Va dricker du just nu? Bara %-haltiga drycker räknas som dryck här!

Vi köpte med oss en liten flaska, så igår provsmakade vi lite.

IMG_5150.webp

Thailand är ungefär 1,000 gånger bättre än Skottland på mat men Skottland är åtminstone 10 gånger bättre än Thailand på öl.

IMG_1134.webp
Så är det! Fast scottarna har väldigt smaklös öl, inte alls kalibrerad efter svenskarnas smaklökar. Var på besök i ett scottskt bryggeri och min favorit öl smakade inte som den brukade. Förklaringen var att ölen som gick till Sverige låg och jäste två dagar extra för att den skulle få den smak som svenskarna ville ha.

Under den resan fick jag upp tycket för mörk öl och stout. De var de ölen som inte smakade som blaskiga kopior av öl. Öfolket uppskattar att sitta på puben och umgås, det är väl förklaringen till deras lite mindre kraftfulla öl.

Nu har jag inte jämfört så många av dessa engelska öl ESB med flera av de engelska klassikerna tycker jag om. Men hur de smakar i Sverige respektive i England har jag inte provat. Blir väl något för dig att tänka på framöver. Det har väl mera akademisk än praktisk betydelse, det är ju hur ölen smakar i realtid när den rinner ner i strupen som betyder något. Inte i vilket land man befinner sig vid det tillfället.

Punk IPA tycker jag inte direkt hade någon större smakskillnad i Scottland och Sverige. Även fast de är 10 ggr bättre än thailändsk öl tillhör de inte riktigt mina största favoriter. Nu pratar jag svenska förhållanden, i Thailand är de definitivt i den bättre klassen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp