Thailand, falang inte språka engelska

Intressant tråd att bosätta sig på ett ställe där ingen kan det språk som man själv kan och inte vilja lära sig språket heller.

Sen med att bo vid kusten kontra by är ju milsvid skillnad. Om man ser ytterligheterna på de som bor vid kusten är det ju människor som främst varit de som alltid åkt till kusten på semester och bara vill umgås med sådana som tycker likadant. Självklart finns det andra, men ytterligheten är ju denna.

De som bor i byarna är ju urtypen av de som aldrig innan haft ett förhållande som träffar en yngre tjej och älskar att bli omhändertagen av frun och släkten och bara behöver betala och är nöjda med det. De gillar när det finns folk runt omkring men vill inte ha kontakt med andra än familjen. Även här finns det ju ett spann med andra.

De som inte har en relation med thai, bosätter sig ofta i ett område med bara faranger och kommer inte så nära. Sen vinkar trädgårdsmästaren ibland och då tycker man att man fått thailändska vänner.

Jag ser inte ner på någon av dessa, men alla är vi olika. De flesta av oss är ju någonstans mitt i mellan och då är det ju helt andra saker som drar oss till olika ställen. Dock känns det som alla här är trygga med sina val, alla förespråkar hur rätt de valt. Är det så eller har vi svårt att erkänna, eller har vi blivit gamla och gaggiga eller bara gammal och envis ...
Vad vet jag?

Janne, försöker du sno min pool-position vad det gäller att vara generaliseringarnas mästare??? Jösses vad du fick till det här i inlägget. Jag tycker ganska tvärtom som dig på vissa punkter.

T.ex. De som flyttar till kusten är då dom som;
a) Har en -fru, dom skulle ju aldrig tillåta en man att få bestämma annat än öl-sorten han dricker, om ens det.. b) De som flyttar till kusten i Thailand är dom som förut trafikerade Mallorca och Kanarieöarna. Säkra före det osäkra, inga äventyr där inte, utan nära till flygplatsen om det händer nåt, nära till sjukhuset om det händer nåt.... hobbies exakt detsamma som hemma... Inget fel i det alls, men så ser jag på dom i alla fall.... Mallorca-charter-resenärerna..

De som flyttar ut på landet;
a) känner att det mer är dom som är mindre osäkra på sig själva, starkare individer, större äventyrslusta
b) betydligt mer sociala människor som klarar av att skapa kontakter och ha ett vettigt socialt liv, behöver inte ha en vanvettigt hög häck för att dölja vem man egentligen är....
c) De som bosätter sig på landet i Thailand är mer som backpacker-gänget, nöjer sig inte med 14 dagar på stranden med paraplydrink och hålla tanten i handen 24/7, och sedan dö.....

Så ser jag på dessa olika typer, var och en gör som dom vill, och ingen annan har ont av detsamma. Men en sak har du väldigt fel i, men jag ursäktar dig, du vet ju helt enkelt inte... Och det är när du beskriver folk som bosätter sig i byarna. Visst jag vet,,, jag älskar en go generalisering, men detta tog ju priset även med mina mått mätt.

De flesta av gubbsen nere på Bens Bar och Big C och Tesco Lotus och dessa samlings-platser, dom är och jag överdriver inte, till 90% bosatta ute i byar på risfälten. Skittrevliga, kamratsökande människor, som har massor av kunskaper i allehanda ting, och vi har fan så skoj ihop.....

Nä du har helt fel, dönickarna enligt mitt förmenande, och nu en grov generalisering ifrån min sida... Det är faktiskt charter-resenärerna som förr åkte till Mallorca... Det är dom nissarna som tittar ner, tittar snett, tittar bort, och gör allt för att undvika att hälsa... Och när man till slut får "tag på dom". Ja då är dom där för att hälsa på, deras fru kanske kommer ifrån nån by i Chaiyaphum, och gubben vet fan inte hur bråttom han har tillbaka till Hua Hin, Cha Am, eller Phuket o.s.v. Så de antisociala typerna hittar du helt klart nere på kusterna i Thailand....

Så ser min verklighet ut..... Men annars är jag glad att du generaliserar,, alltid retar det någon..

Senast redigerad av en moderator:
Känner inte som det är så stor skillnad att bo vid kusten eller i inlandet, det finns byar och större samhällen på båda ställena.
Jag har provat båda delarna och det är betydligt mer thai där vi bor vid kusten kontra faranger än då jag bodde 9km utanför Korat.
Vi man in i smeten bland västerlänningar och landsmän så är det en tripp på över 20km så det är ungefär en gång i veckan man gör en sån vända. Inte mer än gubbsen i risbyarna.

Däremot får vi besök oftare och gör utflykter med goda vänner minst en gång per vecka.
Både thai och faranger, mest svenskar, men för en dryg vecka sen var vi tre svenskar, en finländare, en ryss, en engelsman och några thai som roade oss vid en populär thai-beach 25km bort.

Letar man såna som Mr X som mest är aggressiv och anser att anfall och påhopp är bästa försvar även i sina egna trådstarter så finns det även såna vid kusten. Dom brukar ses cyklande ensamma runt ananasodlingarna och skuggande kokospalmer.

Nu är det svårt att ta såna på allvar och påhoppen bryr jag inte om alls, det är nästan bara underhållande.

Vad gäller mat så är det 90% thaimat som gäller för oss, för den är godare och farangmat av kvalité är en dyrare bristvara om man vill ha annat än fläskkött kryddat med svartpeppar.

Sitta över några öl över en middag med thaigrannar har sin charm också. Dom bjuder verkligen på sig själva med stolthet och sann glädje.

Tycker nästan synd om dom som undviker kontakt medborgarna i det land dom bor i bara för språket, kulturen och maten inte passar.

En fundering - Kan det inte vara så att vissa av oss inte besitter den där fingertoppskänslan och helt enkelt inte inser när man gör ett påhopp? Man menar egentligen inget illa men det blir ofta fel när man skriver. Alla är olika funtade men det kan självfallet vara jobbigt för dom som blir angripna även om det egentligen inte var meningen.

En fundering - Kan det inte vara så att vissa av oss inte besitter den där fingertoppskänslan och helt enkelt inte inser när man gör ett påhopp? Man menar egentligen inget illa men det blir ofta fel när man skriver. Alla är olika funtade men det kan självfallet vara jobbigt för dom som blir angripna även om det egentligen inte var meningen.

Nä, bäst är nog som uttrycket พกหินอย่าพกนุ่น säger Believe nothing of what you hear, and only half of what you see eller på ren svenska, ta allt med en nypa salt, kanske inte bara en nypa utan en hel näve.:D

Du har en poäng där @Berralund Märkligt nog är det dom som är mest aktiva i sitt skrivande och delar ut kängor till höger å vänster som lipar mest när dom får mothugg;) Delar man ut får man vara beredd att ta åxå, min åsikt:cool:

Du har en poäng där @Berralund Märkligt nog är det dom som är mest aktiva i sitt skrivande och delar ut kängor till höger å vänster som lipar mest när dom får mothugg;) Delar man ut får man vara beredd att ta åxå, min åsikt:cool:
En självklarhet! Men som sagt, är andemeningen inte att såra eller vara elak är det förmodligen svårt att vara ödmjuk. Dom som blir utsatta får försöka bita ihop, det är onödigt att besvara tråkningar med samma medel även om det är väldigt svårt att låta bli.

Så är det definitivt. Men är det ändå inte ganska enkelt?

Så fort man börjar tala om en person så är man ute på hal is, alla personkommentarer är inte påhopp men att diskutera personer och deras egenskaper känns lite onödigt här. Det slutar väldigt ofta med krig.

"Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter."
Arne Anka

Det är oerhört svårt att förmedla det man vill ha sagt medels skrift. Slarvar man dessutom med meningsbyggnad etc. så är det lätt att det bäddas för missförstånd. Tror att många inlägg skulle tas emot bättre om författaren tog sig besväret att läsa igenom sitt alster minst en gång innan han "skjuter".

Fast då kanske en del av charmen med forum skulle försvinna? :rolleyes:

Janne, försöker du sno min pool-position vad det gäller att vara generaliseringarnas mästare??? Jösses vad du fick till det här i inlägget. Jag tycker ganska tvärtom som dig på vissa punkter.

T.ex. De som flyttar till kusten är då dom som;
a) Har en falang-fru, dom skulle ju aldrig tillåta en man att få bestämma annat än öl-sorten han dricker, om ens det.. b) De som flyttar till kusten i Thailand är dom som förut trafikerade Mallorca och Kanarieöarna. Säkra före det osäkra, inga äventyr där inte, utan nära till flygplatsen om det händer nåt, nära till sjukhuset om det händer nåt.... hobbies exakt detsamma som hemma... Inget fel i det alls, men så ser jag på dom i alla fall.... Mallorca-charter-resenärerna..

De som flyttar ut på landet;
a) känner att det mer är dom som är mindre osäkra på sig själva, starkare individer, större äventyrslusta
b) betydligt mer sociala människor som klarar av att skapa kontakter och ha ett vettigt socialt liv, behöver inte ha en vanvettigt hög häck för att dölja vem man egentligen är....
c) De som bosätter sig på landet i Thailand är mer som backpacker-gänget, nöjer sig inte med 14 dagar på stranden med paraplydrink och hålla tanten i handen 24/7, och sedan dö.....

Så ser jag på dessa olika typer, var och en gör som dom vill, och ingen annan har ont av detsamma. Men en sak har du väldigt fel i, men jag ursäktar dig, du vet ju helt enkelt inte... Och det är när du beskriver folk som bosätter sig i byarna. Visst jag vet,,, jag älskar en go generalisering, men detta tog ju priset även med mina mått mätt.

De flesta av gubbsen nere på Bens Bar och Big C och Tesco Lotus och dessa samlings-platser, dom är och jag överdriver inte, till 90% bosatta ute i byar på risfälten. Skittrevliga, kamratsökande människor, som har massor av kunskaper i allehanda ting, och vi har fan så skoj ihop.....

Nä du har helt fel, dönickarna enligt mitt förmenande, och nu en grov generalisering ifrån min sida... Det är faktiskt charter-resenärerna som förr åkte till Mallorca... Det är dom nissarna som tittar ner, tittar snett, tittar bort, och gör allt för att undvika att hälsa... Och när man till slut får "tag på dom". Ja då är dom där för att hälsa på, deras fru kanske kommer ifrån nån by i Chaiyaphum, och gubben vet fan inte hur bråttom han har tillbaka till Hua Hin, Cha Am, eller Phuket o.s.v. Så de antisociala typerna hittar du helt klart nere på kusterna i Thailand....

Så ser min verklighet ut..... Men annars är jag glad att du generaliserar,, alltid retar det någon..

Letar man såna som Mr Newdawn som mest är aggressiv och anser att anfall och påhopp är bästa försvar även i sina egna trådstarter så finns det även såna vid kusten. Dom brukar ses cyklande ensamma runt ananasodlingarna och skuggande kokospalmer.
Nu är det svårt att ta såna på allvar och påhoppen bryr jag inte om alls, det är nästan bara underhållande.

Så var vi där igen ..... Tack för att du återigen ger dig på mig.... Men du kanske kan visa på var mina s.k. påhopp är, jag fallerar helt att finna dom.

Men du visar klart och tydligt vad Berralund skrev ovan om fingertoppskänsla, så jag måste väl förlåta dig dina klavertramp på mig då...

För övrigt det enda påhopp jag kan finna i tråden här är ditt egna (se det citerade), så du fattar att Berralund pratar om dig va..... Kanske dags att be om ursäkt eller??

Pratar Berralund om Kurant?

"Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter."
Arne Anka

Det är oerhört svårt att förmedla det man vill ha sagt medels skrift. Slarvar man dessutom med meningsbyggnad etc. så är det lätt att det bäddas för missförstånd. Tror att många inlägg skulle tas emot bättre om författaren tog sig besväret att läsa igenom sitt alster minst en gång innan han "skjuter".

Fast då kanske en del av charmen med forum skulle försvinna? :rolleyes:

Ja det här är ju ingen lätt sak och det är nog svårt att dra gränsen för vad som är om person och inte, för ofta refereras ju till vad som är skrivet och då givetvis personen som skrivit.

Som du säger väldigt svårt i skrift förmedla något och ännu svårare då att få fram kärnan i korta inpass som här, blir väldigt lätt att det tolkas in saker som inte hör hemma.

"Tror att många inlägg skulle tas emot bättre om författaren tog sig besväret att läsa igenom sitt alster minst en gång innan han "skjuter", tror nog inte det är det största problemet utan problemet är nog snarare att man inte ordentligt läser andras inlägg innan man svarar och därför blir svaret där efter och det är ju faran med Internet och sociala medier att allt går fort, man vill få sagt (skrivet) något fort och tiden finns inte till att begrunda, eller så tar man sig inte tid till att begrunda.

Vet ju att jag själv ibland totalt missuppfattat och då kan det ju bero på både författaren och läsaren, ja det är väldigt svårt och det finns nog ingen generalplan hur det skall bli annorlunda, utan det bästa receptet är nog att inte skuldbelägga sig själv och inte lägga saker och ting på sina axlar som inte tillhör dig.

Brukar ju tycka att det åligger lika mycket ansvar på läsaren som författaren. Sen rena påhopp är ju lätta att se, inte ens de främsta förespråkarna för att skilja på person och sak klarar det.

Så vi får ta fram Bibeln så här på en söndag och låtom oss bedja. Den som är utan synd, kasta första stenen.:D

Så var vi där igen kurant..... Tack för att du återigen ger dig på mig.... Men du kanske kan visa på var mina s.k. påhopp är, jag fallerar helt att finna dom.

Men du visar klart och tydligt vad Berralund skrev ovan om fingertoppskänsla, så jag måste väl förlåta dig dina klavertramp på mig då...

För övrigt det enda påhopp jag kan finna i tråden här är ditt egna kurant (se det citerade), så du fattar att Berralund pratar om dig va..... Kanske dags att be om ursäkt eller??
Finns alltid dom som aldrig ser och hör sig själva;)dessa brukar sällan ha långt till försvar, det är då man kan sålla agnarna från betet:);):D

Kurant mycket trevligt och välskrivet inlägg... Jag tror det var bra att du flyttade ned till kusten så att ditt liv blev till det bättre. Jag håller med dig i mycket av det du skriver, har ungefärligen samma uppfattning om flera av de sakerna.

Har ungefär samma sak här med svenskarna speciellt, dom är i stort sett hela högen borta (10 st) halva året, innan dom återinträder på thai mark, och vi kan börja umgås igen. Men här finns en stadig grupp av människor som bor här sedan långeliga tider, folk som trivs ganska hyggligt, men som lever som jag gör.

Eftersom vi vet. och så klart inser, att vi aldrig kan bli thai, oavsett hur mycket vi än lipar och gråter, och vi kommer alltid att behandlas som utbölingar, och kallas utlänningar (foreigners), främmande (falanger), och utomjordingar (aliens),,,

Så känns det inte inbjudande speciellt. Jag känner inte att thai har en vetskap om vad kamratskap är, och jag och dom ser inte kamratskap på samma sätt alls. Thais vänner är familjen i första och sista hand uppfattar jag det som. Familjen kommer alltid i första hand, vilket i och för sig inte är konstigt, men konceptet vänner, det applicerar man på folk som ingår i familjen... syskon och kusiner far och morbröder och föräldrar,,,

DÄR har ni thais riktiga vänner... Resten är bara tidsfördriv tror jag!! Men att man kan umgås, inga problem, och speciellt om falangen har stålar, och kan bjuda, så kan han få riktigt många nära och varma thailändska vänner.. För mig så är resten nys vad det gäller att ha thailändska kamrater.

För övrigt så anser jag som boende här, att jag har rätt att leva mitt som jag vill.... Jag tycker inte att besökare skall tala om för mig hur jag skall leva, och var jag skall leva, och vem jag skall umgås med. Jag väljer detta själv, kritisera visst, men då får man också svar.... Nä jag gillar inte thailändsk mat, tycker de facto den smakar skitvärdelöst, och deras kultur med religion och vidskepelse är inte alls för mig....

Jag lever nog mitt liv här ungefär som ni turister gör nere vid kusten, ni umgås ju bara med falanger och inga andra, käkar bara västerländsk mat (jag gissar nu), och lyssnar på västerländsk musik och TV... Så varför klaga på mig?? Beror det på att jag är ärligare bara eller??

Jag var lite taskig mot Newdawn i fredags så jag ska försöka vara snällare nu. Jag har nog aldrig stött på någon på något Thaiforum som har så diametralt motsatta uppfattningar om precis allting så det är inte helt lätt men det jag måste ge Newdawn cred för är att ingen på TS skriver lika mycket eller lyckas generera lika mycket diskussioner, så oavsett hur absurt befängda jag ofta finner hans inlägg så är han värdefull.

Newdawn gillar inte thailändsk mat, thailändsk kultur eller thailändare i gemen och det tyckandet har han sin fulla rätt till. Jag tror dessutom att det är ganska vanligt att gubbar som flyttar till Thailand i 60-årsåldern, framförallt om de inte vistats mycket utomlands innan, tänker ungefär som Newdawn, även om de kanske inte uttrycker sig lika krasst. Allting ska vara på ett speciellt sätt, annars är det inte bara annorlunda utan också per definition fel.

Personligen tycker jag att det thailändska samhället på väldigt många sätt är rätt sunkigt, framförallt när det kommer till patroniseringskulturen med alla dess negativa bieffekter i form av korruption, bristande samhällsbyggnad, taskig skola mm. Det finns dock, förutom avsaknaden av drivis i pungen 9 månader om året och en allmänt lägre prisnivå, två saker som thailändare utklassar svenskar och andra nordeuropeer på; mat och sättet att umgås på.

Visst äter jag gärna västerländsk mat ibland men jag skulle under inga omständigheter äta västerländsk mat för 99 Baht på en sylta ägd av den gamle bilmekanikern Bruce från Birmingham. Jag äter dock med glädje en tallrik pasta eller en stek för 800 Baht på en riktig restaurang eller en skål nudlar för 30 Baht på gatan; thaimat i Thailand är helt enkelt alltid gott medans västerländsk mat bara är bra när den är riktigt bra. Detta är dock givetvis mina helt subjektiva åsikter.

Än en gång, bor man inte i Bangkok eller på en större turistort så är det svårt att få ett vettigt umgänge med thailändare om man inte pratar hyfsad thailändska. Går man därifrån till att påstå att det inte går att få thailändska vänner om man inte köper dem så saknar man dock nog gammal hederlig social kompetens. Jag umgås utan några problem med hi-so i Bangkok och både medelklass och arbetarklass i byn. Visst har man mer gemensamt med överklassen som oftast pluggat i väst men man kan alltid snacka fotboll samt väder och vind med grannarna i byn. I går drack jag Moet i Bangkok och om två helger blir det 100 Pipers i byn, olika men lika bra. Visst umgås jag också med en del västerlänningar i Bangkok men i byn har jag inte stött på någon som intresserar mig. Har man inte lyckats träffa någon man kan umgås med från landet man lever i efter 10 år så tycker jag det känns tveksamt att skylla det på dem.

Gör man ett medvetet val att bara umgås med västerlänningar pga språkbarriären så tycker jag det är helt OK men vill man få det till att de där thailändarna inte vet hur man umgås så känns det imperialistiskt, men på ett unket White Trashigt sätt.

Senast ändrad:
Så var vi där igen kurant..... Tack för att du återigen ger dig på mig.... Men du kanske kan visa på var mina s.k. påhopp är, jag fallerar helt att finna dom.

För övrigt det enda påhopp jag kan finna i tråden här är ditt egna kurant (se det citerade), så du fattar att Berralund pratar om dig va..... Kanske dags att be om ursäkt eller??
Personligen så tror jag att du är den enda här som tror att inlägget som Berralund skrev var riktat till kurant. Har jag fel så ber jag om ursäkt.

Jag var lite taskig mot Newdawn i fredags så jag ska försöka vara snällare nu. Jag har nog aldrig stött på någon på något Thaiforum som har så diametralt motsatta uppfattningar om precis allting så det är inte helt lätt men det jag måste ge Newdawn cred för är att ingen på TS skriver lika mycket eller lyckas generera lika mycket diskussioner, så oavsett hur absurt befängda jag ofta finner hans inlägg så är han värdefull.

Newdawn gillar inte thailändsk mat, thailändsk kultur eller thailändare i gemen och det tyckandet har han sin fulla rätt till. Jag tror dessutom att det är ganska vanligt att gubbar som flyttar till Thailand i 60-årsåldern, framförallt om de inte vistats mycket utomlands innan, tänker ungefär som Newdawn, även om de kanske inte uttrycker sig lika krasst. Allting ska vara på ett speciellt sätt, annars är det inte bara annorlunda utan också per definition fel.

Personligen tycker jag att det thailändska samhället på väldigt många sätt är rätt sunkigt, framförallt när det kommer till patroniseringskulturen med alla dess negativa bieffekter i form av korruption, bristande samhällsbyggnad, taskig skola mm. Det finns dock, förutom avsaknaden av drivis i pungen 9 månader om året och en allmänt lägre prisnivå, två saker som thailändare utklassar svenskar och andra nordeuropeer på; mat och sättet att umgås på.

Visst äter jag gärna västerländsk mat ibland men jag skulle under inga omständigheter äta västerländsk mat för 99 Baht på en sylta ägd av den gamle bilmekanikern Bruce från Birmingham. Jag äter dock med glädje en tallrik pasta eller en stek för 800 Baht på en riktig restaurang eller en skål nudlar för 30 Baht på gatan; thaimat i Thailand är helt enkelt alltid gott medans västerländsk mat bara är bra när den är riktigt bra. Detta är dock givetvis mina helt subjektiva åsikter.

Än en gång, bor man inte i Bangkok eller på en större turistort så är det svårt att få ett vettigt umgänge med thailändare om man inte pratar hyfsad thailändska. Går man därifrån till att påstå att det inte går att få thailändska vänner om man inte köper dem så saknar man dock nog gammal hederlig social kompetens. Jag umgås utan några problem med hi-so i Bangkok och både medelklass och arbetarklass i byn. Visst har man mer gemensamt med överklassen som oftast pluggat i väst men man kan alltid snacka fotboll samt väder och vind med grannarna i byn. I går drack jag Moet i Bangkok och om två helger blir det 100 Pipers i byn, olika men lika bra. Visst umgås jag också med en del västerlänningar i Bangkok men i byn har jag inte stött på någon som intresserar mig. Har man inte lyckats träffa någon man kan umgås med från landet man lever i efter 10 år så tycker jag det känns tveksamt att skylla det på dem.

Gör man ett medvetet val att bara umgås med västerlänningar pga språkbarriären så tycker jag det är helt OK men vill man få det till att de där thailändarna inte vet hur man umgås så känns det imperialistiskt, men på ett unket White Trashigt sätt.

Fint skrivet Atom.... Helt OK, du lever ditt liv med dina förutsättningar, och jag lever mitt liv med mina förutsättningar. Har inte letat en endaste sekund efter en thai att umgås med, helt ointressant för mig. Jag väljer mina vänner, och låter inte andra tvinga dom på mig.

Nu får snart forumet klara sig självt, dags att andas, jobba, och sedan gå till sängs....

Fint skrivet Atom.... Helt OK, du lever ditt liv med dina förutsättningar, och jag lever mitt liv med mina förutsättningar. Har inte letat en endaste sekund efter en thai att umgås med, helt ointressant för mig. Jag väljer mina vänner, och låter inte andra tvinga dom på mig.

Nu får snart forumet klara sig självt, dags att andas, jobba, och sedan gå till sängs....

.....och imorgon bitti blir det fler fina grejer när farbror Frej tar fram...., ser vi fram emot, sussa gott och dröm söta drömmar...hahaha

Personligen så tror jag att du är den enda här som tror att inlägget som Berralund skrev var riktat till kurant. Har jag fel så ber jag om ursäkt.

kycklingen ditt hat emot mig fortsätter trots att du numera är admin... Nog fattade jag kycklingen, men eftersom kurant var den enda som gjorde ett personligt påhopp i hela tråden, så ville jag ironisera mot honom, trots att ni inte gärna vill höra och läsa detta...

Så vad gör ni,,, låter ni påhoppet ligga kvar eller??? är påhopp Ok beroende på vem som gör dom eller?... Läs igenom tråden kycklingen, och återkom sedan med en ursäkt till mig, och erkänn att det var kurant som skrivit det enda påhoppet i hela tråden. Annars är din trovärdighet helt borta..

Detta är väl ett utmärkt exempel när du ägnar ett helt inlägg åt att enbart diskutera en person. Tyvärr ganska vanligt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp