Turisten Grannen Olsson besöker Pattaya

Idag har jag lärt mig åka Baht-buss. Konsten är att hitta en buss med andra passagerare på samt att undvika att prata med föraren. Svårast är att veta vart bussen går. Då åker man för 10 Baht. Är man dum och frågar pris eller säger vart man vill har man förvandlat bussen till en taxi. Har inte hänt ännu. En förare stannade vid stendelfinen i rondellen och ville ha mer pengar för att fortsätta. Då fick han 10 baht och tog bussen bakom istället.

Jag och tjejen tog oss långt ner på Jomtien för att hitta den där restaurangen Lung Sawai men hade problem med att baht-bussarna inte ville köra så långt söderut. Vi googlade och hittade en restaurang som hette så men den låg närmare Pattaya än Jomtien så vi la ner det och åkte tillbaka till sai2 och Central där vi åt sushibuffee. Gott!

Sorry, tänkte ju inte på att ni inte har bil. Jag åker alltid bil dit. Dom har nämligen en bra parkering alldeles i närheten. Ja restaurangen ligger verkligen längst söderut på beachroad. Åker man för långt kör man bokstavligen rakt in i restaurangen.

Om man svänger 90 grader vänster, istället för att köra in i köket och göra kocken sur, och fortsätter rakt upp mot Sukhomvit så kommer man fram där dom har elefantridning (finns elefanter där i alla fall). Då vet säkert några var jag menar. Eftersom vi bor i Bang Saray så åker vi denna vägen till restaurangen. Det blir en bussig omväg om man skall åka hela vägen till Chaiapruek, ned till beachroad, sedan tillbaka söderut.

Vi bodde på hotell i södra Jomtien för ca 8 år sedan. Då hade vi ingen bil. Vi fick smaka på samma erfarenhet som er den gången vad gäller baht bussarna. Blev till att gå sista biten från poliskuren i korsningen vid Chaiapruek.

Annars finns det ju många sea food restauranger lite var stans. Har ätit på någon restaurang inne på Walking street också. Alldeles utmärkt, inte bara tjejaffärer ;) där.

Sorry, tänkte ju inte på att ni inte har bil. Jag åker alltid bil dit. Dom har nämligen en bra parkering alldeles i närheten. Ja restaurangen ligger verkligen längst söderut på beachroad. Åker man för långt kör man bokstavligen rakt in i restaurangen.

Om man svänger 90 grader vänster, istället för att köra in i köket och göra kocken sur, och fortsätter rakt upp mot Sukhomvit så kommer man fram där dom har elefantridning (finns elefanter där i alla fall). Då vet säkert några var jag menar. Eftersom vi bor i Bang Saray så åker vi denna vägen till restaurangen. Det blir en bussig omväg om man skall åka hela vägen till Chaiapruek, ned till beachroad, sedan tillbaka söderut.

Vi bodde på hotell i södra Jomtien för ca 8 år sedan. Då hade vi ingen bil. Vi fick smaka på samma erfarenhet som er den gången vad gäller baht bussarna. Blev till att gå sista biten från poliskuren i korsningen vid Chaiapruek.

Annars finns det ju många sea food restauranger lite var stans. Har ätit på någon restaurang inne på Walking street också. Alldeles utmärkt, inte bara tjejaffärer ;) där.
Ni vi kom från Sukhumvit ner mot restaurangen körde vi efter navigatorn. Vi hade ju en 4x4 Pickup och det var knappast att man trodde att det var vägar där ... det var iofs under regnperioden. Det var ju några år sedan så kanske blivit bättre men vågar knappast köra den vägen igen ...

Ska berätta om en restaurang vi var på nu när vi var i Pattaya senast. Den ligger på Beach Road och jag var där för några år sedan, vi hade precis kommit från byn och jag var sugen på farang mat. Jag beställde en fläskschnitzel och kom ihåg att det var ett live band som spelade cover musik. Så jag ville tillbaks dit.

Jag hittade restaurangen lite norr om Central. Den hette något med 99 eller om den var från 99. Min fru hade redan ätit mat med sin syster och vill gå på massage så jag och barnen gick dit. jag bad att få ett bord ganska nära där bandet skulle spela. Och de hade samma schnitzel på menyn. Dottern ville bara ha Penne pasta utan något till så jag bad om man kunde få det (de hade en rätt med chili marinerat kött med pasta penne som skulle kosta 249 Baht styck). Det gick bra. Grabben tog tysk grillkorv med pommes (ja kanske inte bra men han fick välja själv).

Sen när de kom med min öl, frågade jag vilken tid bandet skulle börja spela. Solly, inget spelande då det är sorjeperiod ... ja just det ... hur dum får man va ...

Sen kom maten, Schnitzel var helt till belåtenhet, korven lika så, men pastan smakade inget, inte ens saltat den. Så jag fick fråga efter salt då kunde hon äta lite.

Efter ett tag ville barne ha mer vatten så jag imponerade med att beställa nam prau ... men det skulle jag inte gjort, de kom en med ett fat nam pla med chili ... då fick jag säga att jag menade en flaska vatten på engelska.

Efter ett tag vart barnen trötta så jag beställde in notan ... Penne kostade 249, bara för vi inte tog kött var det inte billigare ... det var ju dumt att jag inte kollade först ... sen kommer det stora överraskningen. För nam pla tog dem 149 Baht ... va hur många liter fisksås får man inte för 149 Baht. När jag klagade förstod dem inget, ingen engelska alls ... jag orkade inte vänta på min fru utan betalade. Sen tillkom ju även 7% serverings avgift ... så sista gången man gick på den restaurangen ... så från ett bra minne till ett dåligt minne ...

jag får väl skylla på mig själv, men min svåger ville gå dit och vrida av huvudet på dem som tog betalat för nam pla och sen 149 Baht ... så vi sa inte vilken restaurang det vad.

tmp_13206-DSC_0800-834201931.JPG
Lite bilder på maten från igår
tmp_13206-DSC_0798-1303400873.JPG

tmp_13206-DSC_07971353643084.JPG
tmp_13206-DSC_0794-303020777.JPG

Kostade en slant men det var inklusive havsutsikt solnedgång.

tmp_13206-DSC_0793-1031098693.JPG

Ska berätta om en restaurang vi var på nu när vi var i Pattaya senast. Den ligger på Beach Road och jag var där för några år sedan, vi hade precis kommit från byn och jag var sugen på farang mat. Jag beställde en fläskschnitzel och kom ihåg att det var ett live band som spelade cover musik. Så jag ville tillbaks dit.

Jag hittade restaurangen lite norr om Central. Den hette något med 99 eller om den var från 99. Min fru hade redan ätit mat med sin syster och vill gå på massage så jag och barnen gick dit. jag bad att få ett bord ganska nära där bandet skulle spela. Och de hade samma schnitzel på menyn. Dottern ville bara ha Penne pasta utan något till så jag bad om man kunde få det (de hade en rätt med chili marinerat kött med pasta penne som skulle kosta 249 Baht styck). Det gick bra. Grabben tog tysk grillkorv med pommes (ja kanske inte bra men han fick välja själv).

Sen när de kom med min öl, frågade jag vilken tid bandet skulle börja spela. Solly, inget spelande då det är sorjeperiod ... ja just det ... hur dum får man va ...

Sen kom maten, Schnitzel var helt till belåtenhet, korven lika så, men pastan smakade inget, inte ens saltat den. Så jag fick fråga efter salt då kunde hon äta lite.

Efter ett tag ville barne ha mer vatten så jag imponerade med att beställa nam prau ... men det skulle jag inte gjort, de kom en med ett fat nam pla med chili ... då fick jag säga att jag menade en flaska vatten på engelska.

Efter ett tag vart barnen trötta så jag beställde in notan ... Penne kostade 249, bara för vi inte tog kött var det inte billigare ... det var ju dumt att jag inte kollade först ... sen kommer det stora överraskningen. För nam pla tog dem 149 Baht ... va hur många liter fisksås får man inte för 149 Baht. När jag klagade förstod dem inget, ingen engelska alls ... jag orkade inte vänta på min fru utan betalade. Sen tillkom ju även 7% serverings avgift ... så sista gången man gick på den restaurangen ... så från ett bra minne till ett dåligt minne ...

jag får väl skylla på mig själv, men min svåger ville gå dit och vrida av huvudet på dem som tog betalat för nam pla och sen 149 Baht ... så vi sa inte vilken restaurang det vad.
Ojdå så det kan gå. Känner medlidande faktiskt. Det var inget roligt att vara med om. Känns ju nästan som om dom ville bråka med dig och varför trodde dom att du var sugen på en härlig tallrik med fisksås, i så fall hade du ju inte gått till ett farangställe. Hutlöst att sen dessutom ta rejält betalt för både såsen och pastan. De blåste dig helt enkelt. Tråkigt.

Senast ändrad:
Mmm, ser gott ut och kostnaden drabbar kanske ingen fattig? ;)

Ha det skönt dom dagar som är kvar, gör vad du kan för att få hit tjejen så fort som möjligt. Men det får ta sin tid misstänker jag.

Ater ofta garna Kao man gay ,kokt kyckling med ris och soppa fran koket , 45 thbt per portion , med gratis kylt vatten kostar en lunch for mig och frugan da 90 thbt ..
I Pattaya lever du mycket billigt om du lar dig staden

Fick just en våldsam hemlängtan, längtar efter familjen och frugans mat. Även om vår filippinske kock är duktig så går maten här inte att jämföra med hemlagat.

Det kan jag foerstaa! Hemlagad thaimat gaar inte av foer hackor. Tjejen aer ocksaa ganska duktig, hon laer sig kan man saega. Hon kollar paa naetet hur man goer och det brukar bli riktigt gott. Men nu sitter hon fast i Thailand som sagt och vet ju inte ens om jag faar se henne naesta sommar eller inte. Hon har moejlighet att ta ledigt 6 dagar per aar fraan jobbet. Daa kan vi traeffas (i thailand). Aer hon borta laengre aen saa faar hon s sig om efter ett nytt jobb efteraat.

Jassaa du har en filippinsk kock. I RP gillar dom socker i allt, style a la JollyBee. Det maerks paa deras tandhaelsa. Maraming salamat!

Nu ska vi dra till norra Pattaya och se om vi hittar naagot aetbart. Tar baht-bussen. De har naagot paa gaang haer aa Beachroaden, de ska ha naagot till minne av kungen. Skulle tro de staenger ner hela Beachroad imorgon.

Ater ofta garna Kao man gay ,kokt kyckling med ris och soppa fran koket , 45 thbt per portion , med gratis kylt vatten kostar en lunch for mig och frugan da 90 thbt ..
I Pattaya lever du mycket billigt om du lar dig staden
Jo Pattaya är inte dyrt, men vi upplevde dock Bangkoks gatumat var extremt billigt. Klibbris med massa med fläskkött för 30 Baht och omelett med kokt ris för 30 Baht också. Det är ju extremt billigt.

Sen letar vi inte efter billig mat när vi bara är på semester. Men Pattaya är billigt för att vara turistort.

Har du hittat något hus att hyra?

Tillbaka
Topp