Vad dricker du just nu?

Tyvvär har jag aldrig något kaffe att bjuda på men vatten och mjölk brukar vi ha hemma och ibland mjölkchoklad ;)

Den här bilden tog jag på sländan som landade på Chang flaskan. Även naturen uppskattar god öl, hen (hemsk ord) satt där säkert femton minuter. Ber om ursäkt men bilden är inte bra.
20170812_200100.jpg

Kommer ni på besök hos mig i Thailand så bjuder jag självklart på en kopp Zoegas :)
Hur smakar Zoegas på vattnet hos dig?
Bodde ju i Kävlinge några år och där smakade det gott.
I Göteborg däremot inget vidare. Surare vatten, beskt kaffe.
I Skåne är det om jag minns rätt, hårt vatten. Zoegas är väl därifrån.
Jag dricker bara Thaikaffe från norr. Manibruks bönor nymalda ger ett mycket gott kaffe. Fast rostningen varierar, de har bara en minianläggning så det är inte så styrt process.
Lokala produkter har ändå mervärde.

Jag dricker bara Thaikaffe från norr. Manibruks bönor nymalda ger ett mycket gott kaffe. Fast rostningen varierar, de har bara en minianläggning så det är inte så styrt process.

Smakar gott både i Sverige och i Thailand :)

Tror jag då rakt inte. Beror på vattnet, det är ändå vattnet som är 99 % av drycken. Zoegas är gott i rätt vatten, skit i vatten med lågt ph eller fel hårdhet. Fråga Mackes, fast nu står jag på tunt is för jag bara tror att han är kaffemaster. :confused::p

Keffemaster är kanske lite mycket sagt men skall man göra kvalitetskaffe blir man ju tvungen att lära sig grunderna.

Självklart spelar vattnet roll, kaffe består av 98% vatten. Speciellt hårdheten på vattnet avgör om du kan få fram ett gott kaffe men också mineralhalter och annat.

Lite pragmatisk måste man vara när man kör kafé. Ingen vill betala för svindyrt vatten så vi köper vatten direkt från fabrik som vi vet har en jämn och bra kvalitet.

Zoegas kommer från Helsingborg, tillverkas fortfarande där. Visst är vattnet hårt här i Skåne men det har blivit bättre sen vi fick vatten från Bolmen.

Visst är det det en viss smakskillnad beroende på vattnet, det skall inte förnekas. Men det blir aldrig så illa som Gevalias mellanrost som vi har ombord.

Zoegas kommer från Helsingborg, tillverkas fortfarande där. Visst är vattnet hårt här i Skåne men det har blivit bättre sen vi fick vatten från Bolmen.

Visst är det det en viss smakskillnad beroende på vattnet, det skall inte förnekas. Men det blir aldrig så illa som Gevalias mellanrost som vi har ombord.

Förr kunde man bara använda Zoegas här i Skåne då rostningen var anpassad för Skånes kalkhaltiga och hårda vatten.

Idag som du säger är ju vattnet annorlunda och den Zoegas som distribueras till andra delar av landet anpassar man kaffet till de vattenförhållanden som råder där har jag för mig.

Så Zoegas kan drickas i hela landet!

Skåningar gillar Zoegas ser det ut som. Smaksaker bör man inte gräla om fast man kan undra vad folk har för smak som min bror brukar säga. Har inget emot Zoegas om nu någon trodde det.
När vi nu ändå pratar om en av dom bästa dryckerna så har en fråga. Var här i Thailand kan man köpa en enkel kaffepress, alltaå en sådan man trycker kaffet med en kolv genom vattnet? Skulle behöva här i Phrae för det tar ett tag till innan vi flyttar hit på riktigt.
Har nyrostade bönor som jag vill testa.
Var till Chiang Mai förra veckan och på landet hos en vän odlades det kaffe. Så mycket bär så det blir en rejäl skörd.
Tittade på höjdmätaren och fick en idé att det kommer upp några kaffebuskar på våran tomt när jag kommer så långt.
Då pratar vi om kaffe, hmm eller närproducerat i alla fall.
Vet ni förresten att man gör te av kaffebären när man har plockat bort bönan. Ett fantastiskt
1503491860626-584370438.jpg
smak, lite kaffesmak kvar och en frisk fruktig te annars.

Var här i Thailand kan man köpa en enkel kaffepress, alltaå en sådan man trycker kaffet med en kolv genom vattnet

Måste ju finnas att köpa på alla de stora Makro, Big C, Tesco, Central osv. Har sett på nätet folk som köpt sina på t ex Tesco om du menar French Press.

Hillkok skall tydligen vara stället som har allt!

http://www.hillkoff.com/product?lang=th&ser=french press&cat=0

Blir nog inga problem för dig som bor internationellt, sämre med oss här i hörnet av världen;):D:p

Måste ju finnas att köpa på alla de stora Makro, Big C, Tesco, Central osv. Har sett på nätet folk som köpt sina på t ex Tesco om du menar French Press.

Hillkok skall tydligen vara stället som har allt!

http://www.hillkoff.com/product?lang=th&ser=french press&cat=0

Blir nog inga problem för dig som bor internationellt, sämre med oss här i hörnet av världen;):D:p
Försöker svälja förträtet, men finns inte på några varuhus. Hillkok vet jag inte vad det är men det lutar åt att beställa via nätet.
Har haft strul med Lazada fast det var kontant vid leverans så ingen fara. Nya försök.

Försöker svälja förträtet, men finns inte på några varuhus. Hillkok vet jag inte vad det är men det lutar åt att beställa via nätet.
Har haft strul med Lazada fast det var kontant vid leverans så ingen fara. Nya försök.

Jag har testat några här ute i handeln, de höl en månad typ. Nu har jag två från Ikea i Bangkok sedan ett halvår och med bra kvalitet!

Tror jag då rakt inte. Beror på vattnet, det är ändå vattnet som är 99 % av drycken. Zoegas är gott i rätt vatten, skit i vatten med lågt ph eller fel hårdhet. Fråga Mackes, fast nu står jag på tunt is för jag bara tror att han är kaffemaster. :confused::p
Jodå smakar t.o.m.bra med thaivatten ur kranen ;)

Här är det vatten, ska försöka köra minst en vit månad. Har klarat sen i lördags. Blir svårt då jag ska till Polen nästa vecka och middag varje kväll ...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp