Idag är det en stor dag att fira. Fast den ligger lite fel och obegriplig i de thailändska medvetandet och kalendrarna. Att förklara för thailändarna varför denna dag är värd att fira är inte helt enkelt här ute i byn. De förstår torktid och regntid men hur förklarar man midvintersolståndet så de förstår dess storhet.
För mig är det en av de viktigaste dagarna på året. Kanske för att jag är uppväxt i norr där det var både kallt och mörkt på vintern. När det vänder och blir ljusare är det stort.
Mycket större än att om 2 dagar och 2025 år sedan kom tomten och två tomtenissar till ett stall i Betlehem med rökelse och myrra. I varje fall så här 2025 år senare tycker jag att det här är en stor dag att fira.
Nu har vi visserligen år 2500 något här så tideräkning är inte absolut och nyåret kommer inte om två dagar.
Även om det inte känns så viktigt här i Thailand att solpanelerna ger några minuter mera sol för varje dag som går, är det viktigt i Sverige. Där ökar elproduktionen från solpaneler betydligt snabbare, dag för dag. Visserligen från så gott som obefintlig produktion, nu under midvintern. Till en produktion nära 24/7 runt midsommar och i norr.
Här i Thailand har vi helt andra förutsättningar pga solen. Utan solen skulle man inte kunna få tre skördar ris och otaliga fruktskördar av olika frukter.
Är det inte värt att fira säg?