Tropiska sjukdommar.

Ofta njurarna som först tar stryk även vid hjärtsvikt.

BTT
Ögonen tar först stryk, vid Diabetes 1 så skadas ögon oftare än njurar som iofs även de på sikt kan skadas vid missskötsel. Idag finns så fina mätinstrument så ingen i västvärlden skall egentligen behöva riskera sin hälsa pga diabetes utan kunna leva ett fullt normalt liv . Värre här i Thailand , svärmor får inte ens en liten apparat för att mäta sitt blodsocker med, ogtroligt låg nivå på diabetesvården i Thailand

Ja, många sjukdomar har en bakgrund i andra sjukdomar.
Hälsa är ett samspel mellan kroppens alla organ.
En kedja har sina svaga länkar.

Diabetes, rökning, alkohol, övervikt, fel sorts mat, brist på motion mm, påverkar oss.
Och allt som du räknade upp förutom diabetes är helt och hållet ett eget val. samt att diabetes ofta (inte alltid) beror på osunt leverne. Typ 2 diabets kan ofta hävas nästan helt med bra kost samt motion

In och ut ur AC-kylda rum bidrar också samt kanske en AC hemma som inte är rengjord ordentligt regelbundet
Det där är intressant och skulle gärna kunna diskuteras i oändlighet, mögel, bakterier visus från AC , Hmmm. Finns forskning som hävdar både att och att det inte är möjligt - jag tänker inte ta den diskussionen, men har läst en hel del om detta

Det där är intressant och skulle gärna kunna diskuteras i oändlighet, mögel, bakterier visus från AC , Hmmm. Finns forskning som hävdar både att och att det inte är möjligt - jag tänker inte ta den diskussionen, men har läst en hel del om detta
Bakterier ifrån är väl fullt möjligt om smutsigt och med vatten som bildas. Läst att det man ofta tar för förkylning från ac är igentligen pga bakterie.
Att virus inte bildas håller jag med om men bakterier?
Aircondition i hus byter väl inte ut luft utan cirkulerar väl?

Nej man betalar.
Jag betalar genom moms/skatt och varje år skatt för rismarken.
Då förstår jag att du utnyttjar dina skatteförmåner i Thailand när du ändå betalar.

Är väl som här, jag bidrar med punktskatter och får tillbaka fria förmåner.

Rabatter på flyg, bussar och färjor kommer automatiskt när jag visar id men det är inte via momsen.

Är väldigt nöjd med vaccineringar som inte skiljer på utlänningar.

Då förstår jag att du utnyttjar dina skatteförmåner i Thailand när du ändå betalar.

Är väl som här, jag bidrar med punktskatter och får tillbaka fria förmåner.

Rabatter på flyg, bussar och färjor kommer automatiskt när jag visar id men det är inte via momsen.

Är väldigt nöjd med vaccineringar som inte skiljer på utlänningar.
I Thailand hade utlänningar tur gällande covid vaccinet, Pfizer var prioterat för utlänningar, astra och kinas sinovac för Thai, jag och frugan vaccinera oss under samma månadsperiod båda gratis för farang pfizer för Thai sinovac eller astra för ett år sen.
Farang kunde välja av alla 3 Thai bara av 2.

Ja, sant . men n u tänker jag be Berra att flytta en del inlägg i denna tråd som inte han dlar om Gottland , en massa som inte hör hit, och jag tror Gottland blir ledsen om vi tjötar sönder denna Gottlandstråd, kan det funka tro ??
Håller med, man vill ju svara på frågor men inte vad tråden handlar om längre, blev även detta inlägg helt OT.
Men dock viktiga frågor som handlar om sjukdommar vi kan drabbas av här nere och inte alltid lätt få info då nordisk sjukvård många gngr har dålig info om sjukdommar som bara är vanliga här.
En tropisk sjukdom tråd kanske?

Ja trådar om sjukdomar, hälsa och hur att undvika att drabbas borde vara högt på en lista över att bo i tropiska områden utan svensk trygghet.
Gärna en ny forumdel som delar upp olika typer av frågor.

Ja trådar om sjukdomar, hälsa och hur att undvika att drabbas borde vara högt på en lista över att bo i tropiska områden utan svensk trygghet.
Gärna en ny forumdel som delar upp olika typer av frågor.

Bor man i Thailand utan en bra sjukförsäkring finns det ju liten trygghet.

Blir man sjuk hamnar man i en sovsal på ett statligt sjukhus och det är ingen rolig upplevelse.

Jag tillbringade två nätter i en sovsal på Banglamung hospital och låg bredvid thaiare som hade svåra trafikskador bland annat.

Har man en bra försäkring får man eget rum med matmeny och tre mål mat om dagen plus läkarbesök fyra gånger per dygn.

BTT

Bor man i Thailand utan en bra sjukförsäkring finns det ju liten trygghet.

Blir man sjuk hamnar man i en sovsal på ett statligt sjukhus och det är ingen rolig upplevelse.

Jag tillbringade två nätter i en sovsal på Banglamung hospital och låg bredvid thaiare som hade svåra trafikskador bland annat.

Har man en bra försäkring får man eget rum med matmeny och tre mål mat om dagen plus läkarbesök fyra gånger per dygn.

BTT
De fins privata rum även på statliga sjukhus, kostar 500bt per dygn

Bara vad jag vet drabbats av en eller rättare sagt tror då jag inte vart på sjukhus och kollat.
Fick första gången när ösregna, vi var i Bangkok.
Näsan börja snora som ett vattenfall i ena näsborren första dagen sen går över till andra nästa dag, börjar som ett stick i näsborren, håller i ca 3 dagar.
Fått 6 år på raken, nästan exakt samma datum med +-1 vecka.
Dock inte under pandemin då man bärt mask.

Eller kom på 2 gånger då jag tror haft mild dengue, då jag börja få feberkänsla vid påmönstring och hade feber, frossa samt ont i benen 2 veckor men inte heller den gången testad då vi låg vid Draugen och testade nytt lastsystem som tog tid och blev paracetamol men om skulle bli värre sa kapten beställer vi helikopter.
Klara jobba med paracetamol men vissa dagar var hemska då man låg på golvet i hytten och skaka.

Tillbaka
Topp