Hej!
Har förstått det som att man som svensk har de flesta en bra nivå på sin engelska och att det finns en ganska stor efterfrågan på lärare i engelska i Thailand. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av att undervisa i engelska, med eller utan så kallat TEFL diplom(Teach English Foreingn Lanugage). skulle vara intressant att få höra lite om erfarenheter från det thailändska skolsystemet.
Ha en bra dag!
Jag har erfarenheter från Thailändskt mellanstadium och högstadium (rekommenderar verkligen inte det sista!).
har du TEFL/TESL/TESOL kommer det göra allt lättare. De flesta jobb kräver att du har kandidatexamen (om du vill jobba vitt, vilket du vill!)
Arbetstillstånd är viktigt här och många statliga vanliga skolor kommer försöka spela pingpong med dig så länge de kan utan att ge något tillstånd, lönerna är dessutom betydligt bättre om du lär ut på högre utbildningar eller privatskolor.
Skolsystemet är inte mycket att hurra för.. halva jobbet är att agera reklampelare för många skolor, då de gärna visar upp att de har en "Native English Speaker" (NES) vilket vi är automatiskt som faranger...
Läroplanen känns som den är från stenåldern, ingen Thailändska får användas i klassrummet även om du lär ut till lågstadieelever, vilket gör att ingen lär sig någonting då man inte kan förklara saker. Mer vikt läggs ofta på grammatik än på uttal och att öva sin förmåga i 1-on-1 tal. Personligen tycker jag grammatik kan vänta tills senare för de som vill studera vidare, viktigare att känna sig någorlunda självsäker i att förstå Engelska och kunna tala det, tror det dessutom skulle göra fler intresserade av att läsa vidare språket.
Många skolor kommer säga till dig att alla måste passera examen och att du inte får ge F till någon då det kommer dra ner skolans statistik... Jag kan fortsätta länge.
Jag vet folk som jobbar som TEFL lärare här och trivs bra så mitt exempel är bara en sida av det hela. Det handlar mycket på vart man hamnar med. Bangkok är bäst om man ser till lönerna, men det kan vara att föredra att jobba på landsbygden eller någon ö för många. Det mesta är inte hugget i sten här så jag är säker på att det finns lika många positiva berättelser som negativa om jobbet. bara min input