Turistvisum utan moderskapsbevis efter skilsmässa: Vad göra?

Pinnen68

Nykomling
Hej, Jag undrar hur viktigt det är för en ansökan om turistvisum givet följande situation: Min partner och jag har varit tillsammans i ett år. Hon är skild och har två barn med sin exmake. Vid deras skilsmässa tog han ansvaret för barnen. Nu står vi inför utmaningen att hon inte har några dokument som bevisar att hon är barnens mor, eftersom hennes exmake vägrar att ge henne en kopia av dessa dokument. Min fråga är: Hur hanterar man detta vid ansökan om turistvisum? Ska man inte nämna barnen alls, eller finns det ett sätt att få en kopia av de nödvändiga dokumenten? Hon har inte för avsikt att återvända till området där hennes exmake bor. Har någon varit i en liknande situation? I inbjudningsbrevet nämns ingenting om barn, och tanken är att hon ska besöka mig i tre månader.

Hej, Jag undrar hur viktigt det är för en ansökan om turistvisum givet följande situation: Min partner och jag har varit tillsammans i ett år. Hon är skild och har två barn med sin exmake. Vid deras skilsmässa tog han ansvaret för barnen. Nu står vi inför utmaningen att hon inte har några dokument som bevisar att hon är barnens mor, eftersom hennes exmake vägrar att ge henne en kopia av dessa dokument. Min fråga är: Hur hanterar man detta vid ansökan om turistvisum? Ska man inte nämna barnen alls, eller finns det ett sätt att få en kopia av de nödvändiga dokumenten? Hon har inte för avsikt att återvända till området där hennes exmake bor. Har någon varit i en liknande situation? I inbjudningsbrevet nämns ingenting om barn, och tanken är att hon ska besöka mig i tre månader.
Vid ansökan måste ett personbevis eller liknande från en myndighet bifogas.

Det går att beställa från valfritt Ampur mot en mindre avgift.
Många myndigheter kräver orginal och inte kopior.
Vet inte hur noga det är för visum men ladda ner guiden från UD.

För att dom är skilda och om pappan har ensam vårdnad är hon fortfarande biologisk mamma.
Det står i personbevis eller motsvarande.

Det går nog inte att hoppa över uppgifterna om barn då ambassaden kontrollerar den sökandes uppgifter och familjerelationer.

"Hej,Tack för ditt svar. Jag inser att jag kanske inte var helt tydlig i min tidigare förfrågan. Jag vill klargöra att barnen inte kommer att följa med eftersom hon enligt exmaken inte har tillåtelse att ha kontakt med dem.I min inbjudan vill jag lyfta fram att hon är mor till två underbara barn, och jag planerar att bifoga ett foto av henne tillsammans med barnen. Syftet är att betona att en stark drivkraft för hennes återvändande är kärleken och längtan efter hennes barn, trots de nuvarande omständigheterna som förhindrar dem från att vara tillsammans.Jag hoppas att detta ger en klarare bild av situationen och mina intentioner med inbjudan."

"Hej,Tack för ditt svar. Jag inser att jag kanske inte var helt tydlig i min tidigare förfrågan. Jag vill klargöra att barnen inte kommer att följa med eftersom hon enligt exmaken inte har tillåtelse att ha kontakt med dem.I min inbjudan vill jag lyfta fram att hon är mor till två underbara barn, och jag planerar att bifoga ett foto av henne tillsammans med barnen. Syftet är att betona att en stark drivkraft för hennes återvändande är kärleken och längtan efter hennes barn, trots de nuvarande omständigheterna som förhindrar dem från att vara tillsammans.Jag hoppas att detta ger en klarare bild av situationen och mina intentioner med inbjudan."
Ja att ha en stark anknytning till hemlandet är viktigt.

Det kommer hon att bli utfrågad vid intervju.

Men att hon har någon form av besöksförbud av ex maken låter illa och märkligt.
Det brukar behövas domstolsbeslut även i Thailand.

Kanske inte så smart att nämna det i ansökan att hon har två underbara barn att återvända till om hon nu inte får det?

Birth certificate på barnen ska med i ansökan också.

I din inbjudan ska du bara garantera en ekonomisk garanti för henne och bostad där ni ska vistas.

Bilder på barn, intyg, personbevis, birth certificate, försäkringar, bostad i hemlandet, jobb, beviljad ledighet mm ska bifogas i hennes ansökan.
Det är hon som är sökande till att åka till Sverige och Schengen och skriver under sin ansökan.

Ja att ha en stark anknytning till hemlandet är viktigt.

Det kommer hon att bli utfrågad vid intervju.

Men att hon har någon form av besöksförbud av ex maken låter illa och märkligt.

Kanske inte så smart att nämna det i ansökan att hon har två underbara barn att återvända till om hon nu inte får det?

Birth certificate på barnen ska med i ansökan också.

I din inbjudan ska du bara garantera en ekonomisk garanti för henne och bostad där ni ska vistas.

Bilder på barn, intyg, personbevis, birth certificate, försäkringar, bostad i hemlandet, jobb, beviljad ledighet mm ska bifogas i hennes ansökan.
Det är hon som är sökande till att åka till Sverige och Schengen och skriver under sin ansökan.

"Men att hon har någon form av besöksförbud av ex maken låter illa och märkligt.
"

Jag reagerade också på det, borde vara ganska ovanligt att det händer (om det inte finns anledningar)
Men kan ju vara så att hon är fattig, killen är rik så hon gått med på (utan rättegång) att inte får ha kontakt om han tar väl hand om barnen.
Finns ju även en del kvinnor i Thailand som inte är thai.

/ SatanG

"Men att hon har någon form av besöksförbud av ex maken låter illa och märkligt.
"

Jag reagerade också på det, borde vara ganska ovanligt att det händer (om det inte finns anledningar)
Men kan ju vara så att hon är fattig, killen är rik så hon gått med på (utan rättegång) att inte får ha kontakt om han tar väl hand om barnen.
Finns ju även en del kvinnor i Thailand som inte är thai.

/ SatanG
Precis och det försvagar en stark koppling till hemlandet vid ansökan.

Just att ha egna barn som inte bor tillsammans med sin mamma försvagar hennes trovärdighet om att återvända inom visumets längd.
Inte så lätt om den som intervjuar ställer obekväma frågor.

Det är också vanligt att om man uppger att ens barn bor hos föräldrarna att det är negativt för bedömningen.

Ganska klassiskt att flytta till Europa och få uppehållstillstånd för att sen ansöka att få barnen att flytta till mamma i efterhand.

Allt sånt har försvårats de sista åren.
Det var enklare för 5-10 år sedan.

Ett Schengenvisum upp till 90 dagar får inte vara ett första steg till en flytt enligt reglerna men har i praktiken varit det.
Det ska istället sökas uppehållstillstånd för besök.

De som söker visum för att besöka släkt och vänner har hela bevisbördan på sig att visa att det stämmer och att man tänker återvinna.
Besöka en registrerad make är enkelt, en samborelation eller pojkvän mer krävande att styrka och för släktingar krävs dokument som bevisar släktskap.
Vänner är lurigare.

Hej, tack för era tidigare svar. Nej, hon har inte något besöksförbud. Hennes ex-make är uppenbarligen upprörd, förmodligen av naturliga skäl, eftersom hon begärde skilsmässa och lämnade honom. Han har tydligt sagt att barnen inte får träffa henne och hindrar dem från att ringa till henne. Jag har föreslagit att vi kanske bör vänta och se hur intresserad han är av att ta hand om barnen, särskilt när han inte tidigare har engagerat sig mycket i deras liv. Nu planerar jag att prata med henne igen under mitt återbesök och föreslå att vi åtminstone överväger att gå till domstol.

I ansökan har vi bara nämnt att hon har två barn som bor tillsammans med sin ex-man. Jag vet att hon tidigare inte ville bråka med honom eftersom det skulle kosta tid och pengar. Men jag tror att om jag stöder henne och hjälper henne genom hela processen kan hon ändra sig och se värdet av att försöka säkerställa att hon får möjlighet att vara en del av sina barns liv igen.

Skrev bara det här i anknytning för åter vända I am fully committed to returning to Thailand. This commitment is rooted in the fact that I am a mother of two children, aged 10 and 14.

Hej, tack för era tidigare svar. Nej, hon har inte något besöksförbud. Hennes ex-make är uppenbarligen upprörd, förmodligen av naturliga skäl, eftersom hon begärde skilsmässa och lämnade honom. Han har tydligt sagt att barnen inte får träffa henne och hindrar dem från att ringa till henne. Jag har föreslagit att vi kanske bör vänta och se hur intresserad han är av att ta hand om barnen, särskilt när han inte tidigare har engagerat sig mycket i deras liv. Nu planerar jag att prata med henne igen under mitt återbesök och föreslå att vi åtminstone överväger att gå till domstol.

I ansökan har vi bara nämnt att hon har två barn som bor tillsammans med sin ex-man. Jag vet att hon tidigare inte ville bråka med honom eftersom det skulle kosta tid och pengar. Men jag tror att om jag stöder henne och hjälper henne genom hela processen kan hon ändra sig och se värdet av att försöka säkerställa att hon får möjlighet att vara en del av sina barns liv igen.

Skrev bara det här i anknytning för åter vända I am fully committed to returning to Thailand. This commitment is rooted in the fact that I am a mother of two children, aged 10 and 14.
Va bra, då behöver ni inte oroa er om de dokument som du frågade om i första inlägget.
Kanske bara ett missförstånd mellan er.

Gå vidare med ansökan och skaffa de intyg och certifikat hon behöver.
Bevis om anställning och beviljad ledighet är bra.
Intyget från Ampur att hon är skild på riktigt bör vara med.

Kan bli tveksamheter om hon ska besöka en pojkvän i Sverige om hon är gift och har två barn.
Är du säker på att han har vårdnaden av barnen i juridisk mening.

Gör i ordning din inbjudan och hennes ansökan med bilagor, biljetter och försäkring och boka tid hos VfsGlobal i Bangkok för intervjun och biometri.
Räkna med två veckors väntetid innan passet är tillbaka med beslutet.

Va bra, då behöver ni inte oroa er om de dokument som du frågade om i första inlägget.
Kanske bara ett missförstånd mellan er.

Gå vidare med ansökan och skaffa de intyg och certifikat hon behöver.
Bevis om anställning och beviljad ledighet är bra.
Intyget från Ampur att hon är skild på riktigt bör vara med.

Kan bli tveksamheter om hon ska besöka en pojkvän i Sverige om hon är gift och har två barn.
Är du säker på att han har vårdnaden av barnen i juridisk mening.

Gör i ordning din inbjudan och hennes ansökan med bilagor, biljetter och försäkring och boka tid hos VfsGlobal i Bangkok för intervjun och biometri.
Räkna med två veckors väntetid innan passet är tillbaka med beslutet.
Tack så mycket för din hjälp och vägledning genom ansökningsprocessen. Jag har nu alla nödvändiga dokument för min del, och min flickvän har skaffat kopior av barnens födelsedata, äktenskapshandlingar som visar att hon är skild, ett nytt pass, ID-kort, och papper som bevisar att hon har bytt adress samt dokument för namnändring. Allt är redo.

Jag hade en fråga som lite förvirrade mig. När jag fyllde i blanketten "Inbjudan – Inför ansökan om Schengenvisering," ringde jag det svenska Migrationsverkets callcenter, och en kvinna där sa att min flickvän skulle behöva fylla i några papper från den svenska ambassaden i Thailand. Jag frågade om det gick att ladda ner dessa papper och fylla i dem elektroniskt, men hon sa nej. Är det verkligen nödvändigt, eller räcker det att skicka in alla mina dokument tillsammans med inbjudningsblanketten till henne i Thailand?

Tack igen för din hjälp!

Tack så mycket för din hjälp och vägledning genom ansökningsprocessen. Jag har nu alla nödvändiga dokument för min del, och min flickvän har skaffat kopior av barnens födelsedata, äktenskapshandlingar som visar att hon är skild, ett nytt pass, ID-kort, och papper som bevisar att hon har bytt adress samt dokument för namnändring. Allt är redo.

Jag hade en fråga som lite förvirrade mig. När jag fyllde i blanketten "Inbjudan – Inför ansökan om Schengenvisering," ringde jag det svenska Migrationsverkets callcenter, och en kvinna där sa att min flickvän skulle behöva fylla i några papper från den svenska ambassaden i Thailand. Jag frågade om det gick att ladda ner dessa papper och fylla i dem elektroniskt, men hon sa nej. Är det verkligen nödvändigt, eller räcker det att skicka in alla mina dokument tillsammans med inbjudningsblanketten till henne i Thailand?

Tack igen för din hjälp!
Så du har besökt hon i Thailand?

Tack igen för din hjälp!
Ja hon eller du får ladda ner de blanketter som hon ska fylla i och sen skriva under tillsammans med bilagor.
Application form

Migrationsverket handhar inte ansökan om visum, bara uppehållstillstånd.

Verkar som ni missat detta.
På byråkratisk sätt ska allt vara med i ansökan.
Det går inte att komplettera i efterhand utan vid avslag blir det att börja om från början med de kostnader det innebär.
Ansökningsavgift betalas inte tillbaka.

Här ser du vilka blanketter som hon ska använda i sin ansökan.
Engelska eller svenska går lika bra men inte thailändska.

Screenshot_20240130-175627_My Files.jpg

Så du har besökt hon i Thailand?
Jag besökte henne i Thailand i en månad i december. Jag har laddat ner och fyllt i både ansökningsblanketten för Schengen-visum och blanketten "Inbjudan – Inför ansökan om Schengenvisering" på svenska, tillsammans med ett personligt brev och alla nödvändiga dokument. Tack så mycket för din hjälp och vägledning! Jag uppskattar verkligen all din assistans

Senast ändrad:
  • Haha
Reactions: Nox
Jag besökte henne i Thailand i en månad i december. Jag har laddat ner och fyllt i både ansökningsblanketten för Schengen-visum och blanketten "Inbjudan – Inför ansökan om Schengenvisering" på svenska, tillsammans med ett personligt brev och alla nödvändiga dokument. Tack så mycket för din hjälp och vägledning! Jag uppskattar verkligen all din assistans
Nu blir jag nyfiken hur du löst alla hennes nödvändiga dokument själv åt henne.

Det är hon som är sökande så något personligt brev från dig ska inte med i hennes ansökan.
Finns en fara med att du gör hela hennes ansökan när det kommer till intervju.

En månad tillsammans vid ett tillfälle rätt nyligen räknas inte som en stark relation.
Två tre gånger under några år är bättre med dokumentation och bilder.

Lycka till med ansökan men räkna med 50% risk för avslag.

Nu blir jag nyfiken hur du löst alla hennes nödvändiga dokument själv åt henne.

Det är hon som är sökande så något personligt brev från dig ska inte med i hennes ansökan.
Finns en fara med att du gör hela hennes ansökan när det kommer till intervju.

En månad tillsammans vid ett tillfälle rätt nyligen räknas inte som en stark relation.
Två tre gånger under några år är bättre med dokumentation och bilder.

Lycka till med ansökan men räkna med 50% risk för avslag.
Jag ordnade med all dokumentation, ansökan, skrev personligt brev när exet och frugan fick visum.
Enda dom gjorde var gå på intervjun hos VFS.
Är väl inget konstigt med det, dom visste ju inte vad som skulle ordnas och agent anlita vi inte.

Jag ordnade med all dokumentation, ansökan, skrev personligt brev när exet och frugan fick visum.
Enda dom gjorde var gå på intervjun hos VFS.
Är väl inget konstigt med det, dom visste ju inte vad som skulle ordnas och agent anlita vi inte.
Ni var gifta och reglerna är betydligt 2024 mer krävande än för tio år sedan.

Inte svårt alls att ha en stark relation som gift.
Det står i äktenskapetbeviset.

Jag skriver också ansökan åt frun.
Blir inte ens en fråga på VfsGlobal.
Våra personbevis och äktenskapscertifikat duger.

Ni var gifta och reglerna är betydligt 2024 mer krävande än för tio år sedan.

Inte svårt alls att ha en stark relation som gift.
Det står i äktenskapetbeviset.

Jag skriver också ansökan åt frun.
Blir inte ens en fråga på VfsGlobal.
Våra personbevis och äktenskapscertifikat duger.
Jag och frugan har varit gifta i 14 år och hon har varit med till Sverige ca: 10 ggr. Dom flesta gångerna fick hon avslag på första ansökan pga nån struntsak enligt min mening men nu sista gången så krävdes det kopia på hennes husbok vilket aldrig hänt förr ! Det hade vi ingen aning om men det är väl nya regler som ska stärka att hon tänker återvända till Thailand antar jag. Att hon skött sig klanderfritt 9 ggr tidigare och återvänt väger lätt i vågskålen.

Hej,Jag tänkte försöka förklara situationen utan att det blir för komplicerat. Jag har förberett en inbjudan och bifogat dokumentation som bevisar att jag kan försörja mig själv, inklusive en inbjudan från Skatteverket och all annan nödvändig dokumentation. När jag talade med Migrationsverkets kundtjänst, rekommenderade de att jag skulle inkludera fotografier som bevis på vår resa. Därför bifogar jag bilder, flygbiljetter från vår resa i Thailand, hotellkvitton, och andra relevanta dokument.De föreslog också att jag skulle skriva ett personligt brev där jag beskriver hur vi träffades och vad vi planerar att göra här i Sverige.Brevet har jag översatt till engelska från hennes original, som hon skrev själv. Vi har också tillsammans fyllt i hennes Schengen-ansökningsformulär.För sin del har hon ordnat med dokumentation såsom fastighetspapper, födelsecertifikat, skilsmässopapper, pass, dokumentation för namnändring, och liknande för att styrka sin ansökan.

Hej,Jag tänkte försöka förklara situationen utan att det blir för komplicerat. Jag har förberett en inbjudan och bifogat dokumentation som bevisar att jag kan försörja mig själv, inklusive en inbjudan från Skatteverket och all annan nödvändig dokumentation. När jag talade med Migrationsverkets kundtjänst, rekommenderade de att jag skulle inkludera fotografier som bevis på vår resa. Därför bifogar jag bilder, flygbiljetter från vår resa i Thailand, hotellkvitton, och andra relevanta dokument.De föreslog också att jag skulle skriva ett personligt brev där jag beskriver hur vi träffades och vad vi planerar att göra här i Sverige.Brevet har jag översatt till engelska från hennes original, som hon skrev själv. Vi har också tillsammans fyllt i hennes Schengen-ansökningsformulär.För sin del har hon ordnat med dokumentation såsom fastighetspapper, födelsecertifikat, skilsmässopapper, pass, dokumentation för namnändring, och liknande för att styrka sin ansökan.
Man rekommenderar vi båda skulle skriva varsitt brev hur vi träffades.

Hej
Du skriver en månad tillsammans vid ett tillfälle rätt nyligen räknas inte som en stark relation.
Jag håller på att redigera Line loggen, som omfattar 2000 sidor. Vi har nästan varit tillsammans i ett år. Jag planerar att åka ner till henne igen om några månader och anser att vi har starka skäl för visumansökan. Jag bifogar flygbiljetter, bilder från vår tid i Thailand, screenshots av våra Line-samtal och loggar från ett års videosamtal med både henne och hennes föräldrar. Detta visar att vår relation inte enbart baseras på den senaste månadens möte.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp