Turistvisum. Hur man kan maxa vistelsen i Thailand som turist?

P

Pjodd

Gäst
Här diskuterar vi ENBART turistvisum och hur man kan maxa sitt uppehälle om man vare sig är gift eller 50+, eller student eller arbetande för den delen.

Man kunde tidigare ansöka om single, double och trippel "entry". Varje "entry" (inresa) gav 60 dagar som kunde förlängas med 30. Det var bekvämt att få trippel entry från Gtb som gjorde att man kunde stanna 9 månader (med förlängningarna). Detta är nu ändrat, se punkt 2 http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa.
Det finns numera bara single och multiple entry. Det senare ska tydligen "bara gälla" i 6 månader och ställer krav på bankmedel (57.000kr) http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36.

Nu går det att göra på annat vis där man slipper visa bankmedel, arbetsgivarintyg eller flygbiljetter. Det jag har gjort är att flyga in till Thailand utan visum. Efter 30 dagar åkt till Laos och fått single entry tourist (60 dagar) som jag förlängt med 30 dagar. Åkt till Laos igen och fått 60 nya dagar som jag förlängt med 30.
Då kan man som turist stanna 30 dagar (visa exemption på flygplatsen) + 60 (visumet från Laos) + 30 (förlängning) + 60 (nytt visum från Laos) + 30 (förlängning).
Det ger 30+60+30+60+30=210 dagar/7 månader.

Man skulle kunna förlänga de första 30 dagarna med 30 men eftersom jag inte prövat själv så kan jag inte rekommendera det. Det skulle kunna bli ett bakslag andra gången man söker visum, kanske inte men jag har inte provat.

Det är enligt mig det enklaste (förutom resorna till Laos) sättet att stanna 7 månader i Thailand utan att visa några pengar eller annat "trams".

Hoppas det blir till hjälp för någon då vi oftast diskuterar andra visumformer.

Observera att olika ambassader i grannländerna har olika krav. Jag kan bara tala om Savanakhet i Laos där de är frikostiga och inte ställer så höga krav (flygbiljetter och bankmedel) och att det kan ändras snabbt.
Visum är en färskvara;)

Kanske någon kan starta en renodlad tråd om pensionärsvisum? Vi har många trådar om visum men de brukar till slut handla om alla olika visum och därmed svårt för läsare att hitta rätt i denna djungel.
Det är faktiskt inte så svårt att förstå om man bara vet vilken kategori man tillhör och vilka för och nackdelar man har. Det finns ett visum för alla.

En lista på olika visum om ngn vill ta tag ett:
http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36
Bra om vi kan samla information per kategori.

Hade det inte blivit någon begränsning gällande landövergången..??
Max 2 gånger/år har jag för mig.. Men i ditt exempel är det ju just två så där inga problem.. :-)
Tror att förr så fick man endast 15 dagar extra på 30 dagars förlängningen..??

Hade det inte blivit någon begränsning gällande landövergången..??
Max 2 gånger/år har jag för mig.. Men i ditt exempel är det ju just två så där inga problem.. :)
Tror att förr så fick man endast 15 dagar extra på 30 dagars förlängningen..??

Stämmer med det du säger att man får bara 15 dagar på landgången. Skillnaden här är att jag kommer in med ett visum jag fått på ambassaden, som i detta fallet ger mig 60 dagar (turistvisum).

Det som har begränsats är dessa in och utresor utan visum (15 dagar landvägen, 30 med flyg).

Stämmer med det du säger att man får bara 15 dagar på landgången. Skillnaden här är att jag kommer in med ett visum jag fått på ambassaden, som i detta fallet ger mig 60 dagar (turistvisum).

Det som har begränsats är dessa in och utresor utan visum (15 dagar landvägen, 30 med flyg).
Näää... Jag menar alltså om du går in på IM och vill ha en förlängning på din förlängning..
Då har jag för mig att du endast kan köpa 15 dagar extra..
Alltså inte ytterligare 30 dagar till dina redan 60+30...

Men det kan ha ändrat sig..?? Jag pysslade med såna förlängningar 2005-2008..

Förlängning ger 30 dagar, innan var det 7 dagar. Inresa landvägen ger numera också 30 dagar men man får max komma 2 ggr/år landvägen. Finns eg ingen gräns hur många ggr/år man kan komma flygvägen men till slut blir det stopp om man kommer ofta. Men pjodd kunde lätt förlängt med 30 innan första visa run och därmed kunnat stanna 8 mån. Osäker på hur många turistvisa man kan köpa löpande, sägs att det går att få fler än 2 om man åker till olika ambassader varje gång men där e jag som sagt osäker.
Är man gift med Thai så får man 60 dagar som förlängning istället för 30.

Sen 1 december -16, får man 30 dagar vid en landpassage men får bara göra det två gånger per år.
En förlängning med 30 dagar på IM får man bara göra en gång, sen måste man ut.
Det kan skilja mellan ambassader/konsulat i olika länder när man söker nytt turistvisum på nytt.
Har nyligen nekats ett singel turstvisa i Cebu på Filippinerna med motiveringen att det ska vara 90 dagar mellan inresorna. För oss skulle det bara bli 42 dagar i mellan. Nu får man förlita sig på 30 dagar vid ankomst och en förlängning om 30 dagar på ett IM.

Sen 1 december -16, får man 30 dagar vid en landpassage men får bara göra det två gånger per år.
En förlängning med 30 dagar på IM får man bara göra en gång, sen måste man ut.
Det kan skilja mellan ambassader/konsulat i olika länder när man söker nytt turistvisum på nytt.
Har nyligen nekats ett singel turstvisa i Cebu på Filippinerna med motiveringen att det ska vara 90 dagar mellan inresorna. För oss skulle det bara bli 42 dagar i mellan. Nu får man förlita sig på 30 dagar vid ankomst och en förlängning om 30 dagar på ett IM.
Men har man för avsikt att maximera vistelsen här så stannar man ju 60+30 och råkar då aldrig ut för det ni gjorde eller hur?

Vi har stannat
Men har man för avsikt att maximera vistelsen här så stannar man ju 60+30 och råkar då aldrig ut för det ni gjorde eller hur?
Vi har stannat 60+30 dagar, reser ut i 42 dagar och räknar med att få komma igen på ett turistvisa igen, så som jag gjort flera gånger förut. Tidigare år har jag köpt nytt turistvisa i Laos och Vietnam utan problem, med bara 2-5 dar mellan inresorna.
Menar du att man måste resa hem till kalla nord efter 90 dagar och stanna hemma i 90 dagar innan man får resa in i Thailand eller?

Vi har stannat

Vi har stannat 60+30 dagar, reser ut i 42 dagar och räknar med att få komma igen på ett turistvisa igen, så som jag gjort flera gånger förut. Tidigare år har jag köpt nytt turistvisa i Laos och Vietnam utan problem, med bara 2-5 dar mellan inresorna.
Menar du att man måste resa hem till kalla nord efter 90 dagar och stanna hemma i 90 dagar innan man får resa in i Thailand eller?
Du skrev att det måste gå 90 dagar mellan inresorna, inte mellan ut och inresa. Vad gäller?

Du skrev att det måste gå 90 dagar mellan inresorna, inte mellan ut och inresa. Vad gäller?
Du har rätt att det var dåligt formulerat, men det kanske gick att förstå ändå?
De påstod att det skulle vara 90 dagar mellan senaste utresa till kommande inresa för att kunna få nytt turistvisum.
Vad som gäller är att det finns inget som gäller, olika regler överallt.
Det som fungerar för TS i Laos, fungerar inte i Cebu på Filippinerna.

Näää... Jag menar alltså om du går in på IM och vill ha en förlängning på din förlängning..
Då har jag för mig att du endast kan köpa 15 dagar extra..
Alltså inte ytterligare 30 dagar till dina redan 60+30...
Men det kan ha ändrat sig..?? Jag pysslade med såna förlängningar 2005-2008..

ledarn, ville bara säga det.... du kan inte göra en förlängning på en förlängning. Man kan alltså inte förlänga ett VISA 2 gånger, endast 1 gång...

Visst du kan förlänmga varje entry i ditt VISA 1 gång, men du kan inte förlänga samma entry 2 gånger.. capice?

Förlängning ger 30 dagar, innan var det 7 dagar. Inresa landvägen ger numera också 30 dagar men man får max komma 2 ggr/år landvägen. Finns eg ingen gräns hur många ggr/år man kan komma flygvägen men till slut blir det stopp om man kommer ofta. Men pjodd kunde lätt förlängt med 30 innan första visa run och därmed kunnat stanna 8 mån. Osäker på hur många turistvisa man kan köpa löpande, sägs att det går att få fler än 2 om man åker till olika ambassader varje gång men där e jag som sagt osäker.
Är man gift med Thai så får man 60 dagar som förlängning istället för 30.

Kanon att det framgick att landvägen har ändrats till 30 dagar. Jag skrev i första inlägget att visum är en färskvara och min förhoppning och syfte med dessa trådar är att vi håller dom vid liv och uppdaterar löpande vilka regler som gäller "idag", så nya läsare kan ta del av aktuella fakta i en samlad "kunskapsbank".
Samma gäller att vi delar med oss vilka regler som gäller vid olika ambassader i framförallt grannländerna då de skiljer sig väldigt mycket. Har aldrig åkt till Kambodja då ambassaden i Phnom Penh har dåligt rykte om att vara tjuriga och många har fått avslag. I Malaysia (Penang och Khoto Buru) är liknande där både bankmedel och flygbiljetter behöver visas upp.
Ryktet säger att i Laos (Savanakhet) är stället att åka till om man vill slippa visa bankmedel eller flygbiljetter, vilket stämmer då jag de senaste 2 åren åkt dit och fått mina turistvisum utan att visa ngt.

Jag tror också att det skulle gått bra att förlänga mina första 30 dagar men vågade inte skriva att det går bra eftersom jag inte gjorde det (hade inte behov att stanna längre). Om ngn gör det så vore det trevligt att få det bekräftat.

Du har rätt att det var dåligt formulerat, men det kanske gick att förstå ändå?
De påstod att det skulle vara 90 dagar mellan senaste utresa till kommande inresa för att kunna få nytt turistvisum.
Vad som gäller är att det finns inget som gäller, olika regler överallt.
Det som fungerar för TS i Laos, fungerar inte i Cebu på Filippinerna.
Så tolkade jag det från början men det reviderades av stenbordsmötet [emoji6]
Ute ur landet 90 dagar alltså, det va tufft. Undrar hur det blir om man gör som du nu och åker tillbaka på en VOA och sen förlänger den med 30 och sen ut och söker igen när det gått 90 dagar sen första utresan.

En sak till som kan vara viktig i sammanhanget är det går inte längre att åka in med flyg och få 30 dagar (visa exemption) hur som helst. Vid 4-5 inresan på ett år så börjar man få frågor vid passkontrollen och de flesta har fått beskedet att nästa gång blir dom inte insläppta utan visum. Detta drabbade främst of shore killarna som jobbar 2 veckor o åkte till Thailand 2 veckor. Det täppte till "hålet" för de som köpte billigaste ToR biljett var månad och stannade i Thailand åravis utan visum.

Ute ur landet 90 dagar alltså, det va tufft. Undrar hur det blir om man gör som du nu och åker tillbaka på en VOA och sen förlänger den med 30 och sen ut och söker igen när det gått 90 dagar sen första utresan.

Innan fanns en tumregel -9 månader i Thailand sedan 3 månader utanför (på ett kalenderår) men vad gäller nu är oklart då tripple entry (som sammanlagt gav 9 månader med förlängningar) är borta. Förvisso så är dubble entry också borta och dessa har ersatts med multiple entry.

När ni säger ut ut landet i 90 dagar, hur länge hade ni varit i landet då?

Innan fanns en tumregel -9 månader i Thailand sedan 3 månader utanför (på ett kalenderår) men vad gäller nu är oklart då tripple entry (som sammanlagt gav 9 månader med förlängningar) är borta. Förvisso så är dubble entry också borta och dessa har ersatts med multiple entry.

När ni säger ut ut landet i 90 dagar, hur länge hade ni varit i landet då?
Jag har varit 90 dagar i Thailand så det känns tufft om det är en karens på 90 dagar för att få ett nytt turistvisum beviljat.
Nu är konsulatet i Cebu bemannat av filippinare som kör sitt eget race, godkänns alla handlingar så är väntetiden ändå 5 dagar. Gissar att dom fiskar efter mutor men de frågade inte efter det.

Jag har varit 90 dagar i Thailand så det känns tufft om det är en karens på 90 dagar för att få ett nytt turistvisum beviljat.
Nu är konsulatet i Cebu bemannat av filippinare som kör sitt eget race, godkänns alla handlingar så är väntetiden ändå 5 dagar. Gissar att dom fiskar efter mutor men de frågade inte efter det.

Jösses, där ska man tydligen inte ansöka om visum:oops:.
Har du möjlighet så flyg till tex Laos så får du single entry dagen efter du lämnat in ansökan.

Ja, stenbord och forum är lömska informationskällor ;);)

Ja men faktiskt är stenbord och forum exakt samma sak.
Se bara vad som skrives om VOA, som menades egentligen VISA EXCEMPT ENTRY, alltså en VISA-lös vistelse i Thailand... och inte ett VISA!!

Så stenbordet finns runt oss här också..

Liknande trådar

Tillbaka
Topp