Thailand, falang inte språka engelska

Fint skrivet Atom.... Helt OK, du lever ditt liv med dina förutsättningar, och jag lever mitt liv med mina förutsättningar. Har inte letat en endaste sekund efter en thai att umgås med, helt ointressant för mig. Jag väljer mina vänner, och låter inte andra tvinga dom på mig.

Nu får snart forumet klara sig självt, dags att andas, jobba, och sedan gå till sängs....

Helt klart, vill du inte umgås med thailändare så ska du inte göra det, precis som jag valt att inte umgås med mullvadar.

Anledningen att jag skrev som jag gjorde var att du tidigare i tråden påstod att vi som har thailändska vänner egentligen ljuger eller inte fattar att vi egentligen inte har thailändska vänner, och det ville jag påpeka felaktigheten i. Att du dessutom säger att thailändare inte vet vad vänskap är tycker jag inte heller ska stå obemött.

Att du inte vill ha thailändska vänner och att thailändare förmodligen inte vill ha dig som vän har jag dock inga problem med; man kan varken i verkliga livet eller i forumsvärlden vara kompis med alla.

Tyvärr så tror jag du tog ett steg för mycket Atom, du vet ingenting alls om att thailändare inte skulle vilja ha mig som vän. Lika lite som jag vet om din relation till desamma. Så låt oss stanna där är du snäll

Finns alltid dom som aldrig ser och hör sig själva;)dessa brukar sällan ha långt till försvar, det är då man kan sålla agnarna från betet:);):D

Sen finns ju andra sidor också, många eller en del har ju väldigt fasta övertygelser och starka åsikter, de blir ofta tagna för att "veta bäst". Egentligen finns ju inget rätt eller fel utan bara olika syn som vi säkert sagt tusen gånger innan.

En stor bov som jag alltid hävdat är den eviga prestigen hela tiden, det går mycket prestige i det som skrivs. Man måste först på något sätt kvalificera in sig för att bli trodd, tagen på allvar och det skall ju hela tiden påtalas vem som är kvalificerad att skriva något, om man bara kom ifrån det och accepterade att allas erfarenheter är av vikt oavsett och intressanta så hade man nog vunnit mycket.

Det är för mycket vi och dom över mycket och där diskvalificerar man många ohörda. Ja det finns mycket att ta tag i när det gäller detta.

Klarade jag av att i detta inlägg undvika att trampa någon på tårna, ja framtiden får utvisa:D för det finns alltid någon som känner igen sig i något som skrivs eller tror/uppfattar som att de är dem som avses och kanske då helt i onödan och man behöver inte nämna varken namn eller person för det finns alltid någon som lyckas få in sitt namn efter den där punkten eller ordet eller mellan någon rad.

Så som det goda ordspråket säger, hur man än vänder sig har man rumpan bak.:D

Detta är väl ett utmärkt exempel när du ägnar ett helt inlägg åt att enbart diskutera en person. Tyvärr ganska vanligt.

Tack för stödet mackes, istället för att ivra påhoppet, så är det mig det är fel på. För övrigt så var HELA ditt egna inlägg ägnat också bara åt en person.. mig... så vad vill du egentligen...

Så var vi där igen kurant..... Tack för att du återigen ger dig på mig.... Men du kanske kan visa på var mina s.k. påhopp är, jag fallerar helt att finna dom.

Men du visar klart och tydligt vad Berralund skrev ovan om fingertoppskänsla, så jag måste väl förlåta dig dina klavertramp på mig då...

För övrigt det enda påhopp jag kan finna i tråden här är ditt egna kurant (se det citerade), så du fattar att Berralund pratar om dig va..... Kanske dags att be om ursäkt eller??

Då du i inlägg #3, #5,#11 och 13 envist använder ordet ”kurant”, så är det självklart att det är mig du åsyftar.
Påhopp eller inte får andra vara domare över.

Som jag skrev det roar bara, men när jag blir less på detta och kontrar med en riktad otrevlighet helt medvetet i #22 för att provocera och testa gränserna, brinner du av i vanlig ordning.

Sen är väl hela #21 ett påhopp mot mig och några till utan direkt ha använt ordet ”kurant” eller andra nick, men jag tror ingen har missat vilka du försöker trycka till.

Nu har jag redovisat i vilka inlägg det finns påhopp i varierande nyanser från dig.

kycklingen ditt hat emot mig fortsätter trots att du numera är admin... Nog fattade jag kycklingen, men
kycklingen ditt hat emot mig fortsätter trots att du numera är admin... Nog fattade jag kycklingen, men eftersom kurant var den enda som gjorde ett personligt påhopp i hela tråden, så ville jag ironisera mot honom, trots att ni inte gärna vill höra och läsa detta...

Så vad gör ni,,, låter ni påhoppet ligga kvar eller??? är påhopp Ok beroende på vem som gör dom eller?... Läs igenom tråden kycklingen, och återkom sedan med en ursäkt till mig, och erkänn att det var kurant som skrivit det enda påhoppet i hela tråden. Annars är din trovärdighet helt borta..
jag har läst igenom tråden ett flertal gånger och jag ser ett flertal påhopp som du har skrivit, och det har ingenting med ditt påstådda hat som jag har mot dig att göra, jag är läskunnig. Så tyvärr du får ingen ursäkt av mig i denna tråden, förstår du själv vad du förmedlar i skrift så är det du som ska komma med en ursäkt till ett flertal här, om min trovärdighet försvinner på forumet för att jag inte ber dig om ursäkt här så får det vara så.

Jag förstod att du skulle svara så, vet ju vad du går för... men vi lämnar det... låt påhoppet stå kvar till ett minne av dig då... Tack skall du ha...

Jag kan säga som så om hur jag tänkte när jag skrev mitt inlägg: Jag tänkte väl egentligen inte på någon särskild person utan mest i generella ordalag. Själv har jag ett ganska gott självförtroende när det kommer till språk, åtminstone när det gäller svenska, engelska och i viss mån tyska. Det var därför jag satt och filosoferade över varför det förekommer så pass många missförstånd och fall av bristande läsförståelse här.

Att det skulle komma en reaktion var jag övertygad om men jag trodde inte att den skulle få dessa proportioner. Men det är ju ganska talande när man läser påföljande inlägg, man ser direkt vilka som känner sig träffade. Inte var jag ute efter att anklaga någon men man kan ju i sitt stilla sinne hoppas att denna lilla debatt för något positivt med sig, någon kan möjligen bli lite mer eftertänksam innan han eller hon trycker på posta-knappen.

Senast ändrad:
kycklingen ditt hat emot mig fortsätter trots att du numera är admin... Nog fattade jag kycklingen, men eftersom kurant var den enda som gjorde ett personligt påhopp i hela tråden, så ville jag ironisera mot honom, trots att ni inte gärna vill höra och läsa detta...

Så vad gör ni,,, låter ni påhoppet ligga kvar eller??? är påhopp Ok beroende på vem som gör dom eller?... Läs igenom tråden kycklingen, och återkom sedan med en ursäkt till mig, och erkänn att det var kurant som skrivit det enda påhoppet i hela tråden. Annars är din trovärdighet helt borta..
Jag tycker verkligen synd om dig Newdawn, fn va taskiga dom e mot dig, du förtjänar ju ingenting för du är ju aldrig stöddig eller hoppar på nån...

En sak som jag har sett ofta är när det går snett är att någon gör ett antagande om någon och samtidigt gör detta till en sanning som sedan används som grund till att göra ett motangrepp. Det är naturligtvis helt ok att göra antagandet, men då tycker jag man kan fråga om antagandet är riktigt först så att den som har skrivit får chansen att förtydliga först istället för att direkt bli angripen.

En annan sak att tänka på tycker jag är att vi skriver och läser ju här för nöjes skull i första hand, så vi kan väl försöka utgå ifrån det när vi svarar varandra? :)

Så olika man kan uppfatta en sak, jag trodde Newdawn hade en egen gräddfil av admin,
då det många gånger raderats många inlägg med lite mothugg mot honom i vissa trådar utan att det redovisats.
Ibland har det varit som en hjälpande hand räddat situationen med bortstädade inlägg med påhopp som få ens noterat som påhopp.

Nu ser jag helt annorlunda på saken. ;)

En sak som jag har sett ofta är när det går snett är att någon gör ett antagande om någon och samtidigt gör detta till en sanning som sedan används som grund till att göra ett motangrepp. Det är naturligtvis helt ok att göra antagandet, men då tycker jag man kan fråga om antagandet är riktigt först så att den som har skrivit får chansen att förtydliga först istället för att direkt bli angripen.

En annan sak att tänka på tycker jag är att vi skriver och läser ju här för nöjes skull i första hand, så vi kan väl försöka utgå ifrån det när vi svarar varandra? :)

Ja det är en riktig analys, tycker jag kanske jag skall tillägga så blir det bara min sanning:D, det saknas väldigt många gånger detta med att fråga "vad menar du/avser du?", så att man får en sann och så riktig bild av vad någon menar/avser och inte bara anta eller tro, det skulle undanröja en hel del missförstånd och ge den andre en chans som du säger.

Något som också är väldigt vanligt är att ifrågasätta någons intelligens genom olika insinuanta ordval, ger ju inte några förutsättningar för att det skall bli en bra konversation precis.

Sen måste man ju också få vara lite ironisk och ge lite gliringar men de allra flest vet nog var gränsen går och man är också väl medveten om när man går över gränsen.

Ett forum skulle ju bli väldigt grått om allt som skrevs bara var akademiska, analyserande och kalkylerande inlägg med tråkig fakta, utan romantik, levnadsglädje och alla medlemmars egenskaper, det skulle nog bli ett väldigt dött och grått forum.

Sen finns en annan problematik som kanske vissa tycker är långsökt men som jag ser som en bidragande orsak till mycket i samhället inte bara i ett forum. Har ju tidigare talat om det individualistiska samhället som växt fram de senaste kanske 20-30 åren där fokus har alltmer riktats till den egna individen, vi matas dagligen med budskap om den egna individen i centrum som hela tiden är i fokus, allt för till är till för den egna individen inte som förr kollektivet.

Förr var det mer kollektivet som tog gemensamt ansvar och man fann en större trygghet i kollektivet, familjen och samhället, idag är det individens ansvar, mycket har lagts på individens skuldror som i mångt och mycket avskurits från samhället och det kollektiva och detta gör människan osäker och sårbar för du har bara dig själv, den egna individen, ansvaret ligger på dig själv, det är bara du själv som kan skydda dig.

Idag är det ju väldigt vanligt att ta till rasiststämpel, många är kränkta, många skall ha sin rätt, mycket av budskap går idag ut på att just Du befinner dig i universums mitt och glänser över alla världar.

Det avspeglar sig här också, det behövs inte mycket för att någon skall gå i taket just för att individen är så sårbar, attack på individen, lite grand som Thais ego, attack på egot, förr var det mer attack på kollektivet och det var inte så farligt för man fann tryggheten i kollektivet, precis som lejonen finner trygghet i flocken, det är borta idag.

Nu vet jag ju att en del kommer säkert tycka att det är trams och en del håller säkert med och en del står någon stans mitt emellan och så skall det ju vara.:)

Janne, försöker du sno min pool-position vad det gäller att vara generaliseringarnas mästare??? Jösses vad du fick till det här i inlägget. Jag tycker ganska tvärtom som dig på vissa punkter.

T.ex. De som flyttar till kusten är då dom som;
a) Har en falang-fru, dom skulle ju aldrig tillåta en man att få bestämma annat än öl-sorten han dricker, om ens det.. b) De som flyttar till kusten i Thailand är dom som förut trafikerade Mallorca och Kanarieöarna. Säkra före det osäkra, inga äventyr där inte, utan nära till flygplatsen om det händer nåt, nära till sjukhuset om det händer nåt.... hobbies exakt detsamma som hemma... Inget fel i det alls, men så ser jag på dom i alla fall.... Mallorca-charter-resenärerna..

De som flyttar ut på landet;
a) känner att det mer är dom som är mindre osäkra på sig själva, starkare individer, större äventyrslusta
b) betydligt mer sociala människor som klarar av att skapa kontakter och ha ett vettigt socialt liv, behöver inte ha en vanvettigt hög häck för att dölja vem man egentligen är....
c) De som bosätter sig på landet i Thailand är mer som backpacker-gänget, nöjer sig inte med 14 dagar på stranden med paraplydrink och hålla tanten i handen 24/7, och sedan dö.....

Så ser jag på dessa olika typer, var och en gör som dom vill, och ingen annan har ont av detsamma. Men en sak har du väldigt fel i, men jag ursäktar dig, du vet ju helt enkelt inte... Och det är när du beskriver folk som bosätter sig i byarna. Visst jag vet,,, jag älskar en go generalisering, men detta tog ju priset även med mina mått mätt.

De flesta av gubbsen nere på Bens Bar och Big C och Tesco Lotus och dessa samlings-platser, dom är och jag överdriver inte, till 90% bosatta ute i byar på risfälten. Skittrevliga, kamratsökande människor, som har massor av kunskaper i allehanda ting, och vi har fan så skoj ihop.....

Nä du har helt fel, dönickarna enligt mitt förmenande, och nu en grov generalisering ifrån min sida... Det är faktiskt charter-resenärerna som förr åkte till Mallorca... Det är dom nissarna som tittar ner, tittar snett, tittar bort, och gör allt för att undvika att hälsa... Och när man till slut får "tag på dom". Ja då är dom där för att hälsa på, deras fru kanske kommer ifrån nån by i Chaiyaphum, och gubben vet fan inte hur bråttom han har tillbaka till Hua Hin, Cha Am, eller Phuket o.s.v. Så de antisociala typerna hittar du helt klart nere på kusterna i Thailand....

Så ser min verklighet ut..... Men annars är jag glad att du generaliserar,, alltid retar det någon..
Jag vet att jag generaliserade, mest för att få igång en debatt ... det viktigaste är ju att inget är bättre eller sämre utan blir som det blir och vissa trivs bättre på det ena eller andra stället.

Acceptera varandra så blir det bra!

En fundering - Kan det inte vara så att vissa av oss inte besitter den där fingertoppskänslan och helt enkelt inte inser när man gör ett påhopp? Man menar egentligen inget illa men det blir ofta fel när man skriver. Alla är olika funtade men det kan självfallet vara jobbigt för dom som blir angripna även om det egentligen inte var meningen.

Så är det säkert! Tror inte många är elaka och vill bara ont.

Så är det definitivt. Men är det ändå inte ganska enkelt?

Så fort man börjar tala om en person så är man ute på hal is, alla personkommentarer är inte påhopp men att diskutera personer och deras egenskaper känns lite onödigt här. Det slutar väldigt ofta med krig.

Det är inte så enkelt som du vill få det till, man kan väva in ett påhopp utan att nämna personen eller att citera personen men personen känner sig ändå träffad. Det finns en del mästare på det här och svårt för Admin och moderator att då se.

Att diskutera sak är inte så enkelt som du vill ha det till tyvärr. Vill inte såra dig eller trampa dig på tårna, men du är ute på en skör tråd många gånger.

Samma sak med att generalisera, man får inte generalisera kulturer eller raser men hela grupperingar (läs IS, nu är jag ingen förespråkare för IS, men generalisera med PK går ju bra).

Hoppas jag inte gjorde påhopp nu, var inte meningen men svårt att diskutera utan att ta upp saker och linda in så bara en del förstår ... jag gillar rakt snack, men utan påhopp.

Så är det säkert! Tror inte många är elaka och vill bara ont.

Det är inte så enkelt som du vill få det till, man kan väva in ett påhopp utan att nämna personen eller att citera personen men personen känner sig ändå träffad. Det finns en del mästare på det här och svårt för Admin och moderator att då se.

Att diskutera sak är inte så enkelt som du vill ha det till tyvärr. Vill inte såra dig eller trampa dig på tårna, men du är ute på en skör tråd många gånger.

Samma sak med att generalisera, man får inte generalisera kulturer eller raser men hela grupperingar (läs IS, nu är jag ingen förespråkare för IS, men generalisera med PK går ju bra).

Hoppas jag inte gjorde påhopp nu, var inte meningen men svårt att diskutera utan att ta upp saker och linda in så bara en del förstår ... jag gillar rakt snack, men utan påhopp.

Nä det är vad jag också försöker att säga i denna tråden, inte alls speciellt enkelt för det finns många orsaker och är mer komplext än så. Så därför är det viktigt att ta med flera olika vinklar av problemet, lätt att man bara fokuserar på en sak till ett problem, ett problem brukar för det mesta innehålla en hel meny av bidragande orsaker.

Senast redigerad av en moderator:
Nä det är vad jag också försöker att säga i denna tråden, inte alls speciellt enkelt för det finns många orsaker och är mer komplext än så. Så därför är det viktigt att ta med flera olika vinklar av problemet, lätt att man bara fokuserar på en sak till ett problem, ett problem brukar för det mesta innehålla en hel meny av bidragande orsaker.
Jag har läst denna tråd och jag förstår inte. Har arbetat med olika sortes människor i över 40 år även senila personer men aldrig har jag upplevt så mycket negativism och streberaktigt beteend som här. Vanligt hyfs i umgänget även om det sker över nätet.[emoji4]

Liknande trådar

Tillbaka
Topp