Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"glimten66 " sa:
Ja ser två sidor av Bathen som turist vill ja ju att bathen e låg men som grisfarmare vill ja ju tvärtom så för min del så har myntet två sidor

glimten66 :wai:
Men snälla Glimten det har det ju jämt :D

Nu har Nitts sista uttag blivit bokfört på vårat konto.
På ICA-Banken.

Köpdatum: 2011-06-29
Bokföringsdatum: 2011-07-01
Belopp: 10 150,00 THB
Belopp i kr: -2 105,78 kr
Växelkurs: 0,207466
Plats: -
Text: Upca

10150/2105,78= 4,82b för 1 sek.

Avgift i Thailand 150b = ca: 31sek

Hälsar.

pigge01

Nu ska vi se vad som händer. Dom spår att börsen kommer att rusa efter valresultatet. Den Thailänska

Det händer en hel del på FOREX just nu. Deafault i Grekland. Kanske Portugal, Italien, Ireland, Frankrike och USA samt Japan nästa?
Snart måste man fly upp i bergen och leva på bambu och tjuvjakt.

Bra för exporten, då blir Svenska varor billigare, men importen blir dyrare så det blir väl hasip-hasip, men för oss här i Thailand, vilket elände.

Hansui:Jag kan förstå dig på två saker om det är
1.Om kursen sjunker så får man panik om det handlar om överlevnad med en pension
2.Om ett bygge ska ta fart och allt måste betalas på en gång med en låg kurs

Om inte,,,,,så förstår jag inte dina nedläggande inlägg som är snudd på domedags juryn vid minsta nedtrappning.
Den som har följt en valutakurs noggrant under en 2 veckors period vet om att kursen är som lägst på en måndag och fredag pga försäljning/förväntning och har sin bästa/sämsta stamina på onsdagen vid ett förväntat fall eller uppgång inför helgen.

Så om ekonomin är i sån balans att man måste följa denna innan uttagen sker så rekommenderar jag starkt onsdagar som ett uttagsmål för att få till den bästa kursen rent generellt.

Om vi kalkylerar rent snabbt för en turist i Thailand på en 2 veckors period: 2 veckor:3000 baht om dagen= 42000 baht / 4.5=9333kr,,,,,,ex 42000 baht / 5= 8400 kr,,,,,=en skillnad på bara 933 kr på en maxkurs gentemot en dålig kurs för ett livs äventyr......lägg till det dubbla om du vill spendera mer...... ;)

Ligger ett äventyr på den gränsen så ta och jobba en dag till extra på jobbet så har du täckt upp mellanskillnaden.
Så du ser,,,det finns ingen panik för kursändring om inte du nu ska starta eller bygga ett hus/hotell och måste betala allt på en gång som jag ska göra.Men jag oroar mig inte heller utan nöjer mig med att jobba någon extra dag bara för att få ihop drömmen,,,,och helt utan oro.... :wai:

Jag har inga svenska kronor, enbart baht och kinesiska ren min bi. Suck!!!

TacK Legolas för upp dateringen
Hansui...:Det skiter jag fullständigt i och du ger
mig inget nytt......och det står jag för

Nu har det varit ett uttag i byn igen.

ICA-Banken.

Köpdatum: 2011-07-27
Bokföringsdatum: 2011-07-29
Belopp: 20 150,00 THB
Belopp i kr: -4 287,69 kr
Växelkurs: 0,212788
Plats: - Text: Upca

20150b/ 4287.96 = 4,70 bath för en sek.
Avgift till thai bank 150b/4,7 = 31,91 sek

Hälsar pigge01

"Mats 49 " sa:
Den här tråden har jag aldrig förstått mig på till 100%

Förstår att du lägger ner tid på att fixa in den varje dag Legolas.
Men vilka av Chaimai medlemarna/besökarna har egentligen mest nytta av den?
Dom som är boende i LOS eller dom som tänker åka dit eller är på väg att åka snart?
Eller dom som överför/skickar pengar till någon eller sitt eget konto i LOS?

Kurserna går ju upp och ner fler ggr per dygn, kan skilja litegrann från kl 8.00 Sv-tid
och kl 13.00 och kl 15.00 Sv-tid.
Befinner jag mig i LOS så ser jag ju det innan jag växlar eller tar ut pengar där.
Är jag i sverige så ser jag kursen direkt när jag växlar eller överför/skickar pengar.
Går man däremot ut på valutakurser.net så ser du all valutas kurser över hela världren
förhållande till Bath exakt på minuten när du kollar det där.
Tänkte på det du skrev i annan länk om jobbiga länkar att följa på Chaimai.
Så jag förstår inte själva tanken med att skriva ut kursen här för dom vanligaste
bankerna i LOS.
Ska jag kolla här innan jag gör en transaktion av nått slag?
Verkar mer jobbigt än att kolla upp det aktuell tid då jag ska göra transaktionen!
Kollar jag här så stämmer det inte exakt i allafall med verkliga tidpunkten för transaktionen.

Bara en liten åsikt från en Sketen *vanlig* medlem som mig (tillhör ej eliten här)

:wai:

Mats 49,

Det finns ingen elit på CM, men det finns medlemmar som är mer eller mindre aktiva. Vi som är aktiva lär ju känna varandra mer än vad vi lär känna de mindre aktiva. Naturligt, eller hur?

En sak är också helt klar - Allas åsikter är precis lika mycket värda, och det gäller din också. Man får tycka precis vad man vill, det är ju det ett forum är till för.

Personligen tycker jag att Legolas bankkurser är värdefulla eftersom jag skickar ner lite pengar då och då till bl a underhåll av huset. Och lite spänning är det i att kolla om det är plus eller minus idag. Ha det gott! :)

"zetterberg_88 " sa:
Tänkte att man kunde hålla kursen up-to-date här kanske?

Samt skicka pengar till thai, vilka kort använder ni etc?
Du får bästa kursen när du skickar bank till bank, jag använder böndernas bank Karsikorn Bank.Gunnar P.S. Tänk på att om du ska ha KONTO i Thailand måste du ha en fast adress, eller bo där i minst 6 mån.

"GUNNAR " sa:
Du får bästa kursen när du skickar bank till bank, jag använder böndernas bank Karsikorn Bank.Gunnar P.S. Tänk på att om du ska ha KONTO i Thailand måste du ha en fast adress, eller bo där i minst 6 mån.

Jag har också Kasikorn, det var enkelt att öppna konto där. Det räckte att visa passet. Och vi uppgav naturligtvis vår adress där nere. Enkelt, tog kanske 20 minuter.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartenda dugg. ... Pippi Långstrump 8)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp