alla har kanske inte lika värde trots allt :laugh2:

Hur var det med allas lika värde?
Eller mopedisterna kanske utgör ett undantag?
Alla har kanske inte lika värde trots allt :laugh2:
Du kan återigen försöka göra dig rolig på oskyldiga människors olycka, i detta fall pensionärer och mest kvinnor.

Som inte bara berövas sitt uppehälle utan också skadas allvarligt fysiskt.....

Din människosyn ger mycket att önska....,..

Du kan återigen försöka göra dig rolig på oskyldiga människors olycka, i detta fall pensionärer och mest kvinnor.

Som inte bara berövas sitt uppehälle utan också skadas allvarligt fysiskt.....

Din människosyn ger mycket att önska....,..
Nu diskuterade vi alla människors lika värde och inte min människosyn.
Och enligt mig har inte mopedister som rånar pensionärer samma värde som dom oskyldiga kvinnorna.
Därför anser jag att alla människor har inte samma värde.

Tillbaka
Topp