Utrensningen i Myanmar/Burma

Undrar om världen vore lugnare om nationsgränserna också avspeglade befolkningen?
-------------
Tage Erlander i Valfrihetens samhälle (Tiden 1962), s. 82
Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden. Därför kan vi angripa arbetslöshetsproblemen på ett helt annat sätt, i medvetande om att det vi gör är en sak som i varje fall inte influeras av skiljaktigheter i hudfärg eller religion utan att våra insatser får sin motivering uteslutande med tanke på arbetslöshetsfrågan själv. - Tage Erlander 1965
Källa: Riksdagens protokoll vid lagtima riksmötet år 1965, första kammaren, volym 1, 1965, s 60.
------------------------

På lång sikt kanske det enda hållbara är om varje land fick lösa sina egna problem, utifrån sina förutsättningar, istället för att exportera dem. Burma kanske inte skall lösa Pakistans problem med fattigdom och befolkningstillväxt?

(Medveten om att en del av skulden för den uppkomna situation ligger i engelsmännens agerande, men situationen har dramatiskt försämrats långt senare.)

Undrar om världen vore lugnare om nationsgränserna också avspeglade befolkningen?
Det skulle det säkert vara.
Finns exempel i hela världen att ursprungsbefolkningen är främlingar i sitt eget land och än inte har fått medborgerliga rättigheter. Segrande part i krig eller kolonisatörer sätter villkoren.
Australiens ursprungsinnevånare, indianerna i både syd och nordamerika, inuiterna i Alaska, Kanada och på Grönland. Inte alla klassas som medborgare i sitt eget land.
Palistinerna får inte bo där dom är födda utan föds till hat och hämnd.
De svarta i sydafrika har först sista tiden återfått rösträtt och eget styre.
40 miljoner kurder är utan eget land.
Två världskrig på 1900 talet och kriget på Balkan visar väl också att historien samt kartor och landsgränser fortfarande ej är spikade.

Men hallå för fan du dömmer ju hela tiden och har gjort i många inlägg vad västvärlden har gjort i historien och vi skall beskyllas för det??

Allt du skriver är att vi skall ha överseende men när det gäller västvärlden så skall vi ångra och hjälpa.

Vita Svenska män har du hålt med om och enligt vad du skriver så skall vi stå i skuld till dem folkrättsbrott som begåtts i historien och betala tillbaks eller ge eftergifter!

Enligt dig så är vi skyldiga för vad våra förfäder har gjort?

Nja, inte riktigt så! En individ kan aldrig bli skyldig för vad en annan gjort om man inte medvetet accepterat det när det hände.

Vad jag har sagt när ni kommer med 2000 år gamla händelser och böcker och vill anklaga folk idag för är att våra förfäder var inte så mycket bättre! Se till att ha rent framför egen dörr innan du klagar på grannen!

Jag vidhåller att den stora oenigheten här handlar om huruvida man kan döma folk efter grupptillhörighet eller inte!

Du skriver Citat :Nej, det är det inte. Det är andra personer!

Var ju inte det mitt inlägg avsåg , utan DIN självklara kunskap om hur verkligheten dvs sanningen ser ut :)

Alla sanningar är subjektiva. Jag har aldrig gjort anspråk på att sitta på någon global sanning, jag propagerar bara för det jag tror på. Precis som du gör.

Som med så mycket annat så verkar Engelsmännen spelat en inte obetydlig roll i denna tragedin. Under kolonialtiden var ju Burma en stat i det indiska riket och folk kunde röra sig fritt över gränsen vilket innebar en stor invandring från Bengal som det då hette.

När engelsmännen lämnade så kunde Rohingiyas få medborgarskap om de kunde visa att de bott i Burma i två generationer vilket togs bort under militärregimen.

Så merparten av dagens flyktingar kom med all sannolikhet under den brittiska perioden.

Jag rekommenderar Aljazeras artikel om ni vill veta mera. https://goo.gl/3cVA2Z

När jag åkte ut till deras öar som är uppbyggda på pålar så hade dom i alla fall Moskeer där, samt uppgav sig vara Muslimer ,, nu finns det ju Muslimer som inte är så radikaliserade , även här i Sverige kan de supa skallen av sig ;), Har även jag hört namnet Thai gipsy ,,
Vad jag vet så har de ingen statstillhörighet ,, om det stämmer vet jag däremot inte ..

Kallas på Thai allmänt ชาวเล chaao lee eller ชาวน้ำ chaao naam. Ett ursprungsfolk från Malaysia och där omkring, deras riktiga namn är มอแกน maa gään eller อูรักลาโว้ย urak lawoj (Malay Orang Laut) och har vistats i dessa farvatten sen minst 300 år tillbaka i tiden.:)

Nä det finns gott om muslimer som dricker alkohol, fick jag inte minst erfara under mina indienresor.

Det verkar inte avta utan DN rapporterar fruktansvärda övergrepp dagligen, men de flesta nyheter tar inte upp något alls.
Nu kanske det får lite mer fokus i alla fall, för vad UN, Rädda Barnen och Amnesty rapporterar ändrar inte läget.

Buddister vs Muslimer är oavgjort i illdåd tyvärr.

Wallström: Barbari mot rohingyafolket
INRIKES.
Det som pågår mot rohingya-folket i Burma är rent barbari och måste stoppas omedelbart, anser utrikesminister Margot Wallström (S). I helgen reser hon med bland andra Tysklands utrikesminister Sigmar Gabriel till flyktinglägret i Bangladesh på gränsen till Burma.
TT
Publicerad idag kl. 12:42
letter_white__ce4027c752ab67cbebd6611d447eced32.svg

– Det här är just nu världens snabbast växande humanitära katastrof, säger Wallström till TT.

De senaste fyra veckorna beräknas över 400 000 tusen rohingyer ha flytt över gränsen till Bangladesh. Sedan slutet av augusti handlar det om över 600 000 människor.

Rapporter talar om ofattbara grymheter från den burmesiska militären, och enligt den senaste FN-rapporten är militärens mål att permanent få bort den muslimska folkgruppen från delstaten Rakhine.

FN:s kommissarie för mänskliga rättigheter Zeid Ra'ad Al Hussein beskriver det som "taget ur en lärobok för etnisk rensning".

Etnisk rensning
– Jag gör ingen annan bedömning. Det verkar ju så. Det är viktigt att åka och se med egna ögon. Undersökningskommissioner måste få komma in och dokumentera vad det är som har hänt. Sen måste vi sätta press på Myanmar (Burma) för att de ska göra rätt saker och tillåta dem att återvända säkert. Och det kommer också att bli en fråga om ansvarsutkrävande inom kort, säger Wallström.

Vid besöket i flyktinglägret deltar förutom Tysklands utrikesminister även EU:s utrikeschef Federica Mogherini.

Efter besöket medverkar Wallström tillsammans med EU:s övriga utrikesministrar i toppmötet mellan EU och Asien (ASSK) som äger rum i Burma. Wallström hoppas då även att få träffa nobelpristagaren Aung San Suu Kyi. Den internationella kritiken mot Suu Kyi har varit hård för bristande engagemang.

Utöva tryck
– Det har varit en svår fråga för henne att vara tydlig nog för att tillfredsställa omvärldens syn på engagemang för gruppen, att det syns att det finns ett mänskligt engagemang och förmåga att leva sig in i deras lidande. Så det finns en jättestor besvikelse, säger Wallström.

Frågan är vad omvärlden och EU kan göra.

– Jag tror faktiskt att EU kan utöva tryck på regimen och det är väldigt viktigt i det här skedet. Man måste först och främst se till att stoppa våldet och att alla de här grymheterna upphör omedelbart och att man tillåter rohingyerna att återvända säkert.

Eventuella sanktioner mot regimen i Burma är nästa steg, enligt Wallström. Nu handlar det först och främst om att få fram humanitär hjälp, få slut på våldet och att dokumentera det som har hänt.

Det verkar inte avta utan DN rapporterar fruktansvärda övergrepp dagligen, men de flesta nyheter tar inte upp något alls.
Nu kanske det får lite mer fokus i alla fall, för vad UN, Rädda Barnen och Amnesty rapporterar ändrar inte läget.

Buddister vs Muslimer är oavgjort i illdåd tyvärr.

Wallström: Barbari mot rohingyafolket
INRIKES.
Det som pågår mot rohingya-folket i Burma är rent barbari och måste stoppas omedelbart, anser utrikesminister Margot Wallström (S). I helgen reser hon med bland andra Tysklands utrikesminister Sigmar Gabriel till flyktinglägret i Bangladesh på gränsen till Burma.
TT
Publicerad idag kl. 12:42
letter_white__ce4027c752ab67cbebd6611d447eced32.svg

– Det här är just nu världens snabbast växande humanitära katastrof, säger Wallström till TT.

De senaste fyra veckorna beräknas över 400 000 tusen rohingyer ha flytt över gränsen till Bangladesh. Sedan slutet av augusti handlar det om över 600 000 människor.

Rapporter talar om ofattbara grymheter från den burmesiska militären, och enligt den senaste FN-rapporten är militärens mål att permanent få bort den muslimska folkgruppen från delstaten Rakhine.

FN:s kommissarie för mänskliga rättigheter Zeid Ra'ad Al Hussein beskriver det som "taget ur en lärobok för etnisk rensning".

Etnisk rensning
– Jag gör ingen annan bedömning. Det verkar ju så. Det är viktigt att åka och se med egna ögon. Undersökningskommissioner måste få komma in och dokumentera vad det är som har hänt. Sen måste vi sätta press på Myanmar (Burma) för att de ska göra rätt saker och tillåta dem att återvända säkert. Och det kommer också att bli en fråga om ansvarsutkrävande inom kort, säger Wallström.

Vid besöket i flyktinglägret deltar förutom Tysklands utrikesminister även EU:s utrikeschef Federica Mogherini.

Efter besöket medverkar Wallström tillsammans med EU:s övriga utrikesministrar i toppmötet mellan EU och Asien (ASSK) som äger rum i Burma. Wallström hoppas då även att få träffa nobelpristagaren Aung San Suu Kyi. Den internationella kritiken mot Suu Kyi har varit hård för bristande engagemang.

Utöva tryck
– Det har varit en svår fråga för henne att vara tydlig nog för att tillfredsställa omvärldens syn på engagemang för gruppen, att det syns att det finns ett mänskligt engagemang och förmåga att leva sig in i deras lidande. Så det finns en jättestor besvikelse, säger Wallström.

Frågan är vad omvärlden och EU kan göra.

– Jag tror faktiskt att EU kan utöva tryck på regimen och det är väldigt viktigt i det här skedet. Man måste först och främst se till att stoppa våldet och att alla de här grymheterna upphör omedelbart och att man tillåter rohingyerna att återvända säkert.

Eventuella sanktioner mot regimen i Burma är nästa steg, enligt Wallström. Nu handlar det först och främst om att få fram humanitär hjälp, få slut på våldet och att dokumentera det som har hänt.
Svensk media är som du skrev tidigare helt ointresserad av det här.
Fattar inte ens att folket läser dyngan, bryr sig mer om vilken bonde som satte på vilken.

När ja va barn så läste min mamma en tidning som hette hänt i veckan den kan liknas vid dagens media till och med så en tidning som såldes i Sverige ett tag som hette en Ding ding värld är trovärdigare.
I Svensk media så är det (jag tror inte själva dom vet var dom står, dom påminner om min syrra)

Dom ljuger och skiter i rapportera allt för att få en vinkel till att dessa saker sker inte i Sverige, för om det gjorde det så måste dom ju haft jäkligt fel när dom hyllade massinvandringen som skett.

Räcker läsa Norsk media så skiljer den milsvida vad som händer i Sverige och vissa utsatta områden innuti Sverige.
Men när en Norsk minister kommer till Sverige och vill belysa detta och prata med sin Svenska motsvarighet blev det kalla handen och kallades för Norsk valpropaganda.

Liknande trådar

B
Svar
8
Visningar
2 K
nakonsawan
N

Tillbaka
Topp