Tourist Police uppskattar antalet personer med overstay till 200 000.

Hörde att myndigheterna nu går runt å knackar dörr och vill komma in och kika i husen. Pass kan man inte neka att visa men släpp inte in dom i huset, inte ens in på tomten. Utan husrannsakningsorder har dom inte rätt att gå in och ska heller inte göra.

Hörde att myndigheterna nu går runt å knackar dörr och vill komma in och kika i husen. Pass kan man inte neka att visa men släpp inte in dom i huset, inte ens in på tomten. Utan husrannsakningsorder har dom inte rätt att gå in och ska heller inte göra.

Hej

Fick själv besök i hemmet för ca 15 år sedan, men då av polisen som var utsända för att kolla alla falanger som var registrerade i respektive polisdistrikt, det var Thaksin som drog igång en sån kontroll en gång i tiden, detta efter att det hade kommit in klagomål både på hur Thailändskor behandlades av sina män när dom var i mannens hemland och hur männen behandlades i Thailand.

Det var en polis ifrån vår närmaste polisstation som kom hem till oss med ett frågeformulär till oss var som vi skulle besvara, frugan sa att hon behandlades väl och trivdes i Sverige, jag sa att jag trivdes i byn och blev positivt bemött av alla och stortrivdes.

Detta dokument skulle alla falanger i området besvara och polisen frågade mig var övriga falanger höll till, men jag var ensam falang den gången, dom övriga två var i sina respektive hemländer.

Upplevde besöket som oskyldigt och nästa trevligt, lite förberedda var vi ju också eftersom vi hade läst om att denna kontroll var på gång via media.

Mvh isan lover

Hej

Fick själv besök i hemmet för ca 15 år sedan, men då av polisen som var utsända för att kolla alla falanger som var registrerade i respektive polisdistrikt, det var Thaksin som drog igång en sån kontroll en gång i tiden, detta efter att det hade kommit in klagomål både på hur Thailändskor behandlades av sina män när dom var i mannens hemland och hur männen behandlades i Thailand.

Det var en polis ifrån vår närmaste polisstation som kom hem till oss med ett frågeformulär till oss var som vi skulle besvara, frugan sa att hon behandlades väl och trivdes i Sverige, jag sa att jag trivdes i byn och blev positivt bemött av alla och stortrivdes.

Detta dokument skulle alla falanger i området besvara och polisen frågade mig var övriga falanger höll till, men jag var ensam falang den gången, dom övriga två var i sina respektive hemländer.

Upplevde besöket som oskyldigt och nästa trevligt, lite förberedda var vi ju också eftersom vi hade läst om att denna kontroll var på gång via media.

Mvh isan lover
Min fru är lite större i käften när vi är i Thailand, undrar varför ??Sen tycker hon att det är ok med en månads semester på hoj för min del , undrar varför .,jag vet , barnen kan vara där med sina män och barn barn , de kan äta dygnet runt :):):):thumbsup::thumbsup:

Hej

Nu har man gripit 97 utlänningar i Isaan för overstay och för att ha arbetat olagligt, 13 Thailändska husägare hittades också som hade utlänningar inneboende och inte hade rapporterat detta till myndigheterna, detta kommer dom nu att åtalas för.

Polisen gjorde tillslag i Nong Khai, Ubon Ratchathani, Mukdahan, Nakhon Phanom, Loei, Si Sa Ket, Nakhon Ratchasima, Surin, Bung Kan, Khon Kaen, Udon Thani, Sakhon Nakhon, Amnat Charoen, Roi Et, Maha Sarakham, Chaiyaphum och Buri Ram.

97 foreigners held in visa crackdown
Breaking NewsOctober 11, 2018 16:45
By Jitima Janphrom
The Nation
Ninety-seven foreigners had been arrested in the northeast for overstaying their visas or working illegally, Immigration Police acting regional director Maj General Natthawat Kandee told a press conference on Thursday.

97 foreigners held in visa crackdown - The Nation

Mvh isan lover

Hej

Lite intressant att polisen grep 13 st för att ha inhyst utlänningar utan att ha anmält detta till immigration eller polis, nu väntar väl 10 000 bath i böter dom gripna, själv har jag inte hört talas om att polisen har ingripit med stöd av denna lag tidigare.

Mvh isan lover

Hej

Lite intressant att polisen grep 13 st för att ha inhyst utlänningar utan att ha anmält detta till immigration eller polis, nu väntar väl 10 000 bath i böter dom gripna, själv har jag inte hört talas om att polisen har ingripit med stöd av denna lag tidigare.

Mvh isan lover

Ja nu får frugan passa sig. Jag har ju bott två veckor i hennes (vårt) hus här nere utan hon har registrerat mig :)

Ja nu får frugan passa sig. Jag har ju bott två veckor i hennes (vårt) hus här nere utan hon har registrerat mig :)
Det borde ju räcka med arrivalcard på Suwan tycker man , där skriver ju jag i mitt fall adreesen till frugans hus och där jag är skriven enligt min Gula husbok, hur många ggr skall man anmäla adressen , lite kommunistfasoner , men iofs bättre det än att som Europa ha noll koll ;)

Det borde ju räcka med arrivalcard på Suwan tycker man , där skriver ju jag i mitt fall adreesen till frugans hus och där jag är skriven enligt min Gula husbok, hur många ggr skall man anmäla adressen , lite kommunistfasoner , men iofs bättre det än att som Europa ha noll koll ;)

Hej

Gör själv likadant men våra fruar riskerar nog böter ändå om någon tvingar polisen att ingripa och använda denna lag.

Mvh isan lover

Du kan vara lugn Phonta. Att åka ur landet och återkomma till samma adress där man är bosatt föranleder icke något tvång att registrera sig...

Du kan vara lugn Phonta. Att åka ur landet och återkomma till samma adress där man är bosatt föranleder icke något tvång att registrera sig...

När jag var här senast i slutet på maj så förnyade jag mina thailändska körkort. I samband med det måste man ju ha ett intyg utfärdat av immigration var man är bosatt. Adressen är ju den samma idag och den jag angav på mitt arrival card nu. Immigration måste ju bara ha koll på vart jag bor :)

Jag vet att det är så :thumbsup::), byter du däremot husnummer , även samma soi , men andra sidan gatan , då du, bara betala 2500 thbt på Migrationen , det åkte jag på , men frugan tog det på sig då hon är Thai så då blev det 800 thbt , och det var med kvitto , och massor som stod däruppe hos kriminal register , så inte inte als någon blåsning om någon får för sig att påstå det , Jag ansökte om certify of residence , jag var skriven på andra sidan gatan , då sade datan , att denne farang är kriminell , han skall böta :):):)

När jag var här senast i slutet på maj så förnyade jag mina thailändska körkort. I samband med det måste man ju ha ett intyg utfärdat av immigration var man är bosatt. Adressen är ju den samma idag och den jag angav på mitt arrival card nu. Immigration måste ju bara ha koll på vart jag bor :)
Jag visar då bara min Gula husbok , den var ok , inga problem sist i Februari då jag tog ett par nya femårs KK

Nu skall vi komma ihåg att är man nere i Pattaya och hyr en lägenhet eller hus så är det knepigare än om man som jag är skriven i min frus hus samt har en Gul husbok på den adressen , skall fixa ett Thai ID nu ,kan vara bara att ha ;)

Jag har ingen gul husbok. Lät så krångligt att fixa så jag lade ner det. Vill ju ha semester när man är här och inte hålla på med en massa byråkrati :)
Bor du stadigvarande hos en Thai som äger en condo eller Hus , då är det ganska enkelt att få en Gul Husbok , i alla fall var det för11 år sen när jag fick min på Amphor i Naphoo (Isaan)

Tillbaka
Topp