Tropiska sjukdommar.

Inte i Thailand väl, farsan hade byggplåt och ventilationsföretag, jobbade där en del i tonnåren bla annat han som byggde ventilationen på Landvetter en gång i tiden och andra regler.
Här sämmre byggt så självventilerar.
Nått jag inte förstår är varför har man inte tx ett svart ca30cm i diametern eller kanske mer som skorsten ett par meter ovanför taknocken värmen i röret skulle ju stiga upp å på så sätt ventilera bort värmen

Nått jag inte förstår är varför har man inte tx ett svart ca30cm i diametern eller kanske mer som skorsten ett par meter ovanför taknocken värmen i röret skulle ju stiga upp å på så sätt ventilera bort värmen
Vi har precis den principen och tekniken i vårt hus i Filippinerna.
Låta den varma luften stiga och suga in svalare luft underfrån.
Komplettera med en termisk fläkt.
Dock en tusenårig lösning.

Hur gör
Vi har precis den principen och tekniken i vårt hus i Filippinerna.
Låta den varma luften stiga och suga in svalare luft underfrån.
Komplettera med en termisk fläkt.
Dock en tusenårig lösning.
Även därför svarta flyktiga svarta kläder bärs i många varma länder, skapar naturlig luftström suger in svalare under och går ut uppe.

Så gör man även i Sverige.
Ta in luft via takfoten och ventilera ut den.
Termiken löser detta, annars skulle trähus ruttna bort.

Hur gör

Även därför svarta flyktiga svarta kläder bärs i många varma länder, skapar naturlig luftström suger in svalare under och går ut uppe.
Jag tror utan att veta att dom kör ett system med olika lager av kläder.
Har själv aldrig kommit under blusen på dessa svartklädda kvinnor.
Naturlagar låter varm luft att stiga.
Det vi kallar skorsstenseffekt är rimligt.

Jag tror utan att veta att dom kör ett system med olika lager av kläder.
Har själv aldrig kommit under blusen på dessa svartklädda kvinnor.
Naturlagar låter varm luft att stiga.
Det vi kallar skorsstenseffekt är rimligt.
Från illustrerad vetenskap varför man ofta går med svarta kläder i många varma länder.

Gäller då såklart inte modernt mode utan något man tex ser på gamla dokumentärer från Vietnam där man ser dom gå på risfälten i svart mer löst tyg, inte tight.

Svarta tyget värmer och får då luften att sugas in vid benen, strömma upp och gå ut vid halsen.
Inget jag vet bara vad läst i illustrerad vetenskap.

Jo men stod att ger en luftström nedifrån och upp så blir fläktkänsla.

Kanske det även fungerar på det sättet.
Jag har dock svårt att se att man får något större flöde då flödet stryps av veck och relativt åtsittande högre upp.
Jag gissar att det är en del faktorer som spelar in och inte bara en faktor.

Sedan kan man fundera på varför arabgubbarna inte bär svart...

Ska man stå ute i en öken så är nog vitt bättre än svart. Hittar man skugga så kan det tänkas att ett svart plagg avger värme fortare.

Att en massa burkabärande kvinnor klär sig i svart tror jag inte har med någon svalkande effekt att göra. Bär dom vitt så kan det kanske väcka lustar hos folk....typ

Såg för några månader sedan att lite bättre AC har en funktion med att döda virus och bakterier via UV ljus och inte bara via filter.

Tillbaka
Topp